Vilken ras?
Jag och min karl har pratat om att skaffa hund. Han är inne på en labbe och jag kan tänka mig allt från en softis till en dalmatiner.
Hunden skall klara av katt som redan finns och även funka när vi skaffar barn om ca 2 år. Vi bor nu i lägenhet i stan men tänker flytta till hus om några år. Vi är ingen av oss någon större motionär. Hunden skall därför inte vara av någon ras som behöver jättemycket motion.
En lättuppfostrad och "enkel" hund helt enkelt! Den får antingen vara hemma om dagarna eller vara med någon av oss på våra kontorsjobb. Ingen har haft egen hund förut, men jag har haft många katter och hästar. Vi önskar en hund om är okomplicerad, som kan springa lös och är lekfull men lugn. En typisk familjehund helt enkelt!
Vad tror ni kan passa för hund?
Vad är "inte jättemycket motion" för er?
Storlek? Pälstyp?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Storlek spelar inte så stor roll, men gärna någon slags medelstorlek eller kanske lite mindre. Jag älskar granidsar, men den skulle nog inte rymmas så bra i lägenheten. Päls spelar ingen roll. Ang motionen, Givetvis ska den få promenader osv, men kanske inte en fågelhund direkt. Kan tänka mig att man förutom kisspromenader går ca en timme varje kväll eller så. Om det skulle funka vore det roligt att ha med den på ridturer 1 gång i veckan på ca 40 minuter i lite högre tempo.

Själv så tycker jag inte att en borderterrier är ett särskilt bra val, eftersom det är en terrier som kräver en hel del. Det är en väldigt aktiv ras som måste få mycket motion och måste arbeta. Är man intresserad av en terrier finns det bättre alternativ som inte är lika krävande.
Jag håller dock med om att en border passar som ridturskamrat, eftersom de ändå är avlade att kunna följa en jägare till häst. Fast ska man ha en border ska man vara beredd att ägna ganska mycket tid på sin hund…
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Det blev alltså ingen Wheaten i våras när du skulle titta på en kull!
En annan ras som säkert skulle passa er är Cavalier King Charles Spaniel. En okomplicerad ,glad lättlärd liten hund. Helt underbart söta också, och kräver inte mycket motion men hänger gärna med på långpromenader om så önskas. Finns i fyra olika färger, men min personliga favoritfärg är bleindheim. Jag har haft två stycken sådana innan jag skaffade mina Wheaten, så jag har egen erfarenhet av rasen.
Ja, jag tänkte också på Cavalier. Ett lite större alternativ skulle kunna vara t.ex. Eurasier.
Som flera redan sagt så tror jag Cavalier skulle vara ett bra val. Dalmatiner kan jag nog säga direkt kräver mer än vad ni är ute efter i alla fall.
Sen skulle jag nog kunna tänka mig att pudel kan fungera. De jag träffat har i alla fall passat bra in på din beskrivning och fungerar väldigt bra som familjehund. Väldigt "lagom" om man säger så. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
håller med de övriga om att cavalier skulle vara ett bra val=) de är väldigt arbetsvilliga när de får träna och tävla men kan lika gärna vara lugna familjehundar:)
eftersom vi har haft uppfödning av cavalierer förut så har vi haft allt från "pippinettiga" utställningsexemplar till agilityälskande lydnadschampions och rena sällisar;) finns i färgerna blendheim (brun/vit), black&tan (svart/brun), tricolour (svart/vit/brun) och ruby (helbrun)…
På bilden några av de blendheims och tricolourer vi haft;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Hej alla tack för era svar. Det blev ingen wheaten sist, träffade några som hade wheaten, och jag gillade inte riktigt hur de hundarna uppträdde, det blandat med att veterinären sa att hon tog bort mest wheaten av alla raser pga dåligt temprament… Det gjorde mig osäker.
Ang spaniel och terriern, de är inte riktigt mig i smaken.. Det är säkert fina hundar, men jag gillar nog mer andra hundar.. Fins det fler förslag som kan vara bra? Säg ett program om en hund som såg ut som snobben tror jag, som en liten jakthund, men i miniformat.. Någon som vet vad det är och hur dom funkar? Eller om dalmatiner inte är bra för oss, hur funkar en labbe?

