Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 3006 ggr
bjorsa
0

svt hundkoll

De börjar ett nytt program på onsdag på svt1 hundkoll,så jag var inne på svt å då hittade jag i deras arkiv detta

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/navigation.jsp?d=50417

man kommer alltså fram till programet och de är sedan bara att klicka på länkarna så spelar dom upp de går oxå att spela i helskärm om sen när man sett på all tar å klickar på hundkoll där uppe så kan man sedan gå till fråga jeppe å se dom videosnuttarna men själva programet ligger inte ute å kanske e de så att dom här videosnuttarna redan visats i teve redan men jag har inte sett dom i all fall

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Tack Bjorsa. Jag hade missat det första avsnittet så det här var perfekt.

bjorsa
0

ahha de har redan gått ett alltså å jag som trodde jag hade hittat de innan de gått :-))

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Men när jag läser på svt så står de att första avsnittet kommer den 12 april men hur som haver här en länk där första eller om de nu är andra avsnittet kommer att hamna på sedan förhoppningsvis

http://svt.se/content/1/c6/57/06/71/hundkoll060412.asx

mvh/bjorsa

Benjy
0

min dator errar sig så vilken tid å vilka dagar går programmet?

bjorsa
0

#4 Du kan inte se programmet ännu då de inte sänts på teve ännu men de går den 12 april kl 20 på svt1 och när de gått på teven så lägger dom nog ut den på nätet å då skall den dyka upp i länken.

Seriestart: Hundkoll Lydiga hundar och lyckliga hundägare - kursen startar. Följ med fyra hundar och deras ägare på kurs i vardagslydnad. Dagens tips: Hunden och matskålen! Instruktörer: Jeppe och Sally Stridh. Programledare: Katti Hoflin. Del 1 av 6. * Även i SVT1 13/4 och SVT1 15/4

mvh/bjorsa

KerstinP
0

Du har så rätt bjorsa.Generad

Hundkoll börjar 12 april kl 20,00 i SVT 1.

Benjy
0

är det inte det programmet som har ganska hårda träningsmetoder? Typ som det var "back in the days?" eller har jag helt missuppfattat allt?

Magda
0

jag tittade på det nyss… vet inte om det var första programmet?…. jag tycker inte att metoderna var så hårda mot hundarna, men Jeppe verkar ju rätt så tuff med ägarna…

Pia
0

Men åh, Jeppe pratade som Solstollarnas Ulla-Bella sekreterare, plågsamt och det var då inte mycket jag förstod av vad han sa…:/ Däremot så var det väl ett charmigt upplägg i programmet och jag gillar programledaren:)

bjorsa
0

Min länk i #3 fungerar inte trots att den borde men den här skall funka om man nu vill se programmet igen eller om man missade .

http://svt.se/content/1/c6/57/06/72/060412hundkoll.asx

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Ska kolla på den då barnen knoppat in i kväll så man får se det i lugn och ro.
Tack för länken bjorsa.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Benjy
0

programmt fick visst mycket kritik, var med på nyheterna idag på tv :/

bjorsa
0

#12 Vad fick de kritik för ?

mvh/bjorsa

Faxlin
0

#12 Exakt, vad fick de kritik för?
Skvallra lite åt oss här inne. hihi
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

smurfan-13
0

Är väl inte metoder som jag skulle försespråka till någon! Att dessutom se stryphalsband på valpar som inte ens är fem månader gör mig ledsen & arg.

Jag har mailat svt och sagt vad jag tycker & kommer inte att titta på det igen!

Faxlin
0

Aha, var det sådant med i programmet. Har inte hunnit följa länken och sett på det själv. Ja, då kan jag förstå om det blir protester.

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

Jag tänkte faktiskt på de att man körde kedjestryp på en lite jakt terrier men reagerade inte så mkt över det då hon inte ryckte å slet i hund något men visst en sådan liten hund räcker de med ett helt vanligt halsband .

mvh/bjorsa

smurfan-13
0

Även dvärgschnauzern hade stryp vid andra kurstillfället… skulle gissa på fler… Har en kompis som började en kurs hos honom, men vägrade vissa av hans metoder & var inte välkommen mer (vilket var ok m henne, då hon INTE ville göra som han!). Hon sa iaf att han vill ha stryp på alla!

