Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 12482 ggr
KristofferH
0

växtvärk

Har en schäferhane som är 10 månader. Han har varit konstant halt sen han var ca 5-6 månader. Har röntgat honom och konstaterade där att han har rejäl  växtvärk. han får norocarp 2ggr/dag. Har ni någon erfarenhet av en hund som har växtvärk som inte går över, utan är konstant halt?

Bleenda
0

Jag har aldrig varit med om det. Den största rasen jag har är stövare, men har aldrig stött på detta problem. Knepigt att det ska hålla på så länge.

Det finns några duktiga schäfer ägare här på Hif, så jag hoppas dom kan svara dej.

gejsa
0

Hej Kristoffer! Min schäfervalp är 6 månader och hon markerar vid trav. Hon springer hellre i galopp. Vi var till Strömsholm för snart 3 veckor sedan. Först ville dom inte röntga men jag propsade på det.

Veterinären ville ta boreliaprov först. Men som sagt röntgen blev det. Där såg dom att hon hade "växtvärk". Finns ju inget sånt ord för hundar utan bara barn som växer fort. Min hund har växt väldigt fort. Ca 1 kg i veckan har hon ökat när vi har kollat hos veterinären. För hon har varit där många ggr men då för urinvägsinfektion. Hon har ätit 4 kurer med antibiotika för den skull.

Nåja, dom såg även ngt vid armbågen som dom ville vi skulle komma tillbaka om 3 veckor för att se vad det var. I morgon eftermiddag ska vi dit igen. Jag hoppas verkligen att det inte är något farligt. Hon har ätit rimadyl och skulle gå i koppel och inte få springa under tiden. (vilket inte gått så bra) hon är ju valp och har så mycket energi.

Hur har dom sagt till dig? Konstigt att du fick en annan medicin.

Zebben
2

SOm Gejsa skriver. Det finns ingenting som heter växtvärk! Nöjd Dig absolut inte med en veterinär som säger så, dessa borde man dra in licensen på.

Själv hade jag en schäfervalp som fick "diagnosen" växtvärk. Det slutade med avlivning. Den första veterinären rekommenderade vila, men då jag inte nöjer mig med en diagnos som heter växtvärk, så sökte jag mig till Strömsholm och fick där diagnosen OCD och musklekontraktur, vilket i sin tur inte gick att göra något åt på denna hund. Så vi fick med stor sorg välja att avliva henne.

Har Din hund gått med hälta i 5 månader?? Har Du inte sökt någon annan veterinärs åsikt? I så fall är det absolut hög tid. OCD visar sig ofta just i 4-6 månaders ålder och detta blir bara värre och värre. Ibland fungerar en operation, ibland inte. Sök ny veterinär imorgon!

Lycka till!!

[randi]
0

Det finns "växtvärk inom alla kategorier av djurslag och människor", Har själv sett röntgenplåtarna, där man kan se hur rörbenets märghåla var tätare än normalt , man kan sägaa att det ser ut som moln eller bommulstussar. Denna sjukdom heter panosteit och betyder kort och gott växtvärk. Vet att denna värk kan sitta i upp till 2,5 års ålder , men ville höra vad andra gjort med sina hundar som haft dessa besvär så länge.

Zebben
0

#4 Från vilken källa har Du läst dessa fakta?

Har från väldigt många veterinärer fått lära mig att det inte finns något som heter växtvärk. Här kan man även läsa vad Lennart Sjöström skriver om sin syn på detta också.

gejsa
0

#4# Du är helt ute och cyklar. Det finns inget som heter växtvärk. En del veterinärer säger så till oss som inte är utbildade för att vi ska förstå något. Men det finns ingen sjukdom som heter så.

#3# Vad är OCD?

#0# Det är jätteviktigt att du söker veterinär med din hund.

Jag gjorde det direkt men kan kanske vara försent ändå.

[randi]
2

#5 Dels från hundens sjukdomar och från internet sök via ordet panosteit.

#du kanske missade att jag skrev att han har blivit röntgad och därav fått diagnosen. Panosteit får hundar av olika större raser. De får ont oftast i de långa rörbenen, detta ger hälta, och smärta vid undersökning av dessa ben. Om nu denna sjukdom inte finns hos  hundar, varför finns iså fall sjukdomen diagnostiserad?

gejsa
1

#7# Är du kristofferH eller vart tog han vägen?