#10 Snobben (teckandefiguren) är en beagle om jag minns rätt, vet dock inte något om rasen förutom att de är söta…
En labbe kan fungera som familje/gårdshund med rätt aktivering, men man får ju räkna med att de gillar att bära på saker eftersom de är apportörer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#11, beagle, stämmer bra! tycker väl den är gränsfall liten, men det kan ju också vara ett plus. Labbar brukar väl i allmänhet vara bra hundar, visst?

#12 jo labbarn brukar vara bra hundar beroende på vad man menar med bra, men de brukar iaf ha stabilt psyke och vara glada och trevliga individer
_**/Mvh Anne
Labbe kan absolut vara ett bra val. Det finns ju dessutom två olika "sorter", utställningslabben, som passar bra som familjehund , och sen den lite mer aktiva jaktlabben. Så då är det ju en av utställningslinjer ni ska ha i så fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#14 labben finns i 3 varianter!
- Dualpurpose - som labben är menad från ursprunget (den enda riktiga enligt mig)
- Utställningslabbe - något kraftigare byggd, sävligare och ofta fet (ägarens fel)
- Jaktlabbe - smalare byggd än DP och ofta väldigt aktiv nästan "dampig"
_**/Mvh Anne
#15 Jahapp, då har jag missat nåt där. :P
För mig finns det ungefär jaktlabbe och annan labbe ^^ Haha
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ahaa… Hm.. FÅr diksutera vidare med karln. Jag är fortfarande inne på en dalmatiner, men man ska ju inte döma hunden efter håren antar jag.. =)
Jag har faktiskt aldrig hört talas om att Så många Wheaten tas bort på grund av dåligt temperament. Synd om sådana rykten sprids om denna underbara ras !
Men för att återgå till ditt val av ras , så rekommenderar jag ej Dalmatiner till dig. Det är en ras som verkligen behöver röra på sig för att må bra.Känner flera som har rasen och dom säger att den är väldigt krävande. Men visst är dom jättefina och många har ju velat ha en sådan gullig prickig hund efter att ha sett Pongo, Perdita och dom 101 dalmatinerna, men man bör nog tänka sig för innan och veta vad man faktiskt ger sig in på när man skaffar en . Tror nog att en Labbe är en lämpligare hund isåfall ,om det är en i den storleken som ni vill ha och den har liknande pälstyp också.
Goglade just på familjehundar och fick då fram dom populäraste familjehundarna, vilka var : Labbe, Golden, Cocker spaniel,Cavalier, Flat och Pudel.( Med tanke på era planer på barn inom en ganska snar framtid )
Hm.. dalmatiner kanske inte är för mig då… vad trist. FÅr fundera vidare på labben. FLat är också fina, men vi har diksuterat igår och kom fram till att en korthårig hund är bättre.

