Kamplek
Jag och Viktor har redan börjat träna (rekomendation från hundtränare) Kamplek, sitt, gå i koppel och komma på kommando.Han är redan jätteduktig på allting men när vi tränar kamplek så belönar jag när han drar med kroppen bakåt utan att skaka runt med huvudet. Antingen med godis eller att han får vinna leksaken. Men när jag låter honom vinna leksaken går han oftast iväg med den och lägger sig och tuggar på den…
Vad ska vi göra? Vill han inte leka eller vill han ha leksaken ifred?
Det hela handlar om att han har vunnit saken och är nöjd med det,men vad vill du med det? ska du börja träna kamp vakt eller nått med honom?,en vanlig fråga bara ;-)

Du kan träna att han får belöning då han kommer och lämnar leksaken hos dig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2,ja det är det jag undrar också om du vill att han kommer tillbaka med den?, eller om du ska träna kamp med honom på något sätt framåt?,fick inte riktigt klart för mig innebörden med det:-)

Jag fick en rekomendation av en tränare att det var bra att lära honom att dra med kroppen bakåt, rottwailers har en tendens att föröka slita loss saken genom att ruska huvudet och dessutom morra. Efter ett tag skulle man lägga på signaler som "Ta den" så att han tar leksaken på kommando och "loss" så att han släpper på kommando och bygga på med att när jag släpper leksaken ska han komma tillbaka med den (Grund till apport).

Och det skulle dessutom lägga bra grunder i framtiden med många träningssorter om hunden lär sig att lägga sin vikt bakåt…
blir forfarand villrådig ska du ha den till att träna kamp på något sätt?, för att träna apport har då jag gjort på helt andra vis, och fått hunden att greppa och komma tillbaka med saken.

Ne absolut inte han ska inte bli någon kamphund…
Hon sa att det skulle vara bra grunder för hoppteknik, bakdelskontroll, apportering, agility etc.
Tyckte det verkade logiskt?

Använder själv kamp som en belöning. Apporten tränar jag in för sig. Gör dig själv roligare när h*n vunnit kampen. När kampen är vunnen spring full fart åt andra hållet eller spring snabbt baklänges (titta inte i ögonen). Efter ett tag (vunnit mkt) uppskattar de kampen mer och söker kampen.
7, alltså jag har svårt att se sambandet, den bästa träningen får du i skog och mark och vill man ha bra kraft i bakbenen, så är det uppför som gäller,att kampa med hunden kan ofta leda till onödig stress därför har jag aldrig kampat på det sättet med mina hundar,och ska man inte ha dem att arbeta med nått där kampen är viktig så ser jag ingen anledning till det…….men det är ju upp till var och en:-)

#8 Tack Ingrid det låter som en kanonbra idé!
#9Det handlar inte om nån stressig arg kamp. Vi har ett knutrep jag håller i ena ändan och han drar i den andra, det är bara lek och han verkar tycka det om det…
10, ok;-)
Malinoviktor; vi leker ofta kamp med vår hund, det är ju bara bra om hunden gillar det :)

Kamplek är superbra på alla sätt. Önskar att alla gjorde det med sina hundar.
Ett ypperligt sätt att belöna sin hund på. Om man har som Du en hund som gärna springer undan när han väl vunnit trasan, så plocka fram en ny som Du har i förberedd i fickan. När han kommer farande efter den så är ju leken igång på nytt. Tar han med sig den redan vunna trasan så kan Du kommendera loss och belöna med kamp med den nya trasan.
Snabbt skrivet….måste göra en insats i köket.
Vi leker också kamp med vår vovve (rottis) och han älskar det!
Han tycker det är superkul och blir så glad när jag tar fram "knutan".
Visserligen älskar han all form av lek.
Men märks på honom att den roligaste leken, är när han får använda kroppen och sin styrka.

Tack för fler ännu bra tips allihopa!
jag leker oxå kamplekar med knutrep med Åskar. Ofta på kvällarna om han har tråkigt kommer han och lägger sitt rep i knät på mig för att leka så då kör vi en liten stund;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#16 Vilken mysig liten en…
När vi lekte kamp i morse var han jätte duktig, och vi la på lite apport jag kastade repet kanske 3 meter bort och han sprang och hämta och kom tillbaka med den och ville leka kamp… Han lär sig så fort!
Jag var och köpten en bunt nya leksaker åt honom igår och han vart alldeles till sig han var hyperaktiv hela kvällen och var alldeles slut när vi skulle sova
så jag fick sova ända till klockan 06.00 i morse!
Älskar Rusta, de hade massa kanonleksaker till hunden hur billigt som helst.
17, ja det stämmer, där har jag ju hittat billiga reflexer till mina hundar också….hittade du inte lever plattor där? det brukar dom alltid ha billigt…jag tror inte att du har några problem att få honom att komma tillbaka med saker du kastar om han är så duktig redan nu

Ne dom hade en kartong med något godis men det såg inte kul ut… Jag köpte massa grejer där åt honom en microfiberhandduk (rekommenderas),reflexväst, 4 leksaker, bajspåsar med dödskallar på,tygvattenskål och en filt att ha i hundbädden allt för bara 150 :-
19, jaha dom brukar ligga i plastburkar annars, men håll koll nästa gång du är där, det blir ju billigare, visst är det kul att botanisera bland hundgrejer, jag kan inte gå ut ifrån en affär utan att gå förbi hundavdelningen om det finns nån:-), alltid hittar man nått
#19 haha jag känner igen det där;p när de är riktigt små vill man köpa allt man ser till dem *s* Här finns ju inga såna affärer som Rusta men varje gång jag åker hem till Enköping på besök, blir det ett besök i V-ås på Rusta och Nisses;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner