Varför köper man blandras?
Jag är en av dem som är helt emot blandrasavel, och skulle väldigt gärna vilja förstå vad som får en att köpa något annat än renrasiga hundar från seriösa uppfödare. Med det menar jag inte att alla som föder upp renrasigt är seriösa och bra, är väl lika bra att tillägga på en gång.
Kan någon komma med några bra, vettiga argument för att köpa blandras? Det kanske finns, jag är beredd att ompröva min ståndpunkt om någon kommer med tillräckligt övertygande argument.
För att lägga fram de åsikter du har antar jag att du måste ha väldigt dåliga erfarenheter av blandraser, alltså måste du ha ägt eller kännt folk som ägt en blandras som det gått med pipan åt. Annars kan man ju inte uttala sig i ämnet. I min familj har vi haft eller har sammanlagt 10 hundar allt som allt därav 4 har varit blandraser och 6 st sk renrasiga. (alla av olika ras och storlek)Det är min erfarenhet att våra blandraser har varit de som varit minst sjuka och har varit färre beök till veterinären med. Då vill jag även påpeka att alla hundar har kommit från noga utvalda uppfödare där vi noggrant varit delaktiga under valpens uppväxt innan köp. En blandras har vi köpt från en uppfödare i mariestad som speciellt föder upp en korsning mellan bichon frise och lhasa apso och den personen driver en seriös uppfödning.
Om man ser till lynnet på alla dessa hundar finns det ingen som helst skillnad mellan de olika kategorierna (blandras vs. renrasig). Jag har en Tax nu och hon har jag arbetat mer med än vi behövt med övriga hundar. Jag vill då poängtera att det är främst en individ man köper och inte en ras men man ska självklart ha klart för sig vad rasen eller raserna används till vid köp av hund.
Jag vill även framföra att vi lever på 2000-talet där man redan håller på att registrera fram nya raser, cockerpoo är en ras som jag tror får starkt fäste inom en snar framtid. Och vad var våra sk. renrasiga hundar först, ja inte föddes de till det de är, de är blandningar.
Det är tråkigt om vi ska behöva stå fast i tiden, ska inga mer raser få komma fram?? Ska man inte främja mångfalden inom de ramar att man ser till individernas bästa? Om man har hundens bästa i fokus så är det min åsikt att blandraser kan bidra till att skapa raser som kan glädja människan på nya sätt utan att gå bakåt i utvecklingen.
Jag tycker det är stor skillnad mellan blandrasuppfödare som har ett syfte och ett mål, t.ex. alaskan huskeys. Och där uppfödaren kan hålla stam på hundarna, gör alla undersökningar osv.
Mot de blandraser som bara korsats härs och tvärs för att hundarna varit så söta och snälla, med raser som inte alls passar ihop, och där det inte går att kolla någon bakgrund på hundarna eller de så kallade uppfödarna inte har någon som helst koll på vad de håller på med.
Det var jag bara tvungen att inflika :) Och hoppas ni förstår hur jag tänker.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#2 jag håller helt med dig där, jag är helt för blandraser (som säkert en del märkt=) men man ska veta vilka raser man korsar, helt klart. Men jag anser att uppfödare som vet detta och tar hänsyn till rasernas användning och behov är seriösa de med även om de ej föder upp sk. renrasiga hundar men det har säkert framgått av mitt inlägg….haha, kan umdra om jag har för lite o göra idag…

Det att blandraser skulle vara mindre sjuka än renrasiga tror jag inte dirrekt på. Min allra första egna hund var en blandras och han blev inte äldre än två år för att han blev så sjuk, och jag blev där lite rädd för att skaffa ngn mer blandras.
Sedan i vuxen ålder har jag enbart haft renrasiga hundar. Och dom har aldrig varit dirrekt sjuka, inte ens varghunden som annars är en ras med div problem hade vi några problem med mer än att hans humör inte alltid var som det skulle.
Whippeten som jag har nu är 10½ år gammal och fullt frisk, det enda problemet med honom är att han får stressmage när det är löptikar i farten ute annars är han fullt frisk.
Att det har blivit renrasiga hundar för mig är bla för att jag gillar utställningar & jag gillar att studera stamtavlor, och jag gillar att ha en rasstandard att utgå ifrån när jag ska välja mig en hund.
Och för mig är det mera en säkerhetsgrej att kunna köpa en hund från en reg. kennel där man vet vad man får & sedan att det är ett annat skyddsnät med SKK i ryggen, det är i alla fall som jag känner det.
Så varför folk köper blandraser vet jag inte, Fast vem vet en dag kanske jag står där själv med en liten blandras för man ska ju aldrig säga aldrig, blir det kärlek vid första ögonkastet så blir det och då är det inte så mycket att göra åt det.
Det är väldigt många som gör sina egna slutsatser baserade på sina egna erfarenheter, när det gäller att blandraser skulle vara friskare. T.ex att man haft fem blandraser och fem renraser och att blandraserna då varit friskare. Så skulle jag aldrig resonera.
Däremot vet jag att jag läst riktigt vetenskaplig forskning som sade att första generationen i en blandning skulle ha förutsättning att bli friskare, men att det sedan var stopp. Tyvärr kommer jag inte ihåg detta tydligare eller vart jag läst det, men det var forskning från en genetiker. (Vidare så avrådde han från blandrasavel, av kvalitativa och forskningsgrundade anledningar som nu vore trevliga att komma ihåg, ska se om jag hittar på det där igen.) Någon annan kanske vet vad är inne på.
Själv håller jag med #4. Jag vill själv kunna titta i hundens stamtavla och kolla upp generationerna bakom, föräldrarnas ev. föredetta avkommor osv.
Samtidigt fördömmer jag absolut inte dem som har blandraser, jag tycker det är upp till var och en.
Det enda jag kan tycka känns skrämmande är när man tittar på t.ex. Blocket eller Omplaceringsorganisationers hemsidor, det är i stort sett blandraser. Vad det beror på vet jag inte. Kanske är de billigare att köpa och fel människor köper eller köper av fel anledningar, utan att veta vad de ger sig in på. Eller så är det mycket oseriösa uppfödare eller uppfödare som inte vet vad de gett sig in på. Jag vet inte. Men jag tycker det känns lite skrämmande och som att hundarna börjar gå åt samma håll som katternas. Att det finns massor av katter som ingen vill ha etc. Eftersom katter inte har något "värde".
Vi köpte blandras, eftersom vi inte kunde enas om samma ras. Då blev det en mix av båda. När vi väl var och tittade på honom kunde vi inte säga nej. Ställer han kommer från var hemskt. Så vi ville få bort honom därifrån.
Kommer inte försöka övertiga dig, men jag kan berätta varför jag valt blandraser framför renraser..
En väldigt enkel anledning är att alla mina har vart omplaceringar. Då har det inte vart frågan om val av ras m.m. Utan mer om hund, personlighet m.m.
En annan anledning att jag tycker blandraser är personligare. Tycker är roligt när folk kommer fram och frågar vad det är för ras, och frågar vad för raser man har i sin hund.
Jag har aldrig haft dålig erfarenhet av blandraser. Mina hundar har vart helt underbara, omän jag har fått ta bort dem av olika skäl, men inte för att de var blandraser. Fått tagit bort renraser av samma anledningar..
Har en blandras nu, som jag inte skulle byta för något i världen.
Jag har haft tre blandraser, och tre renraser..
Båda min favorithundar har vart blandraser, så jag ser inte rasen, utan personligheten..
Nu är det ju bra om hunden passar ens livsstil. Jag skulle tex inte köpa en blandras med collie i.
Den bästa hund jag har haft var blandning dobermann/schäfer.
Henne fick vi ta bort av olika anledningar, inte för hennes blanding.
Nästa hund blir en renrasig, ickeomplacering, från en kennel, TROR jag. Ramlar jag över en trevlig blandrasomplacering så blir det denne..
Jag kan inte påstå att jag är för eller emot blandras aveln. Isåfall ska det väl vara på samma sätt jag är för eller emot renrasaveln hos vissa raser..
Sakdan är redan gjord om jag får uttrycka mig så. Valparna bad aldrig om det, (blandraser i allmänhet alltså), varför ska man sky dem? Det är väl uppfödarna man ska stoppa i sådana fall..
Planerade blandraskullar är en sak, olyckor en annan.
I nuläget är jag hellre inne på en blandras, av de anledningar jag tidigare nämt. Hoppas du förstår hur jag tänker.
Jag ogillar inte folk som ogillar blandraser.. Vill bara understryka det 
Lika mycket som man ogillar vissa raser kan man ju ogilla blandraser.
_
Kan tillägga att skulle det komma hit en renrasig.. säg dobermann (som är en drömhund) och en blandras dobermann/schäfer. Dobermannen har jättefin stam och är trevlig.
Lika trevlig är blandrasen..
Jag väljer blandrasen.. Helt klart! Är båda lite trevliga, och fysiskt friska.. Jag väljer blandrasen..
Jag tänker inte avla, så.. (För er som tänker på sånt)_
Bild på min nuvarande blandis!

Jag trodde aldrig att jag skulle köpa en blandras men jag har gjort det en gång men kommer aldrig att göra det igen.Min hund kom till hemma hos en uppfödare och var en ren tjuvparning.Pappahund var en Irländs setter och mamman en Golden Retriver.
Musse kastrerades vid ett års ålder då jag anser att alla djur som inte ska gå i avel ska kastreras.Jag kände både tik och hanhundsägaren och det är en anledning till att Musse hamnade hos oss.Tyvärr korsar raser som jag anser absolut inte ska korsas.Musses kombination var ju trots allt en bra kombination.Han fungerade bra som jakthund Igår fick han somna in drygt tretton år gammal.
Stolt ägare till tre La permer

#5# Ja, och kollar man noga på dom som talar om för er hur många renrasiga sjuka hundar man haft och hur många friska blandraser så tror ni inte på oss.
Jag har ju skrivit i detta forum förut om detta. Vi har haft många trådar om blandraser.
Jag har ägt och äger nu 4 blandraser och 3 renrasiga. Dom 2 som jag hade var friska upp till 10 års ålder sedan började sjukdomar som livmoderinflammation och canser. Har ju kvar 2 blandraser som fyller 6 år den 5/10 och dom har bara sett veterinären när dom fått vaccinationssprutor och när Ludde kastrerades.
Dom 3 renrasiga har varit sjuka från 1 års ålder fast min nuvarande renrasiga är ju inte ens 6 månader nu och är så sjuk.
#9 Jag misstror inte alls de som säger det. Det enda jag menar är att man inte kan gå ut och säga att så är det, bara för att man själv upplever det så, då måste man grunda det på vetenskaplig forskning. Däremot får man väl absolut ha den uppfattningen som sin egen. Det skriver jag ju, att jag inte skulle resonera så, men att jag absolut inte fördömer andras synsätt eller uppfattningar.
Jag kommer med mer tankar senare, men kom på att det kanske är lika bra att tillägga att jag på intet sätt ogillar hundarna som individer, däremot ogillar jag blandrasproducenterna.
#11 Förstod nästan det :)
Där kan jag hålla med dig, som jag skrev..
Det är väl ändå "uppfödarna" som skall tänka till lite.
#7 vilken sötis du har där, är väldigt lik en kompis hund som bor här i växjö, det är blandning mellan jaktlabbe och setter. förstår dina tankebanor kring blandraser och att det är individen man falle för och inte rasen.

#10# Allt var inte ämnat till dig utan alla som skriver att dom inte tror att det är så. :) När vi som har haft flera olika raser, renrasiga och blandraser och alla nästan berättar samma sak. Då borde det ju vara så. Eftersom det inte finns någon forskning på detta på just blandraser.
Jag kan ju nämna vad några av mina vänner har gett som anledning till varför de valde blandraser. De är inte så hundintresserade, utan har bara hundar för att ha en kompis att gå promenader med. Alltså, de är inte som vi och som spenderar mycket tid framför datorn på hundsidor, tränar med våra hundar etcetera.
Mina vänner verkar helt enkelt ha gått på myten att blandraser är friskare. Vilket jag tycker är något frustrerande, för de hör inte ens vad jag säger när jag talar om för dem att det är en myt.
Jag kommer även ihåg när min ena vän letade efter hund nummer två, som då skulle vara en blandras. Jag minns att de hade en gräns på hur mycket pengar de ville spendera, vilket var typ 3-4000 kr. Så tydligen finns det även folk som låter priset avgöra, vilket också skrämmer mig.
Det är nog också ganska vanligt att folk skaffar blandraser för att de känner någon som har haft valpar. Jag har själv funderat på det i vissa situationer, fast det blev inget med det.
Själv skulle jag nog bara kunna tänka mig en blandras om jag skulle skaffa omplacering, då är det ju mer individen man kollar på och inte rasen.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#13 Tackar :)
Många tror att han är renrasig labbe.
Han är 50% Jaktlabrador
25% Golden retrivier
25% Flat coated retrivier
Jo, fast min första blandras var ett riktigt hopkok. Dock väldigt trevlig, och helt underbar kille. Så något fel hade han inte, även om kominationen var något av en annan värld..
Han var 50% risen schnauzer (pappan)
Mamman vad en blandning av dobermann/rhodesian ridgeback/labrador..
En stor kille som aldrig gjorde en fluga förnär..
#14 Nog finns det forskning, t.ex. det jag skrev om men fortfarande letar i mitt lilla huvud efter vart jag läste det ;) Det jag skrev om att jag har för mig att denna forskare skrev om att första generationen blandras skulle ha förutsättning att bli friskare t.ex., det tror jag säkert kan vara sant. Det fanns någon invecklad förklaring till varför 

#17# Eller också har detta gått i folkmun så mycket så man tror det är sant. :)
Mina två nuvarande blandraser hade en mamma som hade 6 raser i sig. Var alltså en blandning också. Så då torde väl mina blandraser vara jättesjuka vilket dom inte är. :)
#18 Han är så fin, din Hades!
#18 Det är din kille med :)

#0 Varför inte en blandras?
Om du är emot blandraser varför då ha en hund överhuvudtaget?
Om du skulle tänka på varifrån hundar kommer så kan det bara finnas en ras för dig? Och det skulle således vara en Tibetansk Mastiff som är den älsta dokumenterade rasen! och allt annat torde så ledes vara någon blandning?! eller??
Eller så kan man se det som så att det är Hund oavsett vad som liugger bakom?! Då den går i koppel, lär sig det jag vill att den ska lära sig har tänder fram och en svans bak! Den säger Voff i olika nivåer?!
Så den torde så ledest vare en Hund, är fullt nöjd med att det är en hund och jag har inget behov i att den ska ha en stamtavla, inte heller att jag behöver den för att visa upp mig i en ring där kritiska ögon ska granska den för att den ska falla normen för att var något som mäniskan påstår vara rätt för just något som borde vara hund?!
Så helt enkelt..
En hund är en hund, sen är det människan som förstört allt med att säga att en hund ska se ut på just det sättet som denne människa anser sig passa just honom/henne.
Men trots allt så är det tänder fram och svans bak? Undrar hur vi skulle se ut om hundar fick bestämma på och hur människan skulle se ut som ägare för dom?!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Jag håller inte alls med om att en hund är en hund.Jag vill ha en hund av en viss sort som går att använda till en viss sak.Visst kan man jaga med i princip vilken ras som helst men vill man tex ha en liten och behändig hund är ju G.D. ett väldigt dåligt val.
Stolt ägare till tre La permer

något jag inte förstår är att man kanske betalar 7000-8000 för en blandras när en renras kostar kanske 1500-2000kr mer…
#24 Vissa valpar är bara rätt. Då spelar det ingen roll om det är renras eller bland. Det handlar om hunden. Varför är en renras bättre?
Min familj har alltid haft renraser (schäfer, labbe, cavalierer) och min ena syster och mamma är helt emot blandrasavel, precis som marylojs… men ändå älskar de min och en annan systers blandisar lika mycket som sina egna renraser…
jag gick efter individen när jag köpte Åskar, inte efter om han var mix/ren…
samma sak med min kompis, hon skulle ha en bror till Åskar men han dog enligt uppfödaren, så hon ville att min kompis skulle köpa en annan valp av henne (hon hade 4 kullar till), men min kompis fastnade inte för någon av dem… sen blev hon upp över öronen kär i en bild på blocket av en liten vavva/pekines-blandis trots att hon då tittade efter papillon´s.
däremot skulle jag inte låna ut Åskar till avel (har fått 4 förfrågningar om det)… Han är redan 3 raser, de som har frågat har blandisar med allt från 2-5 raser i, och jag vill inte medverka till valpisar med så många raser. för mig är han bara till sällskap och inte till avel…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Som kattuppfödare måste jag höja ett varningens finger. Oaktsam blandrasavel kan på lång sikt landa hundarna där katterna är nu. Varför ska man köpa en renrasig katt för flera tusen när man kan få en huskatt för några hundra eller rent av gratis? Och så alla dessa tusentals hemlösa katter som ingen bryr sig om. Katter är för billiga och för lätta att få tag i helt enkelt.
Redan som det är idag far många blandrashundar illa eftersom de inte har lika hög status som renrasiga hundar. Det är ingen slump att många omplaceringar är blandraser. Ofta kanske de kommer från människor som inte har kunskap och som bara parat för att det är gulligt med valpar eller för att tjäna en slant. De som köper är ofta lika okunniga och vet inte vad de får och när den gulliga valpen inte är så gullig längre…
Naturligtvis finns det undantag som beräftar regeln, men i princip är jag emot blandrasavel - för djurens bästa.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
#27 Precis vad jag var inne på i #5. Jag tycker det känns som att hundvärlden smyger åt samma håll som katternas…

#27# Det är inte jag orolig för iaf. :) Felet med parningen är ju att dom blandar ihop hårda/starka raser. Kampraser osv. Att det är killar med för liten stake som vill se stor ut som köper dom. Det, är det värsta problemet nu i Sverige tror jag. Det är ju oftast sådana raser som är till salu igen. Inte golden och labbe blandningar lika ofta. Hoppas ni förstår hur jag menar.

#27# Det är inte jag orolig för iaf. :) Felet med parningen är ju att dom blandar ihop hårda/starka raser. Kampraser osv. Att det är killar med för liten stake som vill se stor ut som köper dom. Det, är det värsta problemet nu i Sverige tror jag. Det är ju oftast sådana raser som är till salu igen. Inte golden och labbe blandningar lika ofta. Hoppas ni förstår hur jag menar.
#30 Jag måste ju fråga, spelar det någon roll vilken sorts blandning det är på hundarna som riskerar att få denna status som vi pratar om? Det kanske inte alls är så du menar, därför jag frågar.

#31# Vad menar du nu med att du måste få fråga? Jag svarade inlägg innan dig. Att jag inte är rädd att det är på väg att bli som med katterna. Att dom inte är värda något. Tycker det blir tvärtom. Priserna har ju gått upp så mycket för renrasiga så folk köper mer blandraser för dom har inte råd att köpa renrasiga. Så uppfödarna biter i sin egna bak sas.
Nu kostar ju en blandras lika mycket som en renrasig för ca 8 år sedan eller ngt sånt. Och så paras det med fel raser.
#32 För att jag tolkar ditt inlägg som att du menar att det oftast är kampraser som är till salu igen och att du därför inte är orolig att hundarna ska förlora status? Därför undrade jag bara om jag tolkade det fel.
För övrigt skiljer det inte alls mycket på blandrasvalpar och renrasiga längre. Ibland är det till och med billigare med en renrasig. Både renraser och blandraser går upp i pris som allt annat med åren, och det är ju bara bra tycker jag. Men när det gäller omplaceringar kan du hitta många hundar för ca 500-1000 spänn, det känns inte alls bra alla gånger tycker jag.

Nu missförstod du tydligen mig. Jag är inte rädd för att hundarna ska få mindre status skrev jag. Eftersom dom gått upp i pris så mycket då även blandraser. Där skrev du emot mig men det kan du ju titta på vilken försäljningssajt som helst att dom har gått upp i pris.
Sedan pratade jag om blandraser med hårda raser i. Att det kan vara så att dom gått upp i pris för att killar med liten stake gärna köper dom. Och att det då blir fel uppfattning med just blandraser. Förr, för kanske 10-15 år sedan (kommer inte ihåg riktigt när det blev populärt) fanns ju knappt pitbulls tex. Utan blandraser som faktist kunde passa till en barnfamilj. Hoppas jag har förklarat så det räcker nu? Jag vet att jag är dålig på att förklara hur jag menar.