ok varför är korthår bättre?
Instämmer i att dallisen inte verkar vara för er, inte flat heller skulle jag vilja säga. Utställningslabbe tycker jag låter som ett vettigt förslag. Eller eurasier. Eller pudel. Kolla i rasgrupp 9 främst.
Av rent enkla skäl, hår! Jag har haft mängder av katter och slitit mitt hår många gånger. Har alltid sagt att "nästa katt, den ska vara naken!" detsamma måste väl få gälla hund då =)
#22, utställningslabbar, jag är lite rädd att dom ska ha massa problem med kroppen. Känns som att allt man hör om utställningshundar är att dom har fel på kroppen och har ont..?
Korthåriga hundar fäller absolut inte nödvändigtvis mindre än långhåriga. Kan lika gärna vara tvärtom många gånger. I så fall ska man satsa på en hund som inte fäller, som t.ex. Pudel.
Mål för alla seriösa uppfödare är ju att hundarna ska vara friska, både fysiskt och psykiskt. Och de arbetar hela tiden för att förbättra och upprätthålla rasernas hälsa. Så där handlar det inte om att välja några särskilda raser eller rastyper, utan rätt uppfödare och givetvis bra bakgrund på hunden. Men givetvis finns det raser med mer rasbundna problem och sjukdomar än andra raser.
Instämmer helt med Eros här, jag har en korthårig och det är inte nådigt vad han fäller! Då var det betydligt enklare med kerry blue terrier som jag hade förut, inte ett hårstrå fälldes.
#15. förlåt, men jag började skratta lite när du skrev " ofta väldigt aktiv nästan "dampig" " hehe! ;P
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#24 Vi har en utställningslabbe, och han är 11 år, och verkar inte ha ont i kroppen. Utan väldigt snäll och aktiv ute, men hur lugn som helst inomhus! =)
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#23 skulle jag välja hund av den anledningen skulle jag hellre välja en långhårig hund faktiskt… korta hår har en förmåga att krypa in i saker och fastna medan de långa håren oftast lägger sig i högar som är lätta att plocka;)
/Ingalill
#26 & #29
Japp, säger detsamma. När jag hade Grandisen höll jag på att bli tokig på allt kort hår som stack in i precis allting! Då föredrar jag min nuvarandes tussar :)

Vill ni ha en hund som löser lite hår så är nog inte labben en ras för er, för fy 17 vad de kan släppa hår, speciellt på våren och hösten då de byter päls men även en del resten av året
_**/Mvh Anne
Instämmer med övriga ang, korthåriga hundar som fäller mycket. Jag vet att te.x Dalmatiner och Labbar fäller otroligt mycket. Små vassa hår som tränger sig in överallt .Raser som Golden och Flat fäller mjukt hår som är lättare att dammsuga upp . Är man rädd för hundhår ska man nog välja en sort som inte fäller. ( Precis som jag gjort efter alla år med fällande hundar ) Finns ju då förutom min favoritras Wheaten, te.x Lagotto och Pumi och så Pudeln förstås.
Vill man inte ha en hund som fäller mycket så ska man satsa på en hund som antingen måste klippas eller trimmas. Trimraser kan fälla en hel del också om man inte håller efter pälsen ordentligt dock, så det måste man ha i åtanke.
Med vänlig hälsning
Jag tror verkligen att pudel är rasen för dig, de fäller inte, är lättlärda och trevliga. På jobbet finns det två dvärgpudlar, och deras matte har sagt om dem: "De passar oss utmärkt för de följer glatt med på långa skogspromenader men kan lika gärna ligga i soffan en hel dag om vi känner för det."
Sen har ni såklart tänkt på att vilken hund som hellst kräver mental stimulans och arbete. :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

håller med,köp en pudel!
så himla roliga hundar… hade en när jag va yngre, hur lätt som helst att ha o jätterolig o mysig! saknar henne än i dag…

instämmer köp en hund som inte fäller så jag skulle oxå förseslå pudel!
För det är ingen skillnad i mängden päls de fäller men långhår går lättare att få upp från golvet och kläder

Dalmatiner frågor mottages tacksamt, inte läst vartenda inlägg, men jag är iaf såld på rasen, helt underbar!
Våran Prick-Fia:
http://s70.photobucket.com/albums/i93/Alicedallis/Alice/?start=all

