Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1425 ggr
thessan3
0

behöver hjälp !

har en flatte tik på 3 år som har börjat qatt morra åt mina barn när dom ska klappa henne, likaså gör hon åt andra barn här hemma.

när de kommit upp i 12 års åldern så morrar hon inte utan då går det hur bra som helst.

har fått för mig att det ska hjälpa att barnen får göra mer med henne, ge mat, kamma , ge godis etc , stämmer det ?

behöver råd

Dama
0

Ja jag har väl inget svar till dej men hon kanske känner ett obehag för barn i den lägre åldern kanske har hänt något eller hon tycker de bara är allmänt jobbiga vet ej ju hur mycket dina barn håller på med henne . Kanske hänt när hon varit ute och någon klappat henne och kanske varit lite för hård hänt .Du får nog fundera på hur det är hemma och om det kan ha hänt något ute en svår fråga som jag läst förut många gånger men ej kunnat svara på och tycker själv att detta svar ej blev rätt.

kemikal
0

Håller med Dama. Det jag kan tillägga är väl att det behövs regler när när man har barn och hund. Hunden ska få vara ifred när den sover och äter, barnen ska lära sig de grundläggande signalerna. Men hunden måste också lära sig att acceptera att barnen är en del av familjen, har dock inga bra övningar eller så att tipsa om. Hunden kan bli mer lättirriterad om den är sjuk, så det kanske man skulle kolla upp.

Mymlan
0

#0 Du är flockledaren och du ska INTE acceptera det beteende hon har. Det är du som bestämmer inte hunden. Morrar hon när barnen kommer kasta en kedja eller ngt som låter illa bredvid henne INTE på henne. Men det får INTE göras när hon gör ngt bra eller 5 min efter hon gjort det, morrat.

Sedan som hon sa i inlägg #2 är bra sagt. Gå en lydnads kurs med henne. Aktivera henne Flattar de är aktiva hundar som vill jobba och måste få göra det. Agility är bra, träna på det. Flatte är ingen hund man bara kan ha som sällskaps hund och de ska trivas med lite prommenader då och då, inte vad flatte uppfödaren jag känner har sagt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

thessan3
0

tack för era svar , jag tror själv att det är lite dominans hon vill visa mot barnen…….

det med att kasta kedja tror jag inte själv på då jag ju förstärker hennes obehag vid situationen……dvs att hon får negativ betingelse till när barnen ska klappa henne , eller har jag fel ?

aktiverad är hon här hemma med mig om dagarna men hon kanske behöver mer aktivitet från barnen på deras invit och inte bara på hennes inviter till lek….

ja lätt e det inte men hoppas komma på ngn lösning , tar tacksamt emot alla tips

Zebben
0

#3 Det är absolut det sämsta man kan göra! Hur kan man råda någon att kasta kejda på sin hund? Vet Du följderna av ett sånt handlande?

#4 Skönt att läsa att Du inte tror på förslaget med att kasta kedja. Du har helt rätt vad gäller att hunden upplever situationen som ännu mer obehaglig. Dels så förstärker man den negativa bilden som hunden ev. redan har mot barnet. Sen lär Du hunden att det inte är ok att morra. Och DET är farligt. En hund har en rad med olika signaler. En hund talar om med kroppsspråket om det är något den inte gillar, därefter lägger den till morrandet och till slut som sista utväg så biter den. Vad händer om man tar bort en länk i denna rad? Morrandet. Jo, man får en hund som nafsar/hugger direkt. Hur ska ett barn kunna förstå att hunden vill vara ifred om den inte morrar först?

Morrandet är ju ett utmärkt sätt för hunden att göra sig förstådd. Det är inte många människor som förstår när de ska lämna hunden ifred, bara av att läsa av dess kroppspråk, så hur ska ett barn klara av det. Då är ju morrningen suverän. Det kan alla barn lära sig att förstå att hunden vill vara ifred.

Nu vet jag inte hur eran vardag ser ut. Är barnen "på" hunden mycket? Har hunden en eller flera platser där den får vara helt ifred, alltså människoförbjudna platser? 

Om Du inte redan gör det så kan man som Du själv varit inne på, att låta barnen vara mer med och aktivera hunden:

Be barnen ställa ner maten.

Låt de göra godissök med barnen

vara de som tar fram kopplet och tala om att det är dags att gå ut. Behöver inte vara de som håller i hunden ute, men de har ändå varit den som kom med idén

Börja en lek och avsluta en lek.

Lägg godis i mjölkkartong, pet-flaska, äggkarton och låt barnet erbjuda detta till hunden.

Nu vet jag inte ens hur gamla barnet dina är. Men klarar de av ovanstånde så börja med det och se om det blir någon förändring.

Lycka till!

ThereseW
0

Jag tycker att Zebben har skrivit väldigt bra redan. Min ena hund orkar inte med småbarn i speciellt stor utsträckning, dom är för jobbiga. Visst, han kan tåla endel, men efter för mycket stoj, stim och bråk så säger han till = morrar. Jag tycker att det är väldigt bra att han morrar, just för att det är det enda sätt han har att säga ifrån på, och jag tycker att man ska ge sin hund en chans att säga ifrån om han/hon tycker att något är jobbigt. Det är viktigt att man säger till barnen att när hunden morrar så betyder det att han/hon är trött och vill vara ifred och detta ska respekteras. Självklart tolererar jag inte att hundar är aggressiva och överdominanta mot barn, men som sagt tycker jag inte heller att de ska tvingas agera leksaker heller.

Mymlan
0

#5 Läs mitt inlägg lite bättre det stod EJ på hunden utan bredvid.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Zebben
0

#7 Spelar ingen roll. Hunden skapar ändå en negativ minnesbild av det. Och varför inte ta reda på varför hunden morrar innan man bestraffar?

kacka
0

Jag håller med Zebben om att gå till grunden om VARFÖR hunden morrar. Vill hon vara för sig själv? Är hon understimulerad? överstimulerad? Är barnen för hårdhänta?

Är hon röntgad? Hon kanske har ont i ryggen?

Dama
0

Hur gamla är dina barn jag själv tycker att aktivering skall göras med barn över 16 år och så gör vi här hemma för hunden kan ju läsa av barnen fel och för att det ej ska ske s skall man som vuxen vara med när de mindre barnen håller på med hunden. Det är vad vi gör och vad jag tycker. Det är lät hänt att de blir fel och det händer något så man ska nog ha ett vakande öga på barn när de leker med hundar inte för att jag menar att barnen är elaka utan allt kan bli så fel ifall hunden missuppfattar vad barnen vill

KerstinP
0

Det enda jag kan tillägga är att aldrig lämna små barn och hund ensamma. Du har då också chans att se varför hunden morrar.

Faxlin
0

Man ska aldrig lämna en hund och små barn ensamma. Det är första reglen, hur mycket man än litar på sin hund. Eller sina barn för den delen.
Vet svårt att hålla jämt, gör det inte själv jämt heller. Men då litar jag starkt på min 14 åring till vovve, oc även på barnen.

Kontrollra upp vad som gör att hunden morrar. Oftast är morrningen ett snällt sätt att säga: Jag tycker inte om det här.
Då gäller det att utröna varför hunden inte tycker om det. Men samtidigt får man inte låta det gå för långt. En hund som inte vill vara med, ska gå bort till sin plats och lägga sig, inte ta sig ton mot den del av flocken som står över den i rang.
Har han förstått att barnen är över honom i rang?

Hoppas det löser sig, annars fråga mer och beskriv gärna mer om hemsituationen.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars