hund som drar!
jag är extra matte till en tjej som är välldigt glad och trevlig .
däremot kan hon vara lite jobbig när hon drar i kopplet , några förslag till hur jag kan träna bort det?

Finns många olika metoder, jag brukar rekomendera stannametoden. Så fort hunden börjar dra så stannar man och väntar tills den kommer tillbaka till en eller att den släpper efter på kopplet, då berömmer man massor och fortsätter gå. Kan ta mkt tid för en del för andra tar det nån dag innan hunden fattat att så fort den drar så blir det tråkigt för då stannar matte.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Håller med#1. Tycker det är en bra metod som jag oxå kört på mina och det har funkat. Dock är det väldigt viktigt att man är konsekvent här…..
Håller också med Anne. Har kört samma själv, och lyckats. Men det krävs tålamod och att man kör stenhårt på att stanna varenda gång.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tycker kanske mer att det är ägarens uppgift. Eller att du kollat att det är okej för ägaren att du tränar hunden.
Men som de beskriver är ett bra sätt!
Jag har kört den där Barbro på tv2's metod. Så fort hunden börjar dra iväg ifrån en, vänder man åt andra hållet, och följer den inte med då knycker man till i kopplet så den följer efter. Min hund blev mkt mer uppmärksam på mig efter att jag började med den här metoden! Och när jag säger knycker, menar jag naturligtvis inte att man ska rycka halsen av hunden, utan "knycka" till så den känner det och reagerar på dig. Och naturligtvis ska man berömma varje gång den vänder och stannar av sig själv. Knycken gör man endast ett antal gånger tills hunden blir mer uppmärksam och förstår att den ska följa dig.
Lycka till!

Jag har nog provat alla metoder på Udda under det året som gått, stanna vända och så vidare, men inget har funkat (har provat varje metod i drygt fyra månader utan förbättring). Men nu har jag hittat en metod som fungerar för oss.
Jag började att träna henne lös med att hon skulle gå fot på kommandot "här" och klappa på benet. När hon gjorde det i ett par meter fick hon godis. Då har hon full uppmärksamhet på mig. Sedan började jag med koppel också och gjorde samma metod som när hon var lös, och det funkar suveränt bra!
Nu går hon fot, eller i alla fall alldeles brevid mig både lös och kopplad, visst drar hon ibland, men det är mycket bättre. Jag behöver inte använda kopplet alls utan bara rösten och klappet på benet.
Och sen, beröm beröm beröm och hinkvis med godis 

till#4 , det är ok att jag tränar hene för ägaren , när ägaren är ute så går hon fot , jag tror det är mig hon inte lyssnar på .
tack för alla svar :)

HAHA JA DET E MYCKET TRÄNING O IHÅLLANDE HMMM… hAR ANVÄNT HALTI PÅ MINA O DET TYCKER JAG E HELT PERFEKT , SPECIELLT OXÅ DÅ MIN HA HUND HAR HAFT EN MASSA DRYGT FÖR SIG SOM ATT GÖRA UTFALL O SÅNT GRR, OJ TRÖCK VISST IN CAPSLOCK MEN MEN HEHE
Celine, har du sele eller halsband? Halvstryp är kanske ett alternativ? Vet inte alls vad du har :P
Helena
jag brukar skrapa med fötterna eller småhoppa så fort hunden vill dra i väg, redan när hon sticker lite framför mig, för då får jag hennes uppmärksamhet och så harklar jag mig och då glömmer hon att hon ska dra:P lite udda kanske men det funkar bra på hunden jag har hemme.
(kan ju tilläggas att jag bor rätt så avsides så det inte syns när jag hoppar runt och harklar mig)
#9 Jag tror inte att det blir bättre av att ha halvstryp på hunden. Då är det bättre att köra med att stanna eller vända varje gång hunden drar. Sen kan det däremot hjälpa att sätta sele på hunden för att minska motståndet mot halsen.

