Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2236 ggr
Elega
0

Varför valde ni som ni gjorde?

En fråga som ständigt dyker upp i mina vänskapskretsar är varför dem valde just den katten/hunden dem gjorde och åsikterna runt om.

Jag är främst nyfiken på varför man väljer en renrasig hund respektive omplaceringshund och blandras. Och varför man väljer en valp respektive en vuxen hund.

Svara på följande frågor:

Har du en renrasig/blandras/både och?

Varför valde du respektive hund?

Skulle du göra samma val idag?

Var hunden eller hundarna valpar eller vuxna när ni köpte dem?

Varför valde ni att skaffa en hund i den åldern?

Maddepadde
0

_Har du en renrasig/blandras/både och?
_En renrasig oreg.

_Varför valde du respektive hund?
_Okunskap: "Åååh, labradorvalpar"

_Skulle du göra samma val idag?
_Valet av ras, ja. Valet om registrering, ABSOLUT INTE.

_Var hunden eller hundarna valpar eller vuxna när ni köpte dem?
_Valp, 8 veckor.

_Varför valde ni att skaffa en hund i den åldern?
_Klart man ville ha en valp när man är i 12-årsåldern.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

ingann
0

Blandras

Eftersom jag inte kan ha en stor hund som jag ville tog jag mitt andra val… en liten hund som skulle orka en hel del och helst se lite raggig ut;) (raggig på ett charmigt sätt)

Absolut! (nu när jag vet vad jag kan få)

Valp 8 veckor

Hundens ålder: Skaffade valp för att jag ville ha en hund från scratch, och att jag inte själv anser att jag har den tid och kunskap att träna en hund med eventuella problem i bagaget…

Min ålder: Jag har velat ha "egen" hund sen jag flyttade hemifrån men har väntat tills jag blev sjukpensionär då jag har velat veta säkert att jag har den tid en valp och växande hund behöver och förtjänar. (Innan har jag "nöjt mig" med familjens övriga hundar)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

sagalisa
0

Har du en renrasig hund/blandras??

Jag har en renrasig Tax och en blandras mellan tibetansk spaniel och cotton de touleor

Med taxen ville jag ha en stor hund i litet format och det fick jag=) Hon orkar hur mkt som helst och har en stoooor personlighet. Blandrasen föll jag för när jag såg henne, ville ha en mjukare hund som passade bra ihop med taxen utan att ta övertaget o det funkar perfekt!

Självklart utan tvekan!

Var hunden/hundarna vuxna eller valpar vid köp?

De var båda valpar, 9 veckor Varför valde ni en hund i den åldern? Jag ville själv forma mina hundar och lär upp dem, jag anser att det är lättare från den åldern.

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många valpar har kommit till vårt hem och fyra omplaceringshundar.

Den som har gjort mest intryck på mig var labben "Bosse", en kolugn, egensinnig herre med ett otroligt starkt psyke.

Därför blev inte valet svårt när vi letade hund igen.

Visserligen blev jag erbjuden två skrotiga shaffrar, men de lurade jag på min dotter!

På bilden "Bosse", så gammal och grå.

Kerstin 

[Vargnatt-]
0

**Har du en renrasig/blandras/både och?
**Jag har en renrasig berner sennen.

**Varför valde du respektive hund?
**Min sambo är uppvuxen med rasen och när jag träffade de två som hans mamma har så var jag också fast för rasen.

**Skulle du göra samma val idag?
**Ja visst, jag har gärna en till berner sennen i framtiden.

**Var hunden eller hundarna valpar eller vuxna när ni köpte dem?
**Aramis var valp, han var 8 veckor när vi hämtade honom.

**Varför valde ni att skaffa en hund i den åldern?
**Vi var båda överens om att vi ville ha en valp så vi kunde forma hunden mer efter oss själva.

Junction
0

**Har du en renrasig/blandras/både och?
**Jag har 2 stycken renrasiga Grand Danoisar

**Varför valde du respektive hund?
**Det finns ingen annan ras för mig!

**Skulle du göra samma val idag?
**Utan att tveka! Skrattande

**Var hunden eller hundarna valpar eller vuxna när ni köpte dem?
**Den första var 11 månader. Den andra var 1 år när vi fick honom.

**Varför valde ni att skaffa en hund i den åldern?
**Den första valde vi på grund av uppfödarens goda rykte. Han blev omplacerad på grund av förändrade förhållanden i hans förra familj. Alltså ingen problemhund. Vad gällde den andra hunden (kommer från en annan uppfödare) blev vi uppringda & tillfrågade om vi ville ha hunden. Det kändes som en bra tidpunkt att skaffa en kompis till vår första hund, så vi tackade ja!

emsems
0

vilken bra tråd! Jag har ännu inte fått hunden, men skall köpa en dalmatiner(H) i sommar. Har även katt (K)
Har du en renrasig/blandras/både och? H: Renrasig. K: blandras.

Varför valde du respektive hund? H: Fina, verkar vara bra hundar med bra kropp och trevliga som motsvarar vad jag söker i en hund. K: Hon var den mest sociala i gruppen av kattungar från en vän.

Skulle du göra samma val idag? Båda: Ja. Eller kanske en katt som inte löser hår =)

Var hunden eller hundarna valpar eller vuxna när ni köpte dem? Båda var/är valp/kattunge.

Varför valde ni att skaffa en hund i den åldern? Katten: Vet inte. Det kom ett erbjudande från en vän och jag tog henne. Kan framöver även tänka mig vuxna katter, men de blir nog inte lika mycket "mina" som min katt. Hon är som en hund, kan konster och alt. Hunden: funderade på äldre, men jag vill nog att den ska uppfostras efter mina standards. Den ska inte ha upplevt något som jag inte är beredd på eller så. Det är väl rätt vanligt också att många omplaceringar är lite förstörda.

chrissan
0

Kommer inom kort att få en hund:

Renrasig Curly med maffig stamtavla. Har haft Berner Sennen för länge sedan

Curly: Har haft hand om den mycket, ägarna kan av olika skäl inte ha den kvar. Berner: Hade en av de första i vår stad, de var ovanliga på den tiden, tycker om mentaliteten och typen

Jo, ville ha en Curly. Berner: Oroar mig för rasens hälsotillstånd så där skulle jag tveka, fina hundar är de om de får vara friska.

3,5 år. Berner: Valp

Det blev så pga ovanstående. Fördel är att hon är vältränad och lydig och helt anpassad till oss redan. Denna ras är mycket energirik som valp och vuxen och väldigt envis (har känt henne sedan hon var valp)

Berner: Köpte valp, har man tid så är det roligt. Men hundar blir roligare ju äldre de blir, de förstår mer.

Skulle däremot inte ta en omplacering vilken som helst, har inte den tid som behövs för en problemhund. Vi har däremot ofta hand om bekantas hundar (renrasiga och blandraser) när de är på resor eftersom vi bor i ett hundparadis en stor del av året, med skogar och stränder (fritt hundbad) och inga bilar. Kravet vi har är att de inte får vara aggressiva.

SparklingTindra
0

Jag har två renrasiga shetland sheepdogs. Har haft 2 st Storpudlar.

För att det är en liten hund med mycket energi och arbetsvilja som passar till i princip allt. Dom är lätta att ha med sig och sen är dom ju underbart vackra också. =)

Storpudlarna var hela familjens och vi valde den rasen efter att ha träffat en jättesnygg storpudel som hette Rio. Vi tog reda på mer om rasen och föll för den helt! Sen for vi till Kiruna och besökte våran första storpudel Louie's uppfödare och då var det ju bara så att vi skulle ha en sån! =)

Jodå, jag kommer nog alltid ha sheltie, men nästa hund kommer att bli storpudel.

Min 3-åriga sheltie köptes när hon var åtta veckor. Min 7 månader gamla sheltie har jag fött upp själv.

Första storpudeln köpte vi när han var ca 9-10 veckor. Den andra var en ettårig omplacering.

Valp: För att det känns roligare att vara med helt från början och för att jag vill kunna prägla valpen själv.