#34 Skulle inte kunna tänka mig att en dag utan minst en längre promenad räcker till en såpass aktiv hund som en pudel ?
Mvh Ellenfyrkant

whippet :)
man tror att whippar behöver extremt mycket motion, men dom gör inte det, dom mår inte dåligt av att ligga inne en dag, men den orkar hur mkt som helst. Jättelugn inne och full fräs ute :) supertrevlig hund som inte kräver 24 timmars uppmärksamhet. / Linn
En valpbild skickar jag med :)
Men åh så svårt! Vad tusan ska man ha för hund! Nu säger ni alla pudel, men jag har ens ens tänkt tanken på pudel.. Det är väl bara gamla gummor som har pudlar? 
ang hår, ni kanske har rätt… sådana man ska klippa… en anledning att jag gillade wheaten så mycket. Per tycker dock att den ser smutsig ut (fattar inte varför?!). Det finns inte svarta wheaten? Eller har ni någon fin bild på någon pudel som inte ser ut som en tant-hund? =) haha
#41 Det är absolut inte bara tanter som har pudlar. Man brukar hitta en hel del aktiva ungdomar med pudlar på brukshundsklubbar. ;)
Sen så behöver man ju inte ha dem lejonklippta om man inte ska ställa ut, utan bara klippa ner hela pälsen istället, t.ex såhär: http://www.zoonen.com/res/forum/1877269/dsc03456.jpg
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag tror bara att pudel inte är något för mig.. dom faller mig nog bara inte i smaken! Finns det pudlar som ser grövre ut? Jag gillar lite mer "ordentliga" hunder och inte "pluttinutt-hundar" om ni förstår..? (absolut inget ont mot någon annans hundar eller val, smaken är som baken! )
Lagotto kanske vore något?
Med vänlig hälsning
Några förslag
Berner sennenhund - Stor, tålig familjehund
Bichon frisé/Bichon havanais - Trevliga små som inte fäller
Collie - Finns både som långhårig och korthårig. Kräver generellt lite mer än raserna ovanför.
Dansk/Svensk Gårdshund - Liten tålig hund, kräver också lite mera arbete.
Eurasier - Tålig hund i bra mellanstorlek. Inte den jobbiga päls som man kan tro.
Lapphund - Finns tre varianter.
Fransk bulldogg - Mysiga bullar
Hela Grupp 9 - Gå in på "Om hund" - "Hundraser" - "Rasgrupp"
Mitt tips: Leta runt bland alla raser och skriv ner alla ni fastnar för. Sedan kan man börja kolla in raserna närmare och se om de skulle kunna passa en själv eller inte. Alltså börja i den ändan istället. Prata med olika uppfödare och ägare till rasen/raserna. Gå på utställning, där får man chans att se och hälsa på många olika individer av samma ras.
Har du funderat på Norsk Lundehund? Det är en trevlig ras som längre tillbaka i tiden var jakthundar men numer är sällskapshundar.
Jag har några bekanta med rasen, och de säger att rasen är oroligt rolig att leva med och den kräver inte alltför mkt. Hunden är inte speciellt stor; hane 35-38cm hög, tik 32-35cm hög.
Vad beträffande fällning säger mina bekanta att det inte alls är speciellt farligt.
Det var ett litet tips ifrån mig bara!
(lägger in en bild på rasen ifrån canis.no)

hej!
jag tycker Ni ska kolla in www.sos-animals.se
då kan Ni låna vovven som fosterhem ett tag å känna efter… funkar det bra så som de gjorde för mig - köper Ni vovven(!)
hundarna kommer från Malaga, är vaccinerade, chippade, kastrerade å har EU-pass…
Dessutom är alla blandisar…vilket är bra, då det inte finns risk för "ras-fel" alltså sjukdomar mm. (blandisar är ju i överlag friskare än en ren-rasig; av det jag hört)
Sedan gör Ni ju oxå en GOD SAK så vovven får en 2a chans till ett gott liv (har ju vart gathund innan)
Lycka till med valet av vovve (min kan du se på min sida)

Varför inte en Grandis?
Funkar utmärkt i en lägenhet, bara man stora ströytor eller hundgårdar som dom verkligen kan få leka av sej i.
Dom ska inte idiottränas, vanliga promenader ska dom ha och är världens härligaste djur.
Tror det går utmärkt med stora hundar i lägenhet så länge man aktiverar dom bra :).
Angående berner sennen som Eros rekommenderade så tror jag det skulle kunna passa er när man läser vad du skriver i alla fall. Den kräver inte supermycket aktivering, följer gärna med ut på längre sträckor men kan ta det lugnt också. Busig, glad och social hund. Vår vovve går ihop med katten bra, och barn gillar han också.
När det är fällperiod så visst fäller han, men de samlar ihop sig i tussar på golvet som är väldigt lätta att plocka upp tycker jag.
#47 Det där var det dummaste jag hört på länge! Blandisar är INTE friskare, och vi behöver inte importera andra länders hundproblem. Det finns GOTT om svenska hundar i behov av nya hem. Jag vill inte att min hund ska riskera att bli sjuk av smittor som importerats in.
#47 Dessutom är alla blandisar…vilket är bra, då det inte finns risk för "ras-fel" alltså sjukdomar mm.
Vad tror du blandiserna är blandade av? Ja just det, RASER.
Alla hundar kan få sjukdomar.

#50, hunden är ju vaccinerad och besiktad av veterinär innan den kommer till sverige? min moster har 2 hittehundar från greklad och båda var friskförklarade innan dom satte en tass i sverige :)

Craz-y
Tack till Dig! Du verkar vara en av de få som fattar vad jag talar om! *glad*
Ni andra Ni gör verkligen skäl av ordspråket att
Ni dömer hunden efter håren!
Så skulle man väl ändå INTE göra?! eller?
Eros å Maryloys
Stackare!
det jag menade var ju att inte alla raser har fel - men när det blir för mycket avel av ex. schäfern som sluttar idag i ryggen - det gjorde den inte ifrån början!
Så är blandisar i överlag friskare…men men, man får ju tycka som man vill…Eller? alla pratar ju för "sin egen ras" å pratar för blandisarna!
#53 Stackare? Tack, men mig är det då inte synd om. Förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg.
Åter till tråden för TS skull!

EmmaL - ta kontakt med Hundstallet i Sthlm ex. där kan Ni snacka med "experter"
- sedan kan jag ju påstå att ingen hund bör lämnas ensam hemma någon längre stund, då är det ju bättre med hundvakt dagtid alt. hunddagis.
Lycka till
#50 Javisst, det påstås så, ändå fuskas det med intyg och sjuka hundar har kommit in och bevisats sjuka.
#53 Nej, "man" får inte påstå att blandisar är friskare och sedan inte hänvisa till pålitliga källor. Det är nämligen ren lögn och/eller okunskap.