#33# Var har du sett en renrasig valp som är helt frisk utan defekter är billigare än en blandrasvalp? Var tittar du då i för annonser?
Klart att omplaceringshundar är billigare. Dom är vuxna och redan förstörda av tex en som aldrig haft hund innan. Kan vara alltså det är ju inte alltid så. Undantag finns det ju överallt. :) Men jag pratar hela tiden om valpar. Inte vuxna när jag pratar priser.
#34/35 Ja, jag skrev ju själv att jag frågade just för att jag inte förstod du menade så eller inte, jag tolkade det så men anade att du inte menade så ändå.
Många småhundar som t.ex Chihuahua eller nakenhunds-blandisar kan kosta mer. Här har du ett ex. Papillon/Chihuahua 15 000 kr
Okej, nej men det jag syftar på när jag menar att jag tycker det känns som att hundvärlden är påväg åt samma håll som katter är främst alla dessa tusentals omplaceringar.
satt o kollade blocket precis… en person i örkelljunga säljer blandisvalpar för 1 000 kr
hur kan man sälja så billigt? undra hur många som blir köpta bara pga priset? 7 st valpar är det….
/Ingalill

#36# Ja, dom ja, småhundarna pga Paris Hilton mfl. Det är ju också en trend som kommer att gå tillbaka. (hoppas jag) Som tur är ska man kanske säga. För det är ju folk som inte förstår att dom är självgående och behöver få gå ut och kissa som vanliga hundar fast dom är små som köper sådana. För statusens skull. Iaf dom rika men då är det väl iaf renrasiga. Sedan försöker vi med låg/normalinkomst apa efter och då kom dom små blandraserna fram. Suck!
Visst, vi har många omplaceringshundar men jag är inte rädd att dom ska springa omkring vind för våg ute lösa utan ägaren. Så menade jag med att jag inte var rädd också.

#37# Vad är det för blandning då?
#39 det står inte… men det är bild på dem och de ser ut att bli en större sort… kopierar bilden hit;)
/Ingalill

schäfer, bordercollie och labrador eller något sånt väl?

Kan du inte länka? 10 valpar ser jag på bilden inte 7.
#41 nåt sånt gissade jag på oxå men är så dålig på att gissa raser i blandisar så jag vågade inte skriva det;p
/Ingalill
#42 tror inte man får länka till blocket här så jag skickar länk i pm;)
/Ingalill

När vi skulle köpa hund resonerade vi om vad som skulle passa vår familj. När vi väl bestämt oss för en vän och sällskapshund så blev det den vi fastnade för. Tänkte inte så mycket på om det skulle vara renrasig eller blandras. Tyvärr så ser många ner på både hunden och ägaren för att man har blandras men innan de vet så kan de beundra min sessa och undra vilken ras det är. Visst är det konstigt så säg. Älskar de flesta hundar oavsett ras/raser. Det beror ju på hurdana de är till sättet som gör att man faller för dem :)
#42 Jo man får länka till blocket, om reglerna inte har ändrats plötsligt.
Däremot får man inte ta andras bilder och lägga ut som du har gjort.

#35, Nog förekommer det billiga renrasiga defektfria hundar också som bara skeppas iväg, det är ju bara att se till min egen Whippet, han fick vi gratis när han vara bara året & han är fullt frisk.
Precis som #27 så är jag också orolig för att hundarnas status ska sjunka pga all oaktsamma ansvarslösa sk uppfödare, inte bara bland blandraser utan även alla dom som säljer enl. dom renrasiga men icke reggade hundar.
Och det är inte enbart pitbull & andra "kamphunds"liknande hundar som omplaceras, det är även en del småhundar som omplaceras för att ägarna tydligen kom på att dom ju faktiskt inte har tid med den lilla hunden.
Det finns ju exemplar på bla blocket till exempel där dom köpte hunden ena veckan och nästa vecka fick dom jobb och då omplaceras den stackars lilla hunden, Det finns ju alla möjliga ursäkter & bortförklaringar till att folk omplacerar sina hundar, Jag blir så himla ledsen när jag läser dessa annonser & förundras varje gång över hur korkade människor det finns som inte tänker längre än näsan räcker.
Ja och numera slänger ju folk även ut hundarna när dom inte blir omplacerade fort nog precis som folk gör med katterna när dom har tröttnat, Så nog tycker jag att hundarnas status faktiskt redan har sjunkit en del här i lilla Sverige..
#46 oj… trodde bilderna på blocket var allmänna 
bra att du sa det så jag inte gör om samma sak 
nån av medarbetarna får gärna ta bort bilden jag lade in däruppe så ingen blir ledsen över att den finns här…
/Ingalill

#48# Eller också länkar du hela annonsen. Jag kommer inte in på mina mejl sedan dom gjorde om något i går.
#38 Det är väl inte i första taget lösspringande hundar jag tänker på heller. Jag tänker på att ju billigare hundarna blir, ju mer status förlorar de. Det finns redan exempel på hur hundar, precis som katter, blir så billiga att folk impulsköper eller att fel folk köper. (Även om det lyckligtvis inte är lika vanligt med hundar som med katter, ännu.)
I och med att folk impulsköper så kan följdena bli att hundarna inte alls får det liv de behöver och oftast sedan omplaceras och då kanske även flera gånger om eller till fel personer. Samt att i och med att fel folk köper blir hundarna direkt missköta och vanvårdade.
#48 Vad jag vet är det inte heller förbjudet att länka. Men andras bilder får man inte ta och jag har tagit bort den åt dig :)

Jasså, då missförstod jag dig. Ja, den som lever får se. Inte tror jag att det kommer att bli så för våra vänner hundarna. :)
Min Ebba var bara en Bebba.. Ingen renras eller blandis.. Hon var min hund! Varför bry sig om resten?
#51 Jag hoppas absolut inte det blir så!
#50 Exakt vad jag menade, impulsköp. "Hoppsan! Hårar de, behöver de gå ut, måste man städa låda etc. Oj vad jobbigt, det orkar jag inte." Och så har vi ännu en hemlös stackare.
Sommarkatter har vi redan i överflöd, vi behöver inga sommarhundar. Underskatta inte folks brist på respekt för djuren. Hörde en zoobutiksägare berätta en gång om en barnfamilj som kom in och ville köpa två marsvinshanar. "Vi har provat med undulater och kaniner, men barnen tröttnade direkt så nu tänkte vi prova med marsvin istället." Zoobutiken hade inga hanar den dagen…
**Kattungar till salu!
#49 här kommer länken: http://www.blocket.se/vi/18332069.htm?ca=8_s
#50 tack;) ska försöka att inte göra om det misstaget igen *s*
Dessa valpar kommer nog tyvärr (någon eller några av dem iaf) bli impulsköp och sedan omplaceringar iom att de bara kostar 1000kr… i princip vem som helst kan lägga upp det… detta är vad jag tror men jag hoppas att det inte blir så.
/Ingalill
Ok, nu ska jag försöka utveckla lite…
Jag kan inte förstå att man väljer att köpa valp av någon som inte kan bevisa varken hälso- eller mental status på leden bakåt. Jag kan inte heller förstå hur man kan våga chansa på vad man får på det viset. Jag är också övertygad om att de hundar som används i blandisaveln i många fall inte borde avlas på alls. Likadant med oreggade sk renraser.
Ta t ex en blandning schäfer/labbe. Båda raserna har HD-problematik, och jag fattar inte att man vågar chansa med något sådant.
Hittills har alla bara sagt saker om att alla hundar är lika värda osv, men so what? Varför chansar man när man tar på sig ansvaret för ett liv? Är man inte skyldig djuren att göra allt man kan för att bidra till att de som föder upp djur har dess bästa för ögonen? Känns det inte tryggare att köpa hund från någon som aktivt arbetar för friska djur och kan uppvisa god statistik, än från någon som parat sin söta tik med grannens söta hane för att "hundarna blev kära och ville ha barn"?

#56# Men å ena sidan även om du kan se bakåt i ledet om dom kan ärva några sjukdomar är det endå som att köpa grisen i säcken. Det kan ju börja någon gång. Man är aldrig säker om man köper en frisk valp oavsett.

#25 Vad sa jag någonstanns att en renras är bättre? Tala om de för mig jag ifrågasatte varför man betalar så mkt för en blandras eftersom den saknar papper kostar inte det ngt att regga och du kan inte heller tävla i alla grenar med en oreggad hund.
Säger inte att hunden är mindre värd på något sätt
#57 Men det försvarar inte att man tar valpar (eller kattungar) efter djur som inte är testade efter respektive ras hälsoprogram och personligen skulle jag aldrig köpa en sådan hund. Definitivt inte för flera tusen kronor.
**Kattungar till salu!

#59# Som tur är tycker vi alla olika. :)