vanlig mat till hund?
Jag blir lite fundersam, vissa skulle aldrig komma på tanken att ge sina hundar vanlig människomat, medan andra verkar ha det som standard. Vad är det som gäller egentligen? Varför/varför inte?
Karln min sa att hans farmor varje dag lagade till rid och korv till sin hund, varje dag! Och andra hundar får man inte ens ge en liten köttbulle på julafton. Jag är konfunderad!
jag ger mina hundar torrfoder men oftast blandar jag i nått mer som tex blodpudding, sylta, korv m.m. men när ag lagat tex potatismos eller köttfärssås får de lite sånt med torrfodret med (självklart är det inte hårt kryddat!!) många säger att om man blandar i nått gott i maten blir de mer kräsna och inte vill ha torrfoder till slut men det har varken jag eller min familj varit med om med våra hundar!!
Aramis får torrfoder, men det brukar slinka i något litet extra där om det vi äter mat som passar honom också. Ger inte mycket men någon liten bit ibland :).

Torrfoder + matrester när det finns. Hon gillar kryddad mat, det gjorde min Berner Sennen också! Mådde inte dåligt av det. Kan man äta ruttna kadaver, hästbajs och andra läckerheter så lär inte lite kryddor vara farligt.
i vanlig mat mat är det ju en hel del som är giftigt för hunden, dessutom finns det ju ämnen som inte är bra för dem i det fetter lök kryddor osv osv……..dom har inte samma tarmflora som oss människor och det måste man tänka på, det är också olika från hund till hund om man blandar ner sin mat med det andra,en del går det bra med en del andra inte, självklart kan man ge en smakbit om det ändå inte finns något giftigt i det.
jag har själv alltid gett färskfoder alltså rå mat, och mina hundar funkar allra bäst på det, för om man tänker på deras ursprung vargen,så äter ju inte dom stekt eller kokt mat heller,dessutom äter dom faktiskt både bär och svamp och en del rötter,så jag ger alltid caroten till mina hundar;-)
Åskar äter i huvudsak torrfoder men ibland kan han få lite rester efter oss om det inte innehåller lök eller starka kryddor… de få gånger vi äter ris (inte min favvorätt direkt) får åskar alltid resterna:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Hundars matsmältningssystem är inte anpassat för att äta det vi äter, dessutom äter de flesta människor skräpmat som egentligen inte är tjänligt som föda för varken människor eller djur. Hundar mår bäst av ett högkvalitativt färsk- eller torrfoder. Bravo har jag goda erfarenheter av, nu har min hund gått på orijen sedan det kom till sverige och det är jag också mycket nöjd med.

Det kanske funkar för att vi själva inte äter skräpmat, bara rent kött (och fisk, men det hatar hunden). Sedan är jag glad att hon inte gillar svamp eftersom vi har ett stort område med panterfläckad flugsvamp utanför huset. Däremot plockar hon äpplen på träden och får en morot då och då att gnaga på.
Torrfoder är näringsberäknat och bekvämt och nästan nödvändigt om man inte ska ägna för mycket tid åt att sätta samman en fullvärdig kost, men man undrar vad det är i det egentligen - inte alltför aptitliga saker brukar det vara.
3, en stilla undran vad äter vargen och vilda hunddjur, det är i alla fall inte kryddor, mycket möjligt att du inte ser hur din hund mår av starka kryddor,men vet du det egentligen? en hund gnäller inte bara för att den är upprörd i magen eller har ont….
Jag ger inget annat än torrfoder,grishud och hundgodis (sällan), ris vid dålig mage och märgben, ser ingen anledning till att ge annat.
Men jag undrar om inte svärmor ger mat från bordet, då Hades har börjat sitta och stirra på en vid matbordet. Ogillas!
Hundar ska ha hundmat. Sen om man vill sticka åt dej gobitar emellan åt är en helt annan sak och en smaksak. Men de ska ha en kost som passar dem. Vill man laga/göra mat själv är det självklart möjligt, men det kräver en del pyssel för att få ihop en rätt balanserad kost.
Själv ger jag torrfoder, men hade helst gett färskfoder (för liten frys). Han är bortskämd och brukar få smaka lite allt möjligt, så länge han äter sin egen mat, men han är duktig och smaskar på precis allt han får. Sedan har han alltid märgben att tugga på och får godis (blodpudding oftast) när vi tränar eller som tidsfördriv i sin kong.
Men man får ju självklart tänka på vad för slags mat man bjuder dem på och hur mycket!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Omväxling förnöjer?
Vi har en bra standard som är ca 30-40% Torrfoder hon är 10 månader vi kör fortfarande på valpfoder då det är lite "fetare" än vanligt.
50-60% Färskfoder dvs råföda (barf) som vi i huvudsak köper på Huveröds. Blandar då även i råa saker såsom hjärta (för taurin är bra), Lever (1 ggr/veckan) Och Benmjöl.
10% Rester, köttbullar, korv, potatis, ris.. ser ingen anledning till att köra så strikt på något att hon inte kan få det.
Jag tror hårt på en bra rå kost och blanda det med torrfoder, känns som en bra bas och vill att hon ska äta torrfoder om vi reser så är det praktiskare att ta med. Men då inte glömma inävlsmat och benmjöl. Sen också så ofta hon vill typ, märgben.
Men åker vi Sverige ner och vill köra på med mestadels kissepauser så mår varken hon eller vi dåligt av en hamburgare (med bortpetad lök&gurka) på McDonalds heller.. eftersom det inte är vardagsmat i den benämningen.
Hur som helst, det är så vi valt och göra och trivs bra med det beslutet :)
Man får väl ge vanlig mat såvida den är okryddad. Vi brukar koka både ris, makaroner, potatis och gröt åt Turbo att blanda med torrfodert :)
Skulle aldrig få för mig att ge en hamburgare till en hund! Finns ju inget bra med det.
torrfoder! grönsaker i ibland eller pasta eller potatis..
no more
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#13, Nu handlade inte tråden om hurvida jag väljer att ge hamburgare till min hund någon gång per halvår. Finns inget bra i att människor äter godis heller, men ibland är det praktiskt och hon verkar trots hamburgaren inte döende.
jag håller med, ett litet pommes frites som ramlar ner i magen nån gång i halvåret skadar nog inte=)
#15 Jag får ändå reagera på ditt inlägg. Sen hur ofta du ger det, spelar mig ingen roll.
Jag skrev att jag aldrig skulle få för mig det.

Hm jag tror faktiskt att ge min hund en hel rå kyckling hade varit det underbaraste jag kunde göra…just nu drygar jag ut maten med morötter för att hon bantar och det är billigare än äckliga tuggben som hon ändå blir halv risig i magen och kletig i pälsen av
18, varför blir hon kletig i pälsen av tuggben?

Därför att hon håller det mellan framtassarna där pälsen är lång och sen vänder hon på det blöta tuggbenet för att tugga upp den andra sidan så då fastnar allt klet i pälsen… = bad…
#20 Ja, det är inte ovanligt :)
20,:-))))) ok:-))), jag har ju långhårig collie, men på honom blir det inte så, möjligen lite blod i pälsen efter ett smarrigt märgben, men det går ju bort med borsten;-)

Jag brukar bara ge Tiara hennes torrfoder men nu när hon e dräktig har jag gett lite av resterna vi äter då hon blitt så kräsen och vill helst inte äta sin mat? Men inget som är starkt,ej heller grönsaker då deras mage inte smälter ner det…lite makaroner,ris,potatis,nötkött,köttfärs(rå eller kokt)kall korv mm
jag tror inte att det skulle vara farligt att bara ge vanlig husmankost till hundar( det fick ju hundarna förr i tiden) men att man kanske ger extra vitaminer då…och inte ger då salta,stark kryddade maträtter….

FInns inte en borste i världen som kan få bort allt slaim…bara finfördelar det nämligen med kardan…

Mina hundar får matrester om jag får några över. Det kan vara allt möjligt, sås, potatis, ris, kött, korvsnuttar osv osv
#25 Heter du nina?