luuugn. alla raser samt blandraser kan vara friska/sjuka/skadade OSV 
Om dom tar in sjuka hundar i Sverige måste den föreningen ha något riktigt fel i skallen. Det tillhör inte vanligheterna.
jag tror inte det är någon större skillnad på friskhet hos bandisar vs rasrena… min blandis är helt frisk liksom alla rasrena hundar jag känner… däremot så har jag en bekant med en blandis som har höftledsfel… jag tror (kanske är enfaldig) att om man parar friska och sunda hundar får man friska och sunda valpar oavsett om de är blandisar eller rasrena.
och precis som marylojs säger har det kommit in sjuka hundar trots friskintyg… det har jag vid ett par tillfällen iaf läst om på jordbruksverkets hemsida…
/Ingalill
En bekant i mitt område adopterade en blandis från Irland för drygt ett år sedan. Den hunden hade friskintyg, men visade sig bära på en ärftlig ögonsjukdom och är nu snart helt blind. Så nog myglas det med veterinärintyg allt !
Som sagt behöver man inte en stor lägenhet/hus bara för att man har en stor ras. Aktivering brukar ske utomhus. Inne sover och äter en hund i det stora hela:) Man kan möjligtvis träna kommandon eller liknande inomhus och sök osv, men de behöver man inte stort för heller. Får en hund bara röra sig och få den aktivering den behöver utomhus så är ju allt frid och fröjd.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Tack ni alla för era svar. Ni är verkligen gulliga som är så pass hjälpsamma och ihärdiga i era svar när jag svamlar fram och tillbaka! Jag såg en så himla fin hund i en annons som jag blev väldigt kär i, men vi hade ju inte tänkt skaffa hund föränn tidigast till sommaren. Vi har inte ritkigttid just nu då vi håller på flytta, renovera och dyl.
När man ska köpa hund, är skulle ni tipsa om? Jag tänkte först ta direkt i samband med semestern, men då kanske valpen ändå inte orkar? Eller hu ska man planera om man jobbar heltid och har semester en månad i juli? (kan givetvis ändras lite om önskvärt)
Valpen kan inte vara ensam alls förrän den är ensamhetstränad. Och tiden den kan vara ensam ökas självklart successivt. Så när man skaffar valp är det kanon om man t.ex. har semester så man är hemma.
När man väl kommit så långt att hunden kan vara ensam hemma, så får man enligt lagen inte lämna en hund utan tillsyn längre än max 6 timmar. De flesta brukar rekommendera att man inte lämnar hunden längre än 4-5 timmar/dag.
Är man inte hemma tillräckligt kanske man kan ta med hunden till jobbet. Annars kanske man har någon snäll släkting eller kompis som vill se efter den någon timme. Eller så får man skaffa en annan dagmatte/husse eller ha hunden på dagis.
Jag kan ha den på jobbet, det har jag redan kollat upp med chefen. När på året funkar det bäst att skaffa valpen?
Bra, vilken tur du har!
Det är väl mest vad man tycker själv. Har man mest tid på sommaren blir det då och har man mest på vintern så passar det väl bäst då. Även om man kan ha med valpen på jobbet så måste man självklart vara hemma ett tag, så valpen hinner bli trygg i nya hemmet och med nya familjen.
Den enda fördelen kanske är att skaffa sommartid, eftersom man måste ut många gånger per dag innan valpen är rumsren, och det då kanske är lättare och bekvämare om det är sommar :)
#64 Håller med, rumsrenheten kan bli lite lättare med en sommarvalp, i alla fall om man får en riktig fryslort som min var (och lite fortfarande är). Han avskydde verkligen kyla och snö som valp, och fortfarande idag är det värre än allt annat att tvingas ut i regn. :-)

Ja usch aldrig mer hundvalp på vintern. Jag fick hem min några dagar före jul och det var inte kul att springa ut i tröja och träskor, för tro mig inte hinner man få på sig några ytterkläder! Dessutom som #65 skrev valpar som fryser ute är inte så pigga på att gå ut över huvudtaget.
Bäst att skaffa valp är väl vår, sommar eller tidig höst med tanke på vädret. Men det beror ju lite på hur man bor också om man är tvungen att klä på sig en massa varje gång man ska rusa ut med valpen. Själv bor jag i eget hus med tomt så jag har bara släppt ut valpen direkt när den vaknat eller ätit och busat så för mig har det gått väldigt smärtfritt med rumsrenhetsträningen.
Vad var det för hund i annonsen som Du blev kär i ? Nyfiken!
Det var en blandis mellan en massa raser, typ 62% golden, sedan lite rottis, lite leonberge, lite av varje! Och svart. Sedan såg jag en som var blandning mellan labbe och cockerspaniel. Men eg spelar det väl ingen roll, då de är levklara nu, och jag vill inte ha föränn i vår då (enligt era tips!)
#66 Haha, precis. Efter att ha sett hur sjåpig min hund är med regn frågade husse "hur gör man när vår lilla tjej (vi ska ha tik) står och piper inför blödiga husse och inte vill vara ute i regn och rusk?" Tur att vi inte ska ha valp förrän i vår :-)

#68, tycker du absolut kan skaffa en vinter-valp om du vill det! Den klarar ändå inte långa promenader. Och på vintern är det väl skönt att vara hemma och mysa med sin valp och ta korta promenader utan för huset :)
Ahaa… oj oj… Jag måste klura vidare. Jag hade som tänkt att vänta lite till, men hur ska jag kunna klara det! Man blir ju sååå sugen =)
En fråga, när brukar man räkna att en hund är rumsren? Alltså vid vilken ålder?
Är väldigt olika när hundar blir rumsrena, Aramis blev det vid 4-5 månader. Andra blir det fortare, andra tar det längre tid för :).
Min hund blev rumsren när hon var hm… 11 - 12 veckor :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Åskar blev rumsren vid 11 veckor ca och en kompis hund blev inte rumsren förrän vid 11 månader så det är helt olika från hund till hund;)
sen kan det (tror iaf jag) bero på hur mycket man orkar springa ut.. jag sprang ut varje gång jag såg att åskar var på väg att sätta sig, medan min kompis gick efter klockan, (vilket jag tycker är helt fel… själv går man väl när man e nödig o inte efter klockan?) trots att de hade egen trädgård.
Jag hämtade Åskar 3 veckor före jul och tyckte det funkade jättebra direkt;) Iofs bor jag väldigt bra med bara 4 trappsteg till porten så det bidrog nog till att jag kunde springa hela tiden…
/Ingalill

Min hund blev rumsren vid 6 månaders ålder. Då hon inte sa till när hon var kissnödig så blev det lite svårt, man var tvungen att vakta henne som en hök. Och sen så ville hon inte gå ut och kissa i snön, hon hade ju så korta ben så hon blev ju jättekall om magen och benen :-), det var ju mycket härligare att kissa inne där det var varmt!
Mina hundar blev rumsrena väldigt snabbt, men det var sommar båda gångerna och enkelt att springa ut o in. Själv rekommenderar jag absolut en sommarvalp, av det skälet.
Dessutom kräver en valp mycket tillsyn och omvårdnad i början, lite som ett spädbarn. Så räkna inte med att du kan ta med den till jobbet från första dagen - OCH tro att du ska kunna få något gjort samtidigt…! (Annat än när den sover, vilket iofs är rätt ofta och mycket).
Min hund var rumsren när han kom, 8 veckor gammal. ;) Han talade om när han behövde ut, så de enda gångerna det hände olyckor var när vi inte var tillräckligt uppmärksamma. Även nattetid talade han om, kröp upp och väckte mig genom att slicka mig i ansiktet, då var det bara att dra på sig skorna och bära ut valpen till gräsmattan. :P
Det var förövrigt en vintervalp, hämtade honom i januari. Inga som helst problem… Snö älskade han, det var bara mörker och regn som var äckligt (och är fortfarande). :P
Så Emma, mitt tips är att kom fram till en ras först och främst (kan vara vettigt att prata med uppfödare av rasen, så kan de säga om den passar er eller inte), sen ser ni till att hitta en (eller ett par) bra uppfödare som ni tycker är vettig och kommer överens med. Sen ser ni helt enkelt när den (eller någon av dem) ska ha en valpkull och ser om det passar er då. Så slipper du sitta nu och fundera på om du ska ha sommar- eller vintervalp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo jag funderar för fullt.. Jag vill så hemskt gärna ha en Dalle, men alla här verkar avråda det. Så jag är lite rådvill just nu. Vill ju givetvis inte ha en hund som inte funkar. Labbe eller Dalle är väl det vi båda är intresserade av egentligen. Jättesvårt! Eller så blir det någon blandras helt enkelt…
Jag tycker att du skulle passa med en Labbe =) de e mina ord det! hoppas du finner vad du söker efter =)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Har Dalmatiner och haft en Golden/Lab samt har en golden blandning, förstår inte varför du skulle kunna ha en Labrador men inte en Dalmatiner.
Min Dalmatiner är extremt lätt motionerad, visst hon älskar att springa och koppelfria skogspromenader är hennes favorit, det är en fröjd att se när hon far fram i 190 knyck. Lätt motionerad, glad och hänger med på allt! HAr inga bekymemr med att hon fäller extremt heller, knappt märkbart, visst är det små vassa strån, men inga mängder.
Min Golden/Lab däremot hon fällde extremt, förstod inte vart all päls kom ifrån, hon var väl dock av den lite latare sorten och nöjde sig med att söka allt matnyttigt som kunde finnas i skogen, Hon var också super trevlig, men inte skulle hon gilla en ridtur på en timma då hade hon vänt och gått hem när hon vart less.
Allt är ju som vanligt individuellt.
Men jag upplever min Dalmatiner som den enklaste hunden jag haft, väldigt följsam, ute är det fullt ös inne är hon den största mysproppen.
Som sagt mina erfarengheter. Skulle jag vara du skulle jag ringa runt till olka uppfödare och se om det kan vara rasen för dig.
#78 Köp inte en blandras, vad du än gör. Om du hemskt gärna vill ha en dalle så tycker jag att du ska kontakta några uppfödare och be att få träffa dem och deras hundar och höra vad de säger. De om några känner ju sin ras bäst.
#81, varför inte en blandras? Det förstår jag inte.
Vill man köpa en blandras tycker jag man visst kan göra det. Då tycker jag man ska läsa på om de raser som finns i hunden. Jag har vuxit upp med olika blandraser och endel renraser, har aldrig varit någon skillnad på att ha blandras eller renras.
#82 jag har en blandras och han är världens underbaraste;)
det enda jag rekommenderar vid köp av blandras är att kolla, vilka raser är blandade? passar raserna ihop genetiskt, temperamentsmässigt? är föräldradjuren friska och kan du se bägge? vad är anledningen till aveln och i vilken utsträckning avlar de på olika raser?
/Ingalill
#82 För att om man köper blandras sponsrar man i bästa fall okunnig men välvillig avel, i värsta fall cynisk och pengahungrig avel. Det finns ingen som helst anledning i världen att köpa en blandrasvalp, när man kan köpa en valp från en uppfödare som brinner för sin ras, som har koll på de led och linjer hunden kommer ifrån och som arbetar för att förbättra rasen.
Köper du blandras har du ingen chans i världen att kolla upp mentalitet, hälsa eller spåra uppfödarens andra valpar ur tidigare kullar.
Vi har skaffat en korthårig Border Collie. Han heter Lancelot o e helt underbar. Mycket lätt att jobba med o väldig sugen på att lära. Min Man har allegi, men tål han ändå.
vad hemskt det låter att man inte ska köpa en blandras vad man än gör!! Vad är renrasiga hundar då från början….blandningar kanske! En blandras kan vara ett precis lika bra köpr som en sk renrasig hund, kolla upp vilka raser det är i och vad man använder dem till bara. Finns lika många för- och nackdelar med blandraser respektive renrasiga.
#87 Nej där har du faktiskt fel, det finns inte en enda fördel med blandraser, bara nackdelar, + att man medverkar till oseriös, okunnig och i värsta fall cynisk illvillig avel.

#86 och vad ska du göra med din border då?
#88 då är jag för att stödja cynisk illvillig avel! tråkigt att det finns såååå många i vårt avlånga land som har så dåliga hundar då….tänk om alla hade lyssnat på åsikter som dina, då hade vi bara haft friska fina hundar…..=) får allt lite skrattrynkor i ansiktet av dina inlägg
#90 Istället för att skriva ett ironiskt och intetsägande inlägg får du gärna förklara vad som är bra med att köpa blandras. Jag är inte den som är den, jag kan ändra åsikt om du kommer med övertygande argument.