Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1400 ggr
Woogiebox
0

Krav??

Hejsan!
Jag är lite nyfiken på vad du som valpköpare ställer för krav på en uppfödare, där du eventuellt funderar på att köpa hund.

Kör hårt & skriv ned!

Vänliga hälsningar
Susanne

Kennel Woogiebox

SaraC
0

Först och främst självklart att föräldradjur är testade för det som krävs för rasen, är friska både psykiskt/fysiskt osv. Att uppfödaren vill rasens bästa och inte sitt eget, om man kan säga så, alltså har ett genuint intresse och inte är ute efter att försöka tjäna pengar.

Av uppfödaren själv förväntar jag mig intresse för mig som valpköpare under hela valpens uppväxt och liv. Alltså att man vet att uppfödaren alltid finns där och att hon/han tycker det är kul att försöka hålla sig lite uppdaterad om sina sålda valpar.

Hur jag tycker jag blir bemött och den uppfattning jag får av uppfödaren kommer att vara avgörande för om jag köper min valp där eller fortsätter leta.

Det var vad jag kunde komma på nu! Tjusiga hundar du har, måste jag tillägga :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Säger samma som #1, helst ska föräldradjuren även vara meriterade och då inte bara på utställning utan även i det rasen är avlad för, självklart ska ju alla valpar reggas i SKK och det är ett plus om uppfödaren även följer rasklubbens krav. Uppfödaren bör bemöta eventuella valpköpare på ett trevligt och tillmötesgående sätt, vara beredd på att svara på alla möjliga frågor om både sina hundar och om rasen i allmänhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Woogiebox
0

#1 Först & främst vill jag tacka dig för komplimangen av mina hundar. TACK TACK. Sen vill jag också tacka dig för inlägget!

#2 Tack för ditt inlägg.

giffan
0

Förutom det ni redan har skrivit så vill jag, om man inte själv har erfarenhet av rasen, att uppfödaren är ärlig och kan erkänna rasens brister. Alla raser passar inte alla, även om man i mycket kan forma sin hund som man vill ha den.

Men man säljer inte ex. en kapp Greyhound till en katt uppfödare och säger att "det e klart att den kan vänja sig vid katter"

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Bleenda
0

Jag stämmer in i både #1 och #2,ans krav. Stämmer precis in på vad jag också ställer för krav. Och det försöker jag självklart också att ställa upp på. Och som #4 sa om att man ska vara ärlig och även berätta om rasens brister.

#0 Härliga vovvar.Glad

Woogiebox
0

Först & främst så vill jag bara säga att jag instämmer med allt ni skriver!Skrattande
Fortsätt gärna!

#5 TACK TACK, man blir så glad när folk berömmer ens hundar, JÄTTE roligt! TACK!!

lovlin
0

vad har man som uppfödare för krav på sina valpköpare då? *nyfiken*

spikes
0

vilka godingar du har där;-), håller med 1-2 i allt;-)

blackangel
0

Som valpköpare tar jag ju först o frömst reda pa sa mycket som möjligt om rasen i fraga jag e intresserad av, vilket ej e sa latt med blandras förstas;). Sen vill jag att saljaren ska vara trevlig beratta hurdana föraldrarna ar, att hon/han ska vilja ha fortsatt kontakt, alltsa att man kan maila osv om fragor som kan komma upp senare.

Om det e renrasiga att de ska vara testade för det som galler, samt oavsett ras att de e grundvaccinerade chippade osv… Ursakta stavning fattas knappar.

ingann
0

#7 om jag vore uppfödare skulle jag ha som krav att köpet var väl genomtänkt, köparen vet vad det innebär att vara hundägare och att de sköter hunden på rätt sätt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Woogiebox
0

#7 Jag som uppfödare frågar ganska mkt, för jag är oerhört noga med vart mina valpar hamnar. Frågar om allt mellan himmel o jord som t ex vilka arbetstider man har, om man tänkt igenom köpet noga, vad man har för erfarenhet av hundar sen tidigare osv osv.

Jag vill ju gärna att valpköparna aktiverar sin hund, då boxern är en mkt livlig hund som kräver rätt mkt av sin ägare för att må bra. Med det menar jag inte att man måste tävla bruks eller lydnad, man kan lika gärna köra upplet hemma, eller gömma sig i skogen, det finns massor med aktiviteter som man kan göra med sin hund. Men sen är det ju bara ett plus om man vill träna lydnad eller bruks.
Man får gärna ställa ut.

Sen tycker jag som uppfödare att det är mkt viktigt med röntgen & MH.

Och till sist, det som nog är bland det viktigaste, att