Omplacering: Vi såg en annons på en storpudel som behövde ett nytt hem och eftersom att vi hade förlorat våran förra så tog vi denna. Egentligen så var det lite fel tidpunkt eftersom att det inte var så länge sedan den förra dog, men vi kunde inte låta bli.

SaraC
0

Har en renrasig Japansk spets.

En omplacering. Han var i stort behov av ett nytt, bra hem och jag tänkte varför inte. När vi träffades var det kärlek vid första ögonkastet.

Med honom, ja. Skulle jag skaffa en till hund nu känns det som att det blir en valp. Men jag kommer säkert ta fler omplaceringar i framtiden.

Vuxen.

Som sagt, det bara blev så. Hade egentligen tänkt en valp :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zvintos
0

Renrasig oreggad

Rasen hade vi bestämt oss för sedan länge. När vi såg honom var det "perfekt". Han hade rätt sorts utseende, rätt sorts temperament. Han verkade helt enkelt rätt för oss.

Val av hund - ja. Val av "uppfödare" - NEJ!

Valp

För att vi ville vara med och forma hunden redan som liten.

PrinsessanFiona
0

En renrasig och en bland.

Första gången när vi köpte den ena(blandisen) var det nog kärlek vid första ögonkontakten då vi såg bilden på honom.

Andra gången, när vi köpte våran renrasiga ville vi ha en lite mindre hund.

Ja, absolut. Två underbara hundar med underbara personligheter.

14 & 8 veckor

Vet ej

Johanna
0

en blandras

ville så gärna ha en hund o kollade runt lite, hitta Roxie här på iFokus o kunde inte låta bli att ringa på henne

absolut

hon skulle fylla 1år

jag hade inte tid att vara hemma m en valp, så en äldre hund passade bättre… även fast jag gärna hade velat ha en valp.. men nästa blir en valp har vi sagt, (när R är lite äldre)

krasivis
0

Jag har en Norfolkterrier och hade tidigare två st men den ena är borta p g a diskbråck sedan 29 april i år. De har båda stamtavlor och är registrerade i SKK.

Vi hade träffat en hund i Estland som liknade Norfolkterrier så vår son valde rasen som liknade den hunden mest.

Ja, det är en underbar ras. De är vänliga, glada, tillmötesgående små hundar. De kan göra det mesta som stora hundar kan. De tar liten plats i sängen och i bilen…

De var båda två 8 veckor gamla.

För att vi ville följa dem ända från början. Och vi ville att de skulle bli en del av vår familj från scratch.

Vattnadal
0

Både och. En goldentik, 2 alaskan huskys (blandraser) en oreg siberian husky och 4 reg siberian husky.

Golden har jag vuxit upp med och kommer alltid att ha. De är vackra, lagom på alla sätt. Raksha kommer från den kennel mina föräldrar köpte sin första hund från. temperamentet passar mig, färgen oxå!
Huskyna började vi med då vi skaffade en alaskan husky som sällskap och hemspråksundervisare åt Raksha. Fastnade för det där med drag, fick polarhundssjukan, skaffade fler alaskans. Luomi åkte vi många mil efter, Cora och Freja var närmare. Vidar var gratis och nästgårds tom!
Efter ett tag kom vi på att rasrena sibbar har fördelar. Mer och bättre päls, oftast jämnare, dvs man vet vad man får, samt att de kan ställas ut!

Idag skulle jag glatt köpa en till golden från samma kennel. Gör det nog när Raksha inte finns mer. Inga mer alaskans eller blandraser, vad jag vet idag. Det blir garanterat fler sibbar. Vi har en hane från en kennel utanför Umeå, kan mycket väl bli fler från dem. Sen har vi 3 från samma kennel, och kan skaffa många fler från henne!
Kommer att skaffa fler raser, är sugen på att testa en RR efter Vidar, kanske en borzoi efter det.
Siberian husky och golden kommer det nog med största säkerhet att finnas så länga våra kroppar håller för det. När jag inte klarar av stora hundar, en whippet, sen kanske det blir papegojor istället!

Jag har haft 3 golden, den första från födseln (föräldrarnas uppfödning) en omplacering på 6 år och så Raksha från 8 v.

Alaskan huskyna, Luomi var 7 år, Cora 6 mån, Freja var 4 år, Vidar 9 v.

Siberian huskyna, Piro var 9 v (det passade inte för oss att åka upp när han var 8 v), Drífa var 9 v (hon fick en extra vecka av oss med syskon och mamma) Ego och Gjöa var 8 v.

En golden räddades från avlivning, en föräldrarnas uppfödning och en köptes som valp för att vi ville ha en valp. Hade då två gamla tanter.

Luomi var 7 år, lagom mycket äldre och klokare och duktig som 17 på hundspråk och deras sociala umgänge. Hon fick ha hemspråksundervisning med Raksha som växte upp med en tokig goldentant och en galen terv (svägerskans hund som var för hård). Cora på 6 mån var en miss åldersmässigt, kom från hundgård till vårt hus, uppfostrad som en 8 v valp men vuxen i storlek… Freja var 4 år, de två köptes in för att kunna börja användas till drag till vintern, därför inte valpar. Vidar fick vi gratis, funderade på en sibbe då, men de var lite dyrare än gratis. Han var lite av en impulsgrej då det gick fort, men vi hade köpt en valp ändå inom kort.
Sibbarna sen har varit valpar, från väl valda kennlar för att kunna fungera till drag och utställning. Att det blivit valpar är för att det passat, samt för att kombinationerna lockat. Hundsituationen vi hade till nyss gjorde det även svårt att stoppa in vuxna hundar i flocken. Nu skulle vi nog glatt kasta oss över en vuxen dragund, rasren sibbe helst, gärna kommandoledare!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ogirl
0

Har du en renrasig/blandras/både och? En renrasig,

Varför valde du respektive hund? För att jag vill inte att något ska kunna begränsa mig, vill jag på utställning så kan jag fara på utställning.

Skulle du göra samma val idag? Ja, det skulle jag garanterat.

Var hunden eller hundarna valpar eller vuxna när ni köpte dem? Min hund var 13 veckor, skulle helst tagit henne vid 8, men på grund av olika omständigheter så blev det inte så!

Varför valde ni att skaffa en hund i den åldern? För att jag vill lära hunden allt själv, från grunden, hunden ska kunna mig och jag den, så då anser jag att det är bäst att ta en liten valp, som får präglas mycket på en och växa upp med mig.

Linda-A
0

Jag har en oregistrerad renras

Jag gjorde vad man absolut inte ska göra, välja hund (och ras) för att kompisens föräldrar hade valpar. Shelby valde jag ut på foto långt innan jag träffade henne i verkligheten.

Nej. Nästa hund ska bli en registrerad hund så att man om man vill kan vara med på fler aktiviteter och tävlingar. Jag skulle nog inte heller välja samma ras (jack russel) igen. Jag vill ha en hund som är lite större och inte fullt lika självständig och som

Shelby var 8 veckor när jag hämtade henne.

Därför att jag ville gör allt själv från början så jag kunde få den hund jag ville ha. Många sa t.ex. att jag aldrig skulle lyckas ha henne lös men det går jättebra, allt pga rätt träning från början!

gejsa
0

1. Jag har en renrasig och två blandraser.

• Blandraserna var min blandrastiks valpar och den renrasiga har jag köpt i somras.

• Svårt att säga faktist. Nu är min valp så sjuk så jag vet inte om hon kommer att få leva. Så är det så att hon måste avlivas så ångrar jag givetvis att jag ens fick träffa henne. Just nu går jag igenom så mycket sorg och är så rädd för framtiden. Men blir hon frisk så ångrar jag givetvis ingenting av mitt köp.

• Nej, den renrasiga är en schäfervalp och dom andra var som sagt födda hos mig.

• Inget konstigt att köpa valp. hihi

Liss
0

Blandras

För att jag gillade personligheten och utseendet och tyckte det passade mig! Desutom var de mer han som valde mig.

Jajamensan! Ecko min ecko, men inte samma ras.

Valpar, han kom hem i 8 veckors ålder

Eftersom jag vill ha en hund från allra första början.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