Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4198 ggr
Ogirl
0

Collie...

JAg har hört att Collies inte tål mediciner mot noskvalster, rävskabb osv..

Vad gör man då om dom får det?

Och varför tål just inte collies detta?

Eftersom jag har en collie på 6 månader så började jag fundera på detta eftersom vi började prata om det på jobbet härom dan, har aldrig hört det tidigare!

spikes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

collies/vinthundar tål inte endast ivomec,det är ett maskmedel som man oftast ger hästar men som man kan ge hundar också,det är livsfarligt för dem.angående noskvalster så har jag för mig att det är interceptor dom inte tål, men det är inte livshotande för dem.

finns inget skabbmedel dom inte tål,själv använde jag stronghold ett år då mina fick det;-)

Ogirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej! Tack så mycket!:) känns ju bra att veta! men varför tål dom det inte? Fin hund:)

Frankbot
0

varför tål dom inte ivomec och interceptor?

spikes
0

2,tack ,din är också fin;-) kommer inte ihåg varför just nu, men är bombsäker på att det är farligt ändå;-).

3, ingen har sagt nått om interceptor, det är bara ivomec det handlar om

Vattnadal
0

Är inte interceptor och ivomec samma ämne?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

spikes
0

5, nej det är det inte….det finns ett av ämnena i ivomec som collies och vinthundar inte tål

ingann
0

Kopierar in en länk som jag hittade i en annan tråd om just de medlena:) http://www.agria.se/agria/text.nsf/printID/344

Del av texten:

Behandling
Tidigare behandlingar innebar flera mer eller mindre riskfyllda och för hunden osäkra metoder, t.ex. givande av näsdroppar bestående av en lösning av eter och mineralolja eller inhalation av organiska fosforföreningar. Ivermectin (Ivomec®) föreslogs för första gången 1988 för behandling av hundar med noskvalsterinfektion. Sedan dess har flera författare rapporterat framgångsrika behandlingar av noskvalsterinfekterade hundar med ivermectin. Preparatet är dock inte registrerat för användning mot noskvalsterinfektion hos hund. En del individer inom framförallt vissa raser, som collie, shetland sheepdog och australian shepherd, är känsliga för ivermectin och dödsfall har förekommit. Under 1995 och 1996 genomfördes en klinisk prövning av milbemycin oxime (Interceptor®) som behandling mot noskvalster. Prövningen utfördes vid Regiondjursjukhuset i Strömsholm, Göteborgs Djurklinik AB och Institutionen för kirurgi och medicin, smådjur, SLU, i samarbete med Avdelningen för parasitologi, SVA. I studien ingick 70 hundar. Av dessa var 68 symtomfria efter avslutad behandling och de två återstående bättre men inte helt bra. I en norsk studie behandlades 20 hundar med samma preparat. Efter genomgången behandling var 17 av hundarna symtomfria och övriga tre var bättre men inte helt bra. Som nämnts har behandling av hundar med noskvalster tidigare inneburit risk för allvarliga biverkningar och i vissa fall även dödsfall. Resultaten från dessa två studier är emellertid lovande. Fördelen med milbemycin oxime är att det endast ger lindriga biverkningar och kan ges till alla hundraser.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

spikes
0

Jättebra ingan, har ju inte i huvudet varför det var så farligt, men nu slipper jag fråga uppfödaren,henne plågar jag med annat i stället :-))))))))))))

Ogirl
0

Tack för alla bra svar:)