För det första bör man ta reda på orsaken till varför hunden drar. Det finns mängder av saker som kan ligga till grund till beteendet. Allt från stress och rädsla till smärta och felinlärning. Det går att räkna upp ett 20 tal möjliga orsaker till varför en hund drar. Det gäller att finna orsaken för att hitta lösningen.
Du har fått flera tips på hur man tränar bort dragandet, anledningen till att vissa metoder inte fungerar på vissa hundar är för att man inte kommit på orsaken. Så innan Du sätter igång och provar ovanstående tips så ta hjälp av ägaren till hunden och tänkt ut den möjliga orsaken till hundens beteende. Drar hunden även med ägaren?
skulle aldrig använda hel/halvstyp på en hund… säjer som en hundpsykolog säjer: "stryphalsband är samma princip som att hänga folk och det är farligt".
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#13 Säger som hästfolket: Det är bara handen som avgör hur skarpt bettet är.
#14 många använder stryp just för att hunden drar för mycket och då dämpar strypet dragandet…. så behöver man inte dra i det så varför använda det?
/Ingalill

#15 Jag har bara stryp(smalt rundsytt läderstryp) till mina hundar, som aldrig går kopplade. Men på träning och tävling så används det. Anledningen är enkel. Det går snabbast att sätta på hunden och det ser snyggast ut, då halsbandet försvinner ner i pälsen och inte syns.
I en del tävlingar är det tom krav på att man ska ha kejdestryp, så en sådan länk finns också i hemmet vid behov.
Att använda stryp vid dragande hund handlar bara om okunskap.
jag skulle iaf aldrig använda det… men jag har iofs en liten skit bara som inte drar=)
och citatet kom från den, här på hif, varmt omtalade hundpsykologen Anders Hallgren…
/Ingalill

#17 Mina hundar drar inte heller eftersom de går ständigt lösa. Men vid träning/tävling så har jag det för att det enkelt går på och ser snyggast ut, då de inte syns. Det är inte heller kopplat i strypringen utan i den andra, så strypfunktionen fungerar inte i alla fall.
Anders citat är väl lite överdrivet, tycker jag. För jag anser fortfarande att det är handen som avgör hur skarpt ett bett/halsband är.
#18 vid sån användning kan jag nog tycka att det är ok=) jag hör ju mest folk hemmavid som pratar om att "strypkoppel måste man ha för att orka hålla i hunden"… dem försöker jag tala om för att det är bättre att träna hunden med "vardagslydnad" (fot, stanna, inkallning mm) så slipper de slita o dra i sina hundar.
/Ingalill

#19 Ja, stryp är ju inte till för att lära hunden att gå fint. Det finns ingen genväg i hunduppfostran. Det är bara träning och träning som gäller.
#20 precis… en del här hemma tycker att jag är knäpp som lägger flera timmar om dan på promenader, träning, lek mm på både mina katter o vovve… men i gengäld har jag en 5månaders valp som inte drar, sätter sig vid trottoarkanten tills jag ger klartecken att gå över, kommer på inkallning och alltid är glad till skillnad mot dem som inte har fostrat sina hundar alls;p
/Ingalill
Håller med om att man ska stanna hunden så fort den drar. Man kan också låta den gå runt en innan man fortsätter. Eller så kan man ha med sig en käpp och när hunden drar sätter man käppen framför så att den måste sakta in. :)
har inte läst men helstrym gjorde att min hund drog värre.
men när jag satte på ett vanligt läder halsband så slutade dragantet helt men vet inte varför han ha ju haft ett valigt före det men då drog han
samma sak med min systers vorster

Vad skoj att det funkar för er =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har precis köpt en 1 årig schabrador som drar otroligt mycket i koppel och verkar aldrig ha fått lära sig något vad det gäller detta. Hon drar så man nästan ligger på backen. Och jag tror inte på strypkoppel då hunden oftast bara drar mer för att komma lös från det. Jag är också emot dressyrsele som gör att hunden känner en brännande smärta under bröstet då den drar. Men så gick jag in på djurmagazinet och kollade vad för alternativ som fanns, där hittade jag en sele (som i vanliga fall gör hunden starkare) men med knäppning för koppel framtill. Så varje gång hon drar så vänds hon automatiskt mot mig istället. Och då hon i hundmöten blir väldigt ivrig och ska hoppa och försöker slita sig lös så blir det bara fina små piruetter i luften och jag har inga som helst problem att hålla henne. Jag kan verkligen rekomendera detta! Det heter "easy walk" och i storlek L kostade det 199:-

# halti säger jag bara, det och massor av träning samtidigt… Mina har blitt helt andra hundar med haltin… Jag anser dessutom att haltin är skonsam för hunden. Kag hade oxå en sådam där#26 som du dom man knäpper framifrån funkade hyfsat=)

#26 Det låter som ett jättebra sele! Du kan inte sätta in en bild på den?

#27 Halti är långt ifrån hälsosamt för hunden.
Såg på ett väldigt bra program att man kan ta ett tunnare rep som man sätter högre upp på halsen där det känns mer, kan tänka mig att det funkar, vilket det gjorde det då.

#30 Funkar mot vad?
#30 Hmm, gick programmet möjligen på tv4+? =P

Mitt tips är att titta på Ceasar Millan (the Dog Whisperer) om man har problem med sin hund.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

# 35 Fast mina hundar reagarer inte på pys-ljud. Sen vill jag att de ska få ut mer av livet än att gå promenader i kort koppel och fot-kommando.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#36 Haha han går inte med sina hundar i kort koppel och fotkommando. Det är bara ett sätt han tränar in nya hundar att göra, för att slippa dragandet, och för att visa sitt ledarskap till det att hunden förstått. Sen låter han ju dom gå lösa, eller på långt koppel. Har du verkligen tittat ordentligt på hans program?:P
Om dom inte reagerar på pysljud får du väl göra ngt annat ljud om det behövs.

Mina hundar vet vad "nej" betyder. Jag kan ju lära dem att pysljud är läskiga genom att tillföra obehag samtidigt som jag pyser, men tycker att de är onödigt.
De kan gå fot om jag begär det, fast det gör jag ytterst sällan. Annars går vi på härliga promenader där de går i koppel eller är lösa. De tillåtas vara hundar och får pyssla med något av det de är avlade till, drag, viltspår och för att använda hjärnan får de lära sig fåniga trick.
Visst har jag sett hans program, och en enda gång har jag blivit positivt överraskad. En ung tjej som fick vara snäll med sin hund, och inte skulle lägga den på rygg och visa sig dominant.
Jag behöver inte ständigt påminna mina hundar om att jag är "ranghög" utan ser till att de vet att jag är tryggheten, att det händer skojiga saker om de hänger med mig.
Det skulle inte falla mig att rycka i koppel, sätta kräksnara på hundarna od för att få dem att gå fint. Hundar kan lära sig saker utan att få obehag av det. Om man helt enkelt aldrig tar ett steg när kopplet är spänt, fattar snart de mest dragglada hundar hur det fungerar.
MVH Elin
Jag gissar på att du inte har problemhundar?

Som i de tidiga inläggen. Stanna eller vända är sätt som fungerar om tid till träning ges och tas.
Precis som all träning ger det resultat.
Håller med Zebben, om att stryp inte är något fel att använda, då det är upp till dig som håller i kopplet hur mycket det ska kännas.
Halti? Är för mig en halvtaskig genväg.. Det är lite som Ceasars metoder, skräm hunden till lydnad… (något som funkar men det är inte schysst)
Det mest troliga till att hunden drar: den tycker inte att är avslappnad, den känner av dig och har inte fullt förtroende för dig och försöker dra till en lugnare plats, eller att den tycker du är för hård och därav vill dra till en lugnare plats.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#29 på vilket vis skulle haltin inte vara bra?! Inga ryck inget som skaver mot halsen m.m m.m?! Kan ej tänka mig skonsammare…

#39 Njae, det beror väl vem man fr¨gar… Min Vidar hade nog inte levt idag om han bott hos någon annan. Ren sällskapshund i lägenhet hade han aldrig klarat.
Vi har haft ett flertal omplceringshundar, och aldrig kört med hårda metoder för att få dem att lyssna på oss. Man bygger förtroende, inte knäcker hunden, för att få en bra relation. Man får räkna med att det kan ta över ett år att få ett bra förhållande med en omplacering.
Några av våra hundar har kommit från hem där de fått stryk, där de suttit i hundgård och aldrig gått i koppel eller varit inomus. Visst är några av huskyna rent erbarmeligt dåliga på att gå i koppel, men det är för att husse tycker att det inte behövs att de kan bättre. För oss är det viktigaste att hundarna mår bra, vilket de alla gör i dagsläget.
MVH Elin
#42, förlåt, men påstår du att Ceasar Millan knäcker hundarna?

#41 Testa och sätt något över näsbenet på dig och dra det bakåt, skönt? inte direkt….
#43, knäcker? Vilka program har du sett med honom?? Har du sett samma som jag så bör du vara lite mer ifrågasättande, kanske?
Sätta Stackel på en JRT? (han gör på istort sätt alla?) Och detta tjatande om dominans/undergivenhet? I ett Dom/Sub förhållande är det den Submissive(Undergivne) som håller i trådarna och bestämmer hur långt allt får gå. Ser du något av det i CMs program? Hans tvång av att dessa hundar ska tvingas till undergivenhet/underkastelse?? och att dom ska ligga på rygg vid hans fötter?
Vet inte om jag personligen skulle kalla det för en bra lydnadsträning?
men visst kan det vara kul att se på dessa program om man ser underhållningsvärdet i dessa.
Hälsn. Freke

#44 testa och sätt ett strypkoppel och dra det runt halsen på dej och se hur skönt det könns?! Jag brukar ej behöva varken rycka eller dra utan de slutar att dra pga av att deras huvud vänds mot mig om de ens försöker….

Om haltin: Den är nog inte mer än irriterande för en ovan hund. Kliar att ha på nosen, men gör knappast ont. Dock, om hunden gör ett ryck, eller om föraren rycker, ökar risken för whiplash rejält motför att vanligt halsband man rycker i.
Fast ibland anser jag att haltin är bra. Jag har en golden jag tränat, tjatat och nött med i 9 1/2 år, innan hon nu pga åldern inte drar längre. Vi har etstat det emsta, och det enda jag tycker haft lite effekt är när jag haft henne fot, och berömt heeeeela tiden. Även då har hon tröttnat… Hon är envisare än jag, helt enkelt. Då mina handleder pajade kunde jag inte hålla i ett koppel om hon drog eller gjhorde ett ryck. Således fick hon halti, och drog aldrig i den, jag drog inte heller.
Vidar testade vi halti på, men han driog ändå. Där tränade vi stenhårt, och stanna-metoden har fungerat på honom. Han drar lite grann i början av en prommis, när han är nervös att vi ska möta folk/hundar ed. Är det andra med får jag tjata lite, men oftast går det bra. Kör gärna med baggenbälte som jag sätter kopplen i. Då får jag mer stöd, inte ont någonstans och det är expander som skonar mig och hundarnas halsar.
MVH Elin

#46 ja det gäller nog olika gejer på olika hundar samt givetvis träning oberoende på vad man använder sig av:)

#45, Har jag gjort.. och gör det dagligen… Min fru brukar hålla mig rätt hårt..
Och det är helt okey, men om någon drar något över näsbenet… Är det j-la kört för denne…
Och eftersom vi ännu inte vet vad det är för hund som drar? Tänk om det vore en Eng. Bulldog? haha sätt en halti på den du… hihi
Hälsn. Freke
Nu har jag läst alla inlägg i denna tråd och jag vill bara säga att jag är emot stryp till en viss del men vill ej gå in mer på det.
Jag har nu min första hud (en whippet) som blir 5 månader på Söndag. Han drar som en galning när vi är ute, men ibland sköter han sig riktigt bra. Vad jag försöker göra är just att använda mig av att stanna så fort han drar och invänta honom att komma tillbaka till mig och då ger jag honom beröm och vi börjar att gå igen, men han sticker direkt iväg och blir hängande i kopplet och jag stannar igen. På detta viset kan vi hålla på med i en timme utan att han blir bättre under promenaden.
Jag provar även att köra md Vända om och gå åt andra hållet, och samma sak där. Kan han vara för ung för detta eller är det så att jag inte har bättre tålamod? Eller kan varianterna ej fungera på honom? Hur lång tid tar det med stanna metoden eller vänd om metoden till det att hunden lärt sig? på ett ungefär?
Det märkliga är att när vi är ute i skogen och promenerar så drar han nästan ingenting?? Vi jan vara ute två timmar i sogen och han drar kanske 2-3 gånger och då korta stunder, men så fort vi kommer ut på vägar, gångbanor åkrar och ängar då är han hopplös på dragandet.
Så! Vad säger ni?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#44, Vill du diskutera hans jobb med hundarna så är du välkommen att göra det via mejl, för du verkar ju helt fel ute. Pyret_Lover@hotmail.com