KerstinP
0

Jeppe tyckte jag inte alls var bra. Gillar inte den tuffa linjen jag tror mer på att locka hunden till lydnad. Det är ju också mycket trevligare både för hunden och föraren. Men en del tips av tjejerna fick man fram bra.

drev
0

Hej,

Jag har själv gått kurs hos Jeppe (till skillnad från många - inte alla - andra som tycker saker här och annorstädes) med MYCKET gott resultat. Jag har fått en lydig och piggare och gladare hund.

Dressyrlänken används INTE för att strypa hunden. Det skall inte dras i kopplet, vare sig från hund eller förare. Ett annat missförstånd är att Jeppe skulle vilja ha dressyrlänk på alla hundar. Det är inte sant.

Visst, Jeppe har en tuff framtoning, men det är nog mest för att få effektivitet och stringens i utbildningen. Där är gott om glimt i ögat och humor. Jag upplevde att han är betydligt tuffare mot hundförarna än mot hundarna (det ju egentligen alltid föraren som är problemet), och det kanske är där skon klämmer för många. Jeppe är noga med att hunden är motiverad och mår bra. En korrigeringen får inte bli så stark att hunden blir "låg". Då vinner man inget.

Visst är jag kontroversiell som inte har anammat köttbullsmetoden, men faktum är att jag har provat utan framgång. En jakthund (i mitt fall tax) struntar ganska blankt i om jag har godis i fickan när det luktar hare. Då drog hon i kopplet (på den tiden läderhalsband) ändå tills hon hostade och knappt kunde andas. Efter tre gånger hos Jeppe var detta borta. Nu lyder hon mig oavsett vad jag har i fickan. Bara för att hon vet att jag är flockledaren och att jag älskar henne.

Jeppe förtjänar bättre än att kritiseras efter tio minuter ihopklippt av svt och en bunke fördommar om hans metoder efter tredjehandsuppgifter mm.

KerstinP
0

drev, det va ju bra att du som gått hos Jeppe kan tala om motsatsen. Där ser man som det kan bli vid snabba klipp i TV. Bra inlägg drev. Tack

Mickis
0

Bra inlägg du skrev, drev! Det är bra att se på kritiken från flera perspektiv.

Fast jag tänkte på det du skrev med "köttbullsmetoden", vilket Jeppe även nämde i programmet..

Jag tränar mina hundar mha positiv förstärkning. exempelvis att jag belönar deras spontana vilja att ta kontak osv. detta belönas med godis/lek/dragkamp osv. I min och hundens träning vill jag alltid att hunden ska vara den aktiva parten. Hunden ska vara den som tigger om uppmärksamhet, inte jag (genom att locka med godis, uppmärksamhet osv). 

Positiv förstärkning gör att jag inte lika ofta behöver ta till korrigeringar för att visa vad jag vill att hunden ska göra.

Hunden ska tycka att det är kul att träna, (en tanke som jag delar med många).. men en hund som hela tiden blir korrigerad och är rädd.. tycker den hunden att det är kul att träna? Eller är den hunden bara rädd för att göra fel?

Vad jag vill säga med det här inlägget är att bara för att någon säger till dig att "det är så här du ska träna", så betyder ju inte det att den träningsmetoden passar Dig och Din hund.

Du som hundägare inte behöver fastna för EN träningsmetod, utan välj och vraka mellan olika delar i metoderna och bygg på så sätt upp din egen träningsplan. Välj utefter vad som passar dig och din hund.

// Mickis

CamillaAndersson
0

Tycker personligen att det är lite för mkt "ryck och slit" metod i just detta hundprogram. Visst, man ska inte agera foderautomat och vid varje träningstillfälle ha fickorna fulla med köttbullar, korv och annat gott.

Att ge godis ibland, eller i början vid inlärning av ett nytt moment ser jag dock inte som något dåligt. Men inte vid varje rörelse hunden gör. Belöningen ska vara något hunden längtar efter, inte något den ser som naturligt varje gång den lyfter tassen.

Maleficum
0

För våran hund passar klickermetoden bäst.. har provat i princip allt annat utan några bra resultat (hun koplar lätt bort och blir spunkig om det blir för jobbigt för henne), det bästa är ju om man hittar den metod som passar hunden bäst! För de är ju osm vi individer och behöver behandlas som sådanna även gällande träningen =)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu