bra första hund?
tycker ni att dessa raser lämpar sig bra som första hund, om man har tillgång till mkt hjälp från kunniga personer och ska träna regelbundet på brukshundsklubben? vill ha en hund att träna lydnad med och även träna agillity med.
* american staffordshire* Rottweiler
* staffordshire bullterrier
eller korsningar utav dessa raser?
Jag säger alltid att det inte finns något som heter "bra eller dålig första hund". Däremot finns det mer eller mindre lämpliga första hundar.
Men nej, jag tycker man ska välja den ras man gillar bäst och som passar en bäst. Är man påläst om rasen, vet vad den kräver och är beredd och kapabel till att ge det så tycker jag varför inte. Även om man haft hund i 20 år så kräver det att man förbereder sig och tar reda på rasen om man tänker skaffa en ras man inte haft förr.
Jag tror absolut att du kan skaffa vilken av alla de tre raserna du vill, om du är klar med vad de kräver. En blandras av de tre skulle jag inte rekommendera.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det finns som Eros säger, inga bra eller dåliga förstahundar..
Jag personligen skulle inte välja någon av dessa raser som första hund.
Mamma har haft rottweileruppfödning, så jag vet mycket väl hur mycket den rasen kräver. Jag tycker den kräver en mer kunnig ägare, som iaf haft hund innan, men det är min åsikt :)
En blandras mellan någon av dessa, nej..
Läs på mycket om raserna, prata med folk som har, du kanske får hälsa på hos någon mm. mm.
Lycka till :)
Om du vill träna agility tycker jag att det finns betydligt bättre lämpade raser än de tre, och en korsning av dem skulle jag direkt avråda någon alls att köpa .

Alla tre KAN vara fina hundar om de kommer från en bra uppfödare och har rätt ägare, men jag tror inte på dem som första hund. Detta baserar jag på bekanta som köpt hundar av dessa raser och som inte klarat att uppfostra dem på rätt sätt. Resultatet blir katastrofalt. Varför inte satsa på en lättlärd, lagom mjuk, rörlig hund som passar bra för de ändamål som du tänker ha den till. Det finns massor av trevliga raser som du kan ha ett fint hundliv med och som du kan lära dig massor av. Kolla på utställningar och tävlingar, kontakta sedan uppfödare och diskutera. Lycka till!
Jag kan ju tala om att min första hund blev en rottweiler.
Men pojkvännen är uppvuxen med liknande hundar, samt att hans föräldrar har 2st rottweilers och även har en bekant (som är jätteduktig vad gäller hundar och gärna kommer med tips och råd) som har en rottweiler.
Annars hade det nog inte blivit någon rottweiler förräns jag hade lite mer hundvana.

Skaffa dig den hund du VILL ha och läs på och träffa sådana hundar i mängder, skaffar man en cockerspaniel när man egentligen vill ha en söt mysgris till staffe så kommer man ångra sig.
Säger som de andra, lyssna på ditt hjärta och läs på. Dock så har jag svårt att tänka mig att någon av de raserna går bra på en agilitybana då de är lite "klumpigt" byggda.
**MVH Cerrolyn
#7 En bruksavlad rottis skulle jag kunna tänka mig funkar ganska bra i alla fall. De är ju smidigare och så..
Tänkte inte på det
**MVH Cerrolyn
#9 Hihi, inte lätt alla gånger 
Vi hade en bruksrottis.. Smidigare hund får man leta efter.. Hon var helt sanslös när det kom till att komma fram genom snår och annat, ett skutt över staketet eller klättra på en stege :)
Ja och kan St B så kan väl alla raser
**MVH Cerrolyn
Vad är det du tilltalas av dessa raser? staffarna är ju inte särskilt lika rottisen.
En rottweiler är ju dessutom en brukshund så det beror helt på hur pass mycket du vill träna, då hade kanske någon utan staffarna lämpat sig bättre om du bara vill "aktiveringsträna".
≧◔◡◔≦