Panosteit heter det isf inte växtvärk och helt riktigt att det blir som du skriver men som sagt just växtvärk finns inget som heter när man pratar hundar. Det var det jag menade. :)

[randi]
0

#8 Du får ursäkta mig, men det var min son som var inloggad, därav att det blev ett annat namn. Det är konstigt att detta inte förekommer inomhundvärden, men har även talat med ett djursjukhus och fick även samma förklaring som jag skrivit. Åter till frågan om någon har erfarenhet av kraftig#växtvärk# och vad ni har gjort.

Maddepadde
0

Personligen har jag ingen erfarenhet av den s.k. "Växtvärken".

Men att låta sin hund gå och halta och ha ont konstant i månader verkar, enligt mig, inte riktigt bra. 
_
"Panosteit får hundar av olika större raser. De får ont oftast i de långa rörbenen, detta ger hälta, och smärta vid undersökning av dessa ben."
_
Låter riktigt mysigt att få som hund, speciellt när man själv inte kan göra något åt det. Skulle som dom andra säger, söka mig till en annan veterinär och få ett andra utlåtande.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[randi]
0

Har varit hos en ny vet och fått samma diagnos.

gejsa
0

Men nu missförstod du mig. Det ÄR vanligt med sådana symptom på snabbväxande hundar. Min schäfervalp på 6 månader har det med PLUS andra saker. Men det ska eg inte kallas växtvärk. Förstod du mig nu?

Ska din hund bara vara i stillhet och äta smärtstillande eller vad har din veterinär sagt?

Min hund ska vara kopplad och så fick hon äta rimadyl i 3 veckor.

Men så lång tid som din hund haft det låter konstigt. Har ni röntgat?

Karmatarerskanise
0

Vår hund fick bara gå ut på kisse och bajs rundor, på ca 5 min när han haltade. Samtidigt fick han smärtstillande. Gick över på en vecka.

[randi]
0

#12Ja då, men efter att i snart 30 år hört att det är växtvärk, så sitter det kvar. man kan ju inte lära gamla hundar sitta (skämtar lite). Ja jag skrev från början att han är röntgad för att utesluta andra skelettsjukdomar. jag har nog formulerat mig fel , han är inte dagligen halt, utan det kan vara några veckor för att sedan åter komma efter ett par veckor. Hade honom helt i stillhet, men jag tror att de behöver röra sig lite grann, inte ut på stora promenader, utan små kortare rundar så att de inte stelnar till. Det har visat vara bäst för min hund. Tränar lite spårning och lydnad samt lite skogspromenader. OBS! Ej aldrig hård träning utan lite lätt och inte sådan träning som är besvärlig för honom. Jag vet att denna panosteit kan sitta i tills de är 2-2,5 år och sedan är hunden helt symtomfri.

gejsa
0

#14# Men det har inte jag hört utan bara så länge som dom växer fort upp till ca 1 år. Du har inte fått samma medicin heller som jag. Vad är din medicin bra för? Ger du det jämt eller?

ingann
0

#15 jag läste lite på apotekets sida om norocarp… här är en del:

Indikationer
**Antiinflammatorisk och analgetisk behandling av sjukdomar i muskulatur, leder och skelett.

Kontraindikationer
Används inte till djur som lider av gastrointestinala störningar (även invasiv kriurgi i magtarmkanalen), blödningsrubbningar, måttligt/kraftigt försämrad lever-, hjärt- eller njurfunktion eller där det finns tecken på individuell överkänslighet mot produkten.
Används ej till katt.**

att du inte fått den kan ju bero på att de ska kolla njurarna på Bessie:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[randi]
0

#15 jovisst är det sant det kan hålla på tills 2,5 års ålderObestämd. Han får det när han har ont och så gör vi uppehåll emellan. Norocarp är både inflammationshämmande och smärtlindrande.

gejsa
0

#16# Fast njurarna var felfria när hon fick rimadyl och det var därför som jag undrade. Men tack för infot. :)

#17# Usch då! Det var ju verkligen illa isf. :(