Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2962 ggr
MalinoViktor
0

Kattfoder som belöning?

Läste en tråd där det var flera stycken som gav katternas torrfoder som belöning till deras hundar, idag när  jag var på djuraffären fick jag en utskällning av tjejen som jobbade där att det var farligt för hundarnas magar.

Hon sålde på min en 1 kg påse med nånting som hette "belöning" ganska stora nästan runda kulor, när jag kom hem skulle jag ge Viktor en bit men dom gick inte att dela på utan kniv och till råga på allt tyckte han inte ens om dem han bara spottade ut.

Har någon hört att kattfoder är farligt för hundar?

KindredCold
0

Jag har hört att klarar hundarna av mängden fibrer som är i kattmat ska det inte vara skadligt i lagom mängd..

MonicaLagerquist
0

Om kattfoder skulle vara dåligt så skulle mina hundar ha dött för länge sen.Jimbo är 15 och Musse är 14 dom har fått katt torrfoder som belöning i princip hela sitt liv.Bara som belöning inte som mat.Klart att djuraffären försöker prångla ut specialgjejer.Det är ju det dom lever på.

Stolt ägare till tre La permer

KindredCold
0

Kan tillägga att min rottweilerhanne fick kattmat som belöning ibland :)

MalinoViktor
0

Va bra, jag blev lite orolig men hon lät så säker och överlägsen hon sa "Jag har två egna hundar så jag vet, det hä är väl din första hund förstår jag"

ingrid
0

Kattfoder kan vara lite starkt för en valpmage, men om din hunds mage klarar det eller inte märker du snabbt :) Det viktigaste är att belöningsgodiset är ngt som är riktigt gott och bara ges när hunden utfört ngt bra. Mina får alltid korv(eller liknande), då torrfoder ses som vanlig mat.

Anett Lindbom
0

Även jag ger kattmat som  belöning till min hund, har även gjort det förr till mina andra hundar också. Kattmat är lämpligt som hundgodis, de är smått & det är gott, för vilken hund tackar nej till en bit kattmat, man ger ju det enbart som belöning för i allt för stora mängder så kan en ovan hundmage bli lite dålig med diarre som följd..:)

spikes
0

det fick snodden med förut,jag hade det till och med som godisregn på en födelsedag med fyra hundar en varghund fyllde år,och gissa om dom sökte godis över gräsplanFlört

MalinoViktor
0

Men ni som har både katt och hund vart ställer ni kattmaten så inte hunden äter upp den?

spikes
0

8,jag ställde upp katternas mat på bänken i tvättrummet när jag hade katt

Bogart
0

#8 Kattens mat står på en bänk i köket här. :)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Anett Lindbom
0

Jag har kattmaten på diskbänken i köket här hemma, Förr när jag hade whippetflickorna så var det lite svårare för den ena av whipparna hoppade nämligen upp på bord, bänkar & spisen, Så då gällde det att gömma allt ätbart när man inte var hemma.

MalinoViktor
0

Mina katter grisar så himla mycket när dom äter, jag har en bricka att ha skålarna på men när dom får något gott grisar dom en halvmeter utanför brickan…

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här äter mina katter.

Stolt ägare till tre La permer

Linda-A
0

Min hund är också väldigt förtjust i kattmat. När jag är hemma hos pappa där katten bor händer det att hon får lite kattfoder som belöning. Katten får äta uppe på sin klätterställning annars skulle det inte vara mycket mat kvar till katten…

iotdis
0

Jag undrar varför kattmat skulle vara farligt för hundar?????

Det är inte mer fibrer i utan mer protein .Jag ger min hund det och har alltid gett som belöning man ger ju inte kilovis .Hon i djuraffären har fel .

spikes
0

15, det är just därför en hund kan få dålig mage av det, den mår inte bra av för mycket protein, men ger man det som godis ska det ju inte vara någon fara, om det inte är en hund med känslig mage förstås

ingann
0

jag har kattskålarna uppe på en bänk i köket:) innan jag skaffade Åskar stod de på golvet men det funkar inte nu;p

om Åskar äter dåligt (ibland kan det ta 2-3 dagar att äta en dagsranson) brukar jag blanda ner några kattkulor i hans mat för då får han i sig sin mat samtidigt som han letar efter kattmaten:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maddepadde
0

Kattmat är inte farligt för hundar, däremot är hundmat farligt för katter om dom enbart får hundmat.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

MalinoViktor
0

Kanon tack allihopa då ska jag sluta oroa mig och fortsätta belöna honom med kattfoder Skrattande Han har inte blivit dålig i magen än iallafall!

ingann
0

#18 min huskatt äter mer av Åskars mat än sin egen Förvånad och när jag gör leversnittar sitter kattskrället alltid på bänken o käkar ur den skålen;p  han verkar tycka att hundmat är mycket godare än kattmatt:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Elega
0

Vad jag har hört så ska man kunna ge en helt frisk hund enbart kattfoder som utfodring utan att hunden ska bli sjuk. Men min hund får iallafall kattfoder som belöning ibland utan problem. Hon älskar det =)

Maddepadde
0

Grejen är att hundfodret inte innehåller alla livsnödvändiga mineralerna och vitaminerna som katter behöver, vilket innebär att katten tillslut dör.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

paivi
0

^ Gäller innekatter. Katter som får gå fritt ut jagar sitt foder själva ;)

Jag skulle varna lite om kattfoder som belöning för hundar. För de flesta funkar det säkert kanonbra, men hundar med förstörningar i uratämnesomsättning kan faktiskt få uratstenar / utslatg av all det protein kattfoder innehåller.

Har en urathund här hemma, och han behöver inte sno mycket katternas torrfoder när han blir alldeles rödprickig och får blod i urinet.

Katterna äter på en hög byrå, vart hundarna inte når Flört

Tiarasmatte
0

jag har oxå kattmaten på diskbänken för annars skulle aldrig katterna få nån mat överhuvudtaget då Tiara älskar kattmat…jag har hört att kattmat ej är farligt för hundar men däremot hundfoder för katter? Vet inte om det stämmer då mina katter försöker äta av hundens mat ist. en gång hade Tiara fått tag på kattmat hos mamma o hon åt upp hela skålen i ett nafs…blev lite orolig men det enda som hände var att hon blev dålig i magen…men som belöning? Då kan man ju ge hundfoder som det ist?

Karmatarerskanise
0

Vår hund får sitt vanliga torrfoder som godis också.
Billigt och bra :)

paivi
0

^ Jo funkar med mina tre oxå :)