Stor vs liten hund
Hur tror ni nån skulle reagerat på att en Rottweiler sprang lös på gatan, Om man jämför Rottweiler med en mindre ras?
Zeke brukar ju rymma, nu har vi staket men han hittar ut då och då. Och när vi inte hade staket sprang han på vägarna där bilarna kör… och han sprang i rondellen.. Men tänk så rymmer Diezel(hoppar över staketet då kommer säkert polisen å skjuter den eller nåt.. eller va tror ni?
Konstig inlägg men jag vet inte hur jag ska skriva riktigt..

Läst 9 ggr -.-
Varför har ni hunden lös om den rymmer? Rymmer han fast ni är med eller lämnar ni honom utan tillsyn?
Jag har väldigt svårt att tro att polisen bara skjuter en hund bara för att den springer lös. Attackerar den människor eller andra djur kan det ju däremot vara en annan sak. Risken är nog större att han blir överkörd. Eller att fel sorts människa fångar in honom.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tror inte heller polisen skulle skjuta honom bara sådär. Det är om hundar attackerar människor eller djur som dom kan göra det om jag förstått rätt.

Hoppar hunden över staketet får ni väl sätta upp ett högre staket…
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Varför har ni honom lös om han rymmer?
Varför inte ha löplina på hunden om ni måste lämna den utan tillsyn ute? Om man tex, måste in och hämta något..
Annars skaffar ni väl högre staket eller varför inte en hundgård?
Sen tror jag inte polisen skjuter bara sådär raktav.
De måste nog hända saker som orsakas av hunden om det skall hända något.
Dock finns det hundrädda som man alltid ska visa respekt.
och min åsikt är att låter man en rymningsbenägen hund springa lös visar man inte den respekten..
Min tik satt alltid i långlina när hon skulle vara "lös" ute på gården. Staketet var för lågt, och hundgården var för familjens rottweiler som inte hoppade.. Så det var också för lågt. Hon kunde smita rätt som det var, så därför köpte vi en 8-meters att ha på gården, och en 15+3=18-meters att ha när vi var ute där hon kunde träffa på någon. Alltid under uppsikt och aldrig ensam! 18-meterslinan hade vi i vårt höftbälte, som vi hade när vi var ute på stora fält och annat så hon fick springa. Dock i en stor skog, med min hane gick bra utan att hon rymde. I just den skogen fanns det inga folk som gick.
Så långlina är ett bra tips, om man vet hur man ska göra.
Sen är det ju klart att folk reagerar annorlunda om en rottis kommer i 180 blås, än om en schnauzer gör det..
Men för en hundrädd spelar det ingen roll..

#2 Han rymmer fast man är med. Han lyssnar bara på pappa!

Bäst å skriva detta så att alla fattar -.-
Vi lämnar honom ALDRIG ute själv fattar ni väl! -.- Vi är inte okunniga när det gäller hundar om ni trodde det! Verkar nästan så att ni tkr det men men
#7 Bra att du skrev det, för folk gör så ibland..
Träna alla med hunden, och lär hunden lyda alla så ska du se att det löser sig.
Ni får helt enkelt lära er hund att man inte får hoppa över staketet.
Ordnar inte det sig får ni helt enkelt ha hunden i en lina. För hundens egen säkerhet.

Funderar precis som alla andra på varför ni har hunden lös om ni vet är den rymmer.
Mvh Ellenfyrkant