Att träna stopp o stanna har fungerat för min hund. När hon ändå "glömmer bort sig", vilket ju händer när det luktar intressant framöver, så brukar jag bara släppa kopplet och vända. Då stannar hon och springer ifatt mig, tvingar mig att ta kopplet igen, och går hur fint som helst igen.

#49 Man måste först ta reda på varför hunden drar? Därefter så kan man lägga upp en träningsplan på hur man får bort dragandet.
Min mormor och morfars hund drar rätt så mycket. När jag är ute med honom så har jag börjat stanna honom och vänt och gått tillbaka några meter och sedan vända och gå igen. Det funkar bra och han går oftast fint med mig nu.
#51 Det DÄR måste jag testa! Att släppa kopplet och gå åt andra hållet. Tack för det tipset 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
51, precis för då gör du dig mer intressant för hunden, än vad som var intressant från början;-)
Jag har ej provat på att släppa kopplet ännu för jag tror inte att min hund kommer att komma efter mig direkt. Jag har en 9-månaders Whippet hane och har provat alla andra metoder som ni här har informerat om och ingen tycks hjälpa och jag tycker nu att det är så tråkigt att gå ut med honom numera. Annars så är han underbar men dessa promenader har börjat bli en plåga nu.
Jag vet ej hur jag skall få honom att sluta dra och hoppa från sida till sida för att nosa på allt på engång! Så fort man möter någon med eller utan hund så ställer han sig dessutom upp på sina bakben som en surikatt och vänder helt om för att dra efter personen, snurra runt mig några varv för att på så vis kunna komma till personen på ett eller annat vis.
Detta är så jobbigt!
Får han syn på något/någon så är det hopplöst att bryta kontakten med honom och det han fått syn på och det blir en drag-kamp ett tag innan han ger upp och sticker iväg och börja dra mig istället.
Så att släppa kopplet tror jag inte löser detta om han fått syn på något eller någon, så det blir att göra det när inget annat stör.
Vad säger ni övriga om detta?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
jamen det är ju klart att du ska släpp först när ni är själva,på det sättet får du ju upp kontakten och då går det lättare sedan att "påminna" vid möten om att det var så här vi gjorde och det är mycket roligare att få beröm och gotta än att göra annat….men sedan gäller det att vara envis med allt man prövar alltså köra en grej i alla fall en vecka och om det inte hjälper pröva en annan, för annars kan det bli surrigt i huvudet på hunden;-)
Spikes!
SJälvklart skall jag göra det när vi är ensamma för annars så drar han bara till det som han fått syn på. Envis är jag och när jag provar en variant så har det pågått 2-4 vecor innan jag ger upp och testar sedan något annat. Men som sagt, inget tycks hjälpa. Men jag skall prova att bara släppa kopplet och vända om och gå åt andra hållet när vi är ensamma och inget annat (typ bilar, cyklister… ) finns i närheten.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
58, en annan grej som kan vara väldigt bra är att du tar med dig någon till skogen och kör lite kurragömma, alltså att någon håller i din hund och du gömmer dig så hunden får leta upp dig,det skapar kontakt jättebra;-)
Spikes, kurragömma skall jag testa någon gång. Tack för det!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
60, gör det…det är dessutom kul;-)