Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 740 ggr
emsems
0

4 månader?

Vi ska ev åka och kika på några dalmatinervalpar. Bara som referenspunkt. Blir lite fundersam om några saker..
- Hur är hunden när den är 4 månader jämfört med sedan? Är den piggare/tröttare?
- Hur långt borde en 4 månaders hund ha kommit? Borde den veta att man kissar ute?
- Är det något speciellt jag bör kolla efter/fråga?
Detta är kenneln: http://www.blocket.se/vi/17277573.htm?ca=2_s
Någon som kanske till och med känner igen kenneln? Eller kan säga något om mor/far eller dyl (står en del på hemsidan).

KindredCold
0

Det där med rumsrenhet är väldigt olika..
Vissa hundar tar 6 månader på sig, medans jag vet 8-10 veckors valpar som vart rumsrena när det kommit till nya familjen..
Det är bara träna träna träna..

Resten överlåter jag till andra att svara på :)

gejsa
0

Varför säljer dom valparna så sent? Eller har dom inte fått dom sålda bara?

emsems
0

# 2 de har legat ute på annons tidigare, men verkar inte fått sålt alla. Är det något man bör backa lite på?

Bogart
0

#3 Det behöver det inte vara, det är inte så många som köper hundar nu så många uppfödare verkar få valpar över. Marknaden verkar stå ganska still nu, vad jag har förstått.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mysan59
0

Det är jättesvårt att sälja hundar nu. Det är många som har valpar kvar och som får sänka priserna…

gejsa
0

#3# Det tror jag inte du behöver oroa dig för. Som dom andra skrivit det verkar finnas så många som föder upp just nu. Har hört flera uppfödare säga att det tar tid att sälja. Vet inte varför faktist.

[lottaeriksson]
0

Jo det verkar faktiskt som att uppfödare har fått det svårare att sälja valpar. Men blandrasvalpar verkar det faktiskt som att det går bättre för, för en kompis till mig har letat valpar nu, och har ringt på endel blandrasvalpar, och alla de har varit tingade, och då har inte ens annonserna legat ute mer än nån enstaka dag :S

Men det kan ju iof vara en slump också ;D

gejsa
0

#7# Det kan ju vara priset också. Renrasiga har ju stigit i höjden som 17. Och blandraser ligger nu på renrasigas nivå för några år sedan bara. För bara 13 år sedan köpte jag en renrasig schäfer från en kennel för bara 4000 kr tex.

emsems
0

En följdfråga: Kan man pruta på hundar? Jag och min sambo satt och läste rasspecifikationer igår, och han sa att det kan ju vara bra att veta, för om man bestämmer sig för en som har små avvikelser så kan man ju egentligen pruta på priset, även efersom att de verkar vara svårsålda. Jag sa direkt att "nej men det kan man ju inte göra! då verkar man ju oseriös! man kan väl inte pruta på en hund ändå?!" fast samtidigt prutar ju folk på hästar så… Prutar man på hundar?

Bogart
0

#9 8000 tycker jag redan är ganska billigt, tror inte att du kan pruta på de valparna. Det är nog mer eller mindre omöjligt att få en renrasig hund för mindre än 8000 idag. Hade det varit en blandras eller omplacering så kanske det hade gått, men jag skulle vara försiktig med det, det ger ett väldigt oseriöst intryck.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.