Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5656 ggr
Tezza
0

Hundhållning - regler?

Någon här som kan hjälpa mig ang regler som gäller vid hundhållning? Får man ha en hund i löplina dygent runt? En hund här där jag bor får alltid sitta i löplina på gården, tidiga mornar som sena kvällar och troligtvis även nätterna. Jag har frågat mig för ang nätterna och de som bor runt omkring har aldrig sett hunden inne…..Den har en gammal sliten liten hundkoja att gå in i. Jag tycker så himla synd om denna hund och vill göra det jag kan för den. Troligtvis så bor alltså den här hunden i löplina, utan varken promenader, värme eller människor i sin närhet. Är det djurskyddsinspektören jag ska ringa?

spikes
0

den ska definitivt ha värme att gå in i så bara där gör dom fel, ring djurskyddet absolut

Tezza
0

läste det här nu på jordbruksverket:

Utomhus får du inte hålla din hund uppbunden permanent. Detta gäller även vid användning av löplina. Det är tillåtet att tillfälligt binda upp en hund utomhus, men inte mer än två timmar och då endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden

spikes
0

2,ännu bättre ring……..

Tezza
0

#3 Jo men djurskyddet gör ingenting. Jag ska kontakt djurskyddsinspektören i morgon, tror det är dem man kontaktar.

spikes
0

4,ja gör det berätta hur det går sedan

Tezza
0

Tydligen får hundar bo i löplina fram till november så länge de har en hundkojja att gå in i……..

ingann
0

anmäl! löplina är inte tillåtet mer än max 2 timmar/dag och kan inte vara bra heller=(

stackars hundar….

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

6, men det har den ju men inte med värme i,kom det fram eller?

Tezza
0

#7 Jag har pratat med djurskyddsinspektören och hundar får vara i löplina dygnet runt fram till 1 november, då träder de nya reglerna in, tyvärr…..

#8 Ja det kom fram, en liten kojja räcker….

Så jag gör en ny anmälan den 1 november om de inte ändrar sin hundhållning, vilket jag inte tror.

trocadero
0

#7 Varför skulle det behöva vara så hemska för hunden? Min hund springer runt med löplina och sitter bunden i den (dagtid) på somrarna då han inte kan vara lös. Kan ju garantera att han heller gör det än att sitta inne i stugan eller går runt i kort koppel efter mej hela dagarna.

spikes
1

10,finns du där med hunden då?

spikes
0

9,det är ju fasiken också detta regel sverige jag blir tokig ibland, men håll span och berätta hur det går sedan….

trocadero
0

#11 I närheten iaf är det alltid någon, så vi håller ju alltid koll på honom även om vi inte är precis bredvid hela tiden. Och han kan även gå in och vara i stugan om han vill.

spikes
0

13,det är där du har skillnaden om du läser igen

trocadero
0

#14 Vart menar du att jag ska läsa det? Det jag hittat står bara att dom inte får vara bundna med än 2 timmar, inget om det är olika regler för om det är under övervakning eller inte.

ingann
0

#9, 10 Det finns ingenstans i lagen från 1/5 -08 där det står att reglerna börjar gälla 1/11 så er djurskyddsinpektör ska nog kolla upp det en gång till;)

Lagen om löplina:

SJVFS 2008:5

9 § Endast hundar som är lämpade för och individer som har anpassat sig till ständig utomhusvistelse får hållas utomhus dygnet runt och året om.

10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder.

11 § Hundar får inte hållas bundna inomhus.

Utomhus får hundar inte hållas i löplina permanent. Vid tillfällig uppbindning får hundar bara hållas bundna två timmar per dygn och endast på ett sådant sätt så att det inte utgör en skaderisk för hunden. Valpar under 6 månader får endast hållas bundna kortare stunder.

I samband med långfärder och draghundstävlingar får hundar hållas bundna när temperaturen överstiger 0 grader. Hundar som har en päls som är anpassad till kallt klimat och som är vana vid kyla får hållas bundna även vid lägre temperatur. Uppbindningen ska ske på sådant sätt som ger dem möjlighet att ligga ned på ett naturligt sätt och de ska ha tillgång till väderskydd som ger dem en torr och ren liggplats.

Allmänna råd 2 kap. 11 §

_

Hundar bör inte bindas i stryphalsband.

_

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tezza
0

#16 Jo så är det! Det blev bestämmt i mars och börjar gälla 1 november. Det står på jordbruksverkets hemsida oxå.