Lös hund
Måste höra med er som vet en del om lagar.
Har en granne som kan åka iväg och lämna sin hund ute…lös…
Förra helgen åkte de iväg på förmiddagen och kom inte hem förrän på natten…(runt1) Då var hunden ute och lös utan tillsyn. Vi bor visserligen på en stor gård…men får det gå till så?? Han är ALLTID ute och ingen som ser vart han tar vägen. Ibland kan han komma in till oss om dörren står öppen.
Jag har sagt till de att jag gärna kan ta hand om hunden om de ska iväg..men då blir bonden så himla tjurig och menar på att det sköter de bäst själva.
Kan aldrig tänka mej att man får göra så. Förr kanske ,när man hade dom till att vakta.gården.
Är man det minsta rädd om hunden så tar man väl tacksamt emot hund passningen om det erbjuds.
Det är inte lagligt. Så mkt vet jag. MEN, jag kan inte lagen, så jag kan inte återge den till dig.
Men jag har för mig att det inte var så längesedan vi skrev om detta i en annan tråd.. hmm..
Men du mia, skriv till sajtvärden eller en Medarbetare, dom har mer koll på saker och ting :)
Hej Hera.
Jag har inte skrivit om just detta i en annan tråd…Det andra handlade om helt andra saker. Och inte samma person.
Jag tycker bara så synd om hunden att behöva vara ensam så länge utan tillsyn. Och…det kan ju hända saker. Det kan ju komma en annan hund som är ilsken och ge sej på denna.
Jag brukar ha kompisar här hemma..visserligen ä dessa inte hundrädda…Men så fort dessa har stigit ur bilen kommer hunden farandes som ett skott och ska hälsa och håra ner så mycket som finns. Ibland är det mycket irriterande. De har alltså ingen som helst koll på vart hunden är.
En gång hade jag torkat golven….hade balkongdörren öppen..och det var lite lerigt ute….helt plötsligt kommer hunden inhalkandes på leriga tassar och steppar runt på hela golvet!!!!! GRRRRRR…
Jag schasade ut honom och svor en lång ramsa….Då stod kärringen där ute och såg ut som ett frågetecken. Jag sa att jag hade nyss torkat golven och nu får jag göra om allt….
Ingen ursäkt fick jag. Hon snörpte ihop munnen och tog hunden i halsbandet och gick..
Jag menar vi här inne på hundar.
Är det verkligen ingen som kan svara?
.Enligt lag ska hunden hållas under uppsyn..
Detta borde väl klassas som bristade av tillsyn på hund?
Skadas någon av hunden så kommer de åka dit så det bara ryker om det.
Skadas hunden kommer de inte få någon hjälp från något försäkringsbolag..
Och en hund ska väl alltid ha ett hus den kan gå in i också.

Hmm fast den om det var så att mab måste ha uppsyn får man ju inte heller ha den i hundgård? Vilket är fullt tillåtet.
Kolla på svj.se och kolla där vad som gäller men jag vet inte för det låter skumt. Eftersom hunden inte stannar hemma på gården eftersom den kommer till er lämnar den ju området?
Fast det är väl en typ av uppsyn, då den är istängd i en inhägnad.
#8 Det är en inhängnad, som det ligger på dig så att göra den såpass säker att hunden inte kan ta sig ut.
Så jag vill påstå att detta som de håller på med är grov bristande på tillsyn..
Till TS -Anmäl dem?
Det finns en "Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter"
Där står : Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
avsevärda olägenheter, borde väl gälla i detta fallet ?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det är en olägenhet att alltid hunden kommer in till oss när vi har dörren öppen. Att alltid mina gäster blir påhoppade av en ljus pälshund som fäller..Inte kul att få på svarta kläder. Och inte alltid det uppskattas att få in en halv hund i bilen.
Hunden kan visserligen ligga på deras veranda och få skydd från väder och vind..men tillsynen är ju helkass!!!
Jag funderar allvarligt på att anmäla om detta händer igen.
#12 en veranda ger inte skydd mot kyla och blåst.
Nä Hera…det har du rätt i…..
Anmäl dom. Det är ju synd om hunden!