"**Kan jag ge hunden "människomat"?
**Även om lite människomat t.ex. popcorn, isbitar och saltfria riskakor eller rena råvaror, t.ex. kokt kött, kokt ris, kokt potatis eller en skiva ost gärna kan ges som fodertillskott eller godis, rekommenderas det inte att du ger hunden rester från bordet. Tillagad människomat kan innehålla flera ingredienser som kan irritera hundens magtarmkanal, varvid hunden kan få besvär i mage och tarm som luft i magen, magsmärtor eller diarré. Besvär i mage och tarm förekommer speciellt vid intag av kryddad, saltad eller fet människomat, som t.ex. välkryddade grytor, stekt kött eller sås.
För mycket rester från bordet kan på längre sikt störa balansen mellan de näringsämnen hunden äter. Hunden kommer dessutom vänja sig vid att få människomat tillsammans med fodret och kan då bli kräsen. Om du ger hunden mat vid bordet uppmuntrar du den också att tigga, vilket oftast inte är önskvärt."
Kopierat från artikeln 8 frågor & svar om hundmat
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#28 Så sant så.

Jag har haft hund sedan 1969 och dom har alltid fått matrester i sina matskålar. Inga har blivit dåliga av maten. Så jag köper inte det där.
#30 håller med:) mamma har i alla år (hon har haft hund sedan 40-talet) gett ris blandat med något/matrester som middag till alla hundar och ingen har blivit dålig av det…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Visserligen har vi avlat våra hundar så de står långt från urhunden, men hundar är, precis som rävar, allätare som lever på vad de kan hitta. De är ganska dåliga jägare om de inte lever i en stor flock så de är säkert från början anpassade till en mycket varierad kost. När jag hade min första hund (1972) så fanns inte dagens stora foderutbud, man gav dem färskfoder (egentillverkat av billiga styckningsdetaljer), matrester samt ev något kolhydratfoder (ej fullfoder). Alla släktens hundar innan dess hade fått matrester. Så de flesta hundar borde klara att äta lite av varje, sedan kan avel och uppfödning lett till att de anpassats till en ensidig kost. Sedan finns väl samma problem som vi människor har, det är svårt att få en fullgod näring och samtidigt inte ge för mycket kalorier. Man behöver ju inte mata dem med starka currygrytor, men vanliga kryddor borde de tåla.
Hundar tigger om de får chansen, det hör till deras beteende. Att få del av ledarens mat är högsta lycka för en hund. De kan ju snabbt göra en analys av samtligt ätbart i huset med sina nosar, det är överlevnadsbeteende. Alla nya hundar som hälsar på hos oss rusar direkt in i köket, fast de aldrig varit här förut. Ingen tvekan om riktningen. Jaktlagets hundar brukar återfinnas vid köksdörren, när de skulle vara ute på jakt (vi bor långt ute i skogen). Sedan är det en annan sak om man uppmuntrar dem och förstärker beteendet så att det blir besvärande eller stör arbetet.

Eftersom jag själv äter enligt LCHF, dvs inga kolhydrater, äter min hund oftast av min mat. Han får rå köttfärs och jag steker min osv. Men sedan på kvällen äter han oftast torrfoder, som han alltid har tillgängligt tillsammans med vattenskålen. Han är född i Spanien, är 10 år och det första året bodde han i vilt tillstånd och livnärde sig bland sopor i Marbella. Men han vill bara ha bra kvalitet, testar ofta på honom om maten är okey. Nuförtiden är ju mycket kött man köper marinerat och det finns massor med konstiga tillsatser, som han har fin nos för att veta om det är okey. Falukorv från Scan äter han inte!

Mina tre äter upp alla matrester i hushållet. Gammla torra bröd, äggskal, potatisskal, allting jag inte äter själv, av ett eller annat skäl.
Salt eller för mycket kryddor är inte särskilt nyttiga, men får hunden de oregelbundet, bara till och från då gör det ingenting. Dom får ju sitt torrfoder som bas iaf.