Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 14794 ggr
MalinoViktor
56

När kan man lämna valpen?

Det Har blivit ett litet broblem men våran valp, min sambo är borta och jobbar måndag till söndag och jag jobbar varannan vecka. Så det innebär att när jag jobbar varannan tisdag och onsdag finns det ingen som är hemma och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med Viktor. Jag har pratat med min chef men jag fick inte ta med honom till jobbet, hon tyckte jag skulle ha honom i bilen…

Hjälp mig vad ska jag göra?

spikes
4

hur gammal är den?, har du ensamtränat den från början?

MalinoViktor
12

Vi var och hämtade honom i lördags 27/9 och han blir nio veckor i morgon. Jag vet att jag inte kan lämna honom ännu… Men när kan man börja ensamträna och hur?

spikes
0

Han har nyss kommit till sitt nya hem, han behöver minst ett par veckor att aklimatisera sig hos er,han är dessutom alldeles för liten för att börja ensamhets träna ännu,och när man börjar så får man ta typ ett par minuter att man går ut och stänger dörren med ett " matte kommer sen" använd samma ord hela tiden, då lär sig hunden vidare att matte går men kommer alltid tillbaka.så mitt råd till dig blir att skaffa hundvakt medan den är så här liten….jag menar inget illa nu utan detta är ren fakta, i bilen kan den inte ligga heller,det är samma sak som att lämna hunden helt själv…..

MalinoViktor
1

tack för tipset! Nej jag skulle aldrig lämna honom i bilen han skulle bli helt förstörd. Jag fatttar inte att min chef sa så för hon har en egen hund… Och dessutom blir det kallt i bilen nu.

spikes
0

4, ingen orsak,jag tycker det var riktigt dumt sagt av din chef, frågan är ju hur hon själv har gjort;-)

MalinoViktor
1

Ja man börjar ju undra… Jag blir så himla orolig vad jag ska göra, min sambo blev arg igår när jag sa att jag inte kunde lämna honom. Han tyckte inte att någon annan skulle behöva ta hand om Viktor.

Marylojs
0

#6 Vad tyckte din sambo att ni skulle göra då? Lämna hundkraken ensam? Har ni inga släktingar eller bekanta som kan ta honom de enstaka dagarna? Pensionat? Var bor ni? EN student kanske? Annonsera efter folk.

MalinoViktor
0

#7 Ja han trodde man kunde lämna honom och han vill inte att någon i hans familj ska behöva ta hand om Viktor för hans pappa har påtvingat sin hund på alla i familjen och de flesta har tyckt att det vait jättejobbigt så han vill inte göra samma sak, och min familj bor i sthlm. Vi på på Alnö i Sundsvall. Jag sitter och kikar på pansionat och hundvakter men jag skulle inte vilja lämna bort honom med en massa andra stora hundar och det känns knepigt att en okänd människa ska vara hemma hos mig när vi jobbar…

MalinoViktor
0

Nu har jag hört av mig till två studenter som sökte "jobb" om att ta hand om hundar så vi får se om någon av dom hör av sig.

spikes
0

9, din sambo ska inte bli arg alls, han borde veta om han har haft hund tidigare att man inte kan lämna en sådan liten hund…..jättebra att du har annonserat, sätt lappar i affären också så kanske du kan få tag på en lokal människa som du kanske till och med känner igen;-),angående pensionat och hunddagis, så blandar dom hundarna så att en liten valp kan känna sig trygg med de hundar som är…dom har ju hundvana:-)

MalinoViktor
0

Ok kanon… Tack föra alla tips. Hur gamla ska dom vara innan man börjar ensamträna?

ingann
3

Först behöver valpen få "bo in sig" och lära känna er och sin nya hemmiljö ordentligt, vilket kan ta några veckor. sen kan man börja ensamträna lite lätt med att gå ut ur lägenheten/huset och bara stänga dörren, öppna och gå in igen..  sedan utöka det med några sekundet i taget… kom ihåg att alltid belöna när du kommer in igen. men det tar tid. enligt lag får du inte lämna valpen ensam någon längre stund före 4 månaders ålder. När jag pratade med jordbruksverket fick jag veta att tiden inte ska överstiga 10-15 minuter… så jag tycker faktiskt man ska planera att skaffa hund innan så man vet att man är hemma de första månaderna av valpens liv.  nu har ni redan köpt hunden, så kan du inte ta ledigt från jobbet behöver du ha en dagmatte som tillbringar hela dagarna med valpen vilket kan innebära att den blir präglad av dagmatten och inte av er…

kopierat från lagen som kom 1/5-08:

10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MalinoViktor
0

Det har löst sig nu! Tack för tipset om ensamträning…

MalinoViktor
0

Såg att jag råkat skriva att min sambo är borta och jobbar måndag till söndag det stämmer inte, han är borta och jobbar måndag till torsdag.

spikes
0

Vad bra lycka till vidare…

Niini
3

Det tog två dagar för oss att ensamträna Turbo, först var han ensam kortare stunder. Numera är han ensam så länge jag är i skolan, nästan.. kommer hem på matpausen (1½h) för att leka och rasta :)
Han är van så han sover alltid medan vi är borta..

MalinoViktor
0

#16 Bra två dagar? Hur gammal var han då?

spikes
0

17, 2 dagar är en väldigt kort tid….det finns säkert ex som klarar det,men det är i så fall mer ett undantags fall………det tar längre tid än så.

16, de flesta hundar sover när flocken är borta, men det är ju för att dom är påtvingat ensamma, så man ska passopp med en hund som sover för mycket……..och verkligen ge dem aktivitet när man kommer hem….

[lottaeriksson]
0

Vad synd att jag inte läste detta tidigare! Annars hade jag garanterat kunna passa din hund vid de enstaka tillfällena. Jag bor nämligen i Sundsvall :) Men nu ska en kompis till mig skaffa en valp, och jag har därför lovat henne att jag ska vara "nöd-hjälp" till henne när hon ibland måste hoppa in på jobbet.

Men vad bra att det löste sig iaf :)

Keso
2

Man får inte ens lämna valpar under 4 månader ensam.

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt;

10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

Hjortronsylt
1

Kan inte förstå varför man över huvud taget skaffar sig en hund först - och SEN funderar på hur man ska lösa det med hundvakt / garanterad plats på hunddagis och när det är dags börja ensam-träna. Sånt ska ju redan vara klart och bestämt FÖRE hunden kommer till hemmet!

Tycker det är djurplågeri att låta hundar ligga hemma ensam mer än max 4 timmar/dag totalt, det är flockdjur.  

Nu får jag väl hela hundgänget mot mej som tycker det är helt ok att deras hund får ligga ensam 8 timmar per dag hemma och uttråkat bara sova… Eller?

MalinoViktor
0

#19 Lotta jag skickade ett meddelande till dig

#20 Jag har ALDRIG påstått att jag tänker lämna min hund jag frågade när man kunde börja lämna dem, varför tror ni jag skrev här? Det kan jag tala om, för att jag behöve tips om vad jag skulle göra… Jag kan inte säga upp mig från jobbet! Hur ska man kunna ha råd att ha en hund om man inte jobbar??? Jag skulle aldrig komma på tanken att lämna min älskling! Min sambo trodde man kunde göra det inte jag. Det skulle vara hemskt trevligt om ni sluta citera lagar och få mig att låta som en djurplågare!!! Jag älskar alla mina djur och skulle ALDRIG göra något dumt mot någon av dem!!!

MVH/Malin

MalinoViktor
0

#21 Är det ens någon som har frågat hur länge jag jobbar på dagarna? NEJ… Jag har inga långa arbetspass på vardagarna, Jag jobbar aldrig mer än sex timmar och det är på helgerna då min sambo är hemma! Jag förstår inte hur ni kan komma med sådana här påhopp när ni inte vet om hela situationen! Allting var löst från början innan vi skaffade Viktor men det sket sig för min chef ändrade sig. Så SLUTA kalla mig djurplågare!!!

ingann
0

#22 tror inte någon skulle skriva här och be om råd om de inte ville ha det:) om det inte funkar med nån av studenterna tänkte jag på en annan sak… finns där ingen pensionär som vill passa honom (kanske med egen trädgård han kan springa i) de dagar du måste jobba? för många gamlingar som haft hund tidigare skulle det nog vara en dröm att få hjälpa till:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
1

23, bry dig inte om det du har ju fixat det, förstod att det skulle komma sådana inlägg…..men det har ju fixat sig nu, finns så många som hellre stjälper än hjälper;-) lycka till vidare…..

MalinoViktor
0

Tack spikes!

spikes
0

26, Ingen orsak alls:-)vill du kan du pm,a mig så ska jag svara på det du undrar i stället;-)

Niini
0

#17 ca 8 veckor, men fram till att han var 16-17 veckor var det nog bara att vi gick ner till bilen eller satt i ett annat rum/utanför lägenheten. SEn började vi åka till affären för kortare ärenden..

MalinoViktor
0

Ok, det ska nog gå bra. Viktor är hemskt smart och lär sig fort, han har börjat lära sig att sitta och ligga idag Skrattande

spikes
0

29,va kulSkrattande

MalinoViktor
0

Ja jätteroligt är det… Men jag har belönat med katternas torrfoder för det älskar han och dom är bra storlekar, men när jag var till djuräffärn fick jag skäll av ena tjejen som jobbade där och sa att det var hemskt att ge honom det för att det var farligt för magen… Känns konstigt att det ska vara det när katterna mår bra av det? Hon gav mig en påse med "belöning" hette det och tyckte jag skulle köpen en påse och det gjorde jag, men dom är för stora och jättesvåra att dela på då dom är nästan rund. Men läste en tråd där det var flera stycken som gav katternas torrfoder.

spikes
0

31, ja det är det annars kan jag rekomendera lever plattor, torkade som finns på zoo och i en del affärer, går jätte lätt att dela och är nyttiga

MalinoViktor
0

Kanon, jag gav honom en bit av "belöning" (som jag fick dela med kniv) och han bara spottade ut det… Och så lättlurad som jag var så fick hon lura på mig en 1 kg påse *suck*

spikes
1

33,Skrattandedet är sånt man gör bara en gångCool

Keso
1

#22 det var inte riktigt dig, utan mer en allmän info eftersom någon skrev att du skulle träna honom redan nu