Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 881 ggr
emsems
0

situationer tränas?

Jag har klurat lite på vilka situationer vi skall sätta vår kommande valp i. Jag har hört att man ska ha dem hemma i princip jämt under första veckan. Sedan skall man under kommande veckor göra precis allt för att den ska vänja sig vid många olika situationer.
Jag har några utfunderade:
- Åka bil
- Vara i park med andra hundar, människor, cyklar m.m
- Följa med på stallet för att se hästar m.m.
- Följa med på stan för att se all rörelse m.m.
- Gå längs bilväg
- Vara hemma med mycket besök av olika vänner
- Gå igenom hela hunden och kika i öron, mun m.m
Är det några mer saker jag borde utsätta den för?

sagalisa
0

hej! jag övar mkt att åka buss med och tåg, det är bra om man behöver resa o inte har bil som jag inte har tyvärr. sen får mina hundar följa med mig på middagar, lite fester o så, då vänjer de sig vid lite oväsen och mkt folk. lycka till med er valp i framtiden!

chrissan
0

Kloklippning!!!!!!

sagalisa
0

kom på en sak till nu när jag städade, dammsugaren!! den kan va lite otäck i början men jag startade den nästan direkt när mina hundar kommit hem o nu kan jag dammsuga runt dem o det behövs=)

Tina-A
0

Mna brukar säga att man miljötränar valpen som mest upp till 16 veckor, och då bör man ha utsatt den för det mesta den kommer utsättas för.

Om du är ute med valpen så kommer du att stöta på cyklar, hundar, människor. Åker du buss, tåg osv med valpen kommer du hitta ställen med mycket folk, bilar och allt möjligt.

Om du satsar på 1 eller 2 "utflykter" i veckan, som innebär annat än att vara i och runt hemmet (tex stallet om det är nära hemmet, gräsplättar, folk, barn, hundar osv) så kommer valpen att hinna med allt tror jag.

Man stöter på mycket och hamnar i situationer man inte tänkt sig om man bara tar med sig valpen till olika platser.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Vattnadal
0

Försöka träffa månag typer av folk och hundar, som är snälla. Tänk på att foilk i rullstol, barn od kan vara bra. Olika storlekar och utformande av hundar oxå, kortbenta, överhåriga od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

emsems
0

Åh vilka bra tips, tack!