kövjeväska
Har funderat lite på att skaffa en klövjeväska till min lilla dam.
Har hört att det är bra träning och så tycker jag att det är lite roligt att hon kan bära sina egna saker när vi är ute och går i skogen m.m
men det jag undrar är vad ni låter era hundar bära i sina?

På promenader med lite längd… sitt eget vatten och fika till oss..
annars godis och diversa saker som vi har med oss på promenader.
Är det bara för att trötta ut (vilket händer) ett par PET-flaskor med vatten…
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

smart det där med petflaskorna :)
upplever ni det som bra träning år era hundar?

Det är jättebra :) Om man går i en halvtimme är det som att gå i en timme :)
jag letar efter tyngder till mina väskor till Bosse. han sär typ minismå ju.. får hitta på nått där
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#4 åh det låter ju super det :)
#3 Jadå, de får jobba mer, även om det kanske inte verkar så, men min tik är def. tröttare även i huvudet när hon får ha väskan.
Ibland får hon jobba mer, genom att gå i branta backar eller så.
Det gäller att hitta en bra tyngd som passar hunden. Man ska ju inte ha för mycket i början. Hunden ska nog bara få bära väskan i början, sen lägga på lite mer vart eftersom :)
Så gjorde vi i alla fall.. Tur är väl att min tik inte bryr sig vad hon har på sig.. Vissa hundar har ju svårt med saker, tex selar så :p
Min tik har två 33 cl flaskor fyllda med vatten och två 50 cl fyllda med vatten :)
Hon kan bära mer, men detta är bra promenadvikt, om hon inte ska jobba så mycket :)
En av varje på vardera sida. Var noga med att jämna vikten om hunden ska bära saker.. Så att inte vikten blir sned och hunden finner det svårt att gå.
Oh, att inte Bella kan bli stor någon gång så man kan köpa en sån! Det är ju oöjligt att köpa saker till växande valpar :P
här är Bosse med sina väskor.. inte mkt man få ri där.. hmm vad tror ni man kan använda som tyngder??
Eros bär bajspåsar, vatten, ihopfällbar vattenskål, träningsgodis och ibland någon frukt till sig själv. Så bär han mobil och nycklar till matte :)
Jag har ju en mindre hund som inte kan bära så tungt, så ibland tar jag bara ihopfällbar vattenskål och letar upp någonstans att fylla den med vatten eller så tar jag med nån frukt eller grönsak han kan få äta och därmed få i sig lite vätska.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

vars finns det klövjeväskor som man kan köpa?

Jag köpte mina på en hundaffär bara, Brukar fylla väskorna med hundfoder när jag ska på tur. Blir en jämn och fin packning då också för hunden.
Jag har hört att man kan packa en tredjedel av hundens vikt, men jag är inte helt säker på det..
#11 Finns överallt i välsorterade hundbutiker, så som på stan som på nätet :)
#12 Jo, jag med Tror inte riktigt dock på det.. 10 kilo låter mycket för min hund..

#12,13 Det är en enkel sak för hunden att bära en tredjedel av sin vikt, dock inte innan färdig utvecklad och fullvuxen, samt lite träning…(barn har ridit på honom)
Finns väl ingen som skulle testa att "maxa" bänkpress utan att bygga sig framåt? (människan ska kunna lyfta sin egen vikt, oj vad jobbigt om man är överviktig) samma för hundar..
Samt att placeringen av klövjeväskorna är rätt och rätt inställda så att om hunden lägger sig att vila så ska båda sidorna kunna nå marken för att hunden inte ska beslastas med vikt i liggande läge.
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#14 Har jag mer vikt nu (under 10 kilo) så orkar hon inte gå upp för backar, jag har testat ^^
Så 10 kilo är lite mycket för henne ^^
Till träningen har jag i 3-4 kg grus i väskorna, jämt fördelat (!). En varm dag bär hon vattenflaskor, som hon då kan dricka ur då o då…Promenaden blir då ca 1/2 tim-45 min.
Nyttomässigt bär Missy hem matvarorna när jag har handlat, eftersom jag inte kan bära själv. Att tänka på vid köp av väska är att den ska sitta på bra, inte skava el hindra hundens rörelser! Lycka till!! 

#9 Du kan fylla påsar med sand i som tyngd.
#17 hehe har gjort de nu =) fick den ideén från 2 andra personer med ^^ och de funkar jätte bra..

#19 Aw, vilken söt vovve.
Gillar den där väskan. Min tik hade en sådan när hon levde. Vi har den kvar, men den är för liten för hanen..

man tackar :D hon är en riktigt liten raring :)
jo jag tycker också dom är bra :) till ett bra pris också :D
#21 Javisst. Folk klagar på att den typen är billiga och går sönder.. HA! Har den inte gåttt sönder med min tik, så.. ;)
Fick min för ca 80 spänn, ny :)

#22 tycker den verkar väldigt hållbar faktiskt :D och än har inte min lilla marodör lyckats åstadkomma minsta lilla skråma så är nog fina grejer ;D

Har också en sån :) MIN tik vägrar röra sig fortare än trav i den..men det gör inget då det inte behövs mer under promenaden.

Ska oxå köpa en;)
#23 Ja, min tik lekte i den (då utan vikter) med andra hundar, som slet och hade sig i remmarna.. Så nog håller den :D

Jag har testat 2 sorter av de billigare väskorna (t-bags och en annan billig grön i två exemplar) och ingen av dem har hållt. Den ena hade jag sönder när jag packade ved i den, de andra 2 billiga har sömmarna i botten gått upp då Vidar burit vattenflaskor i dem. Han är en stor hund (alaskan husky bastard på 35 kg) som kan bära 10 kg utan problem, men det håller inte väskorna för.
Han har fått dyra kvalitetsväskor nu, då han mer än gärna jobbar hårt och bra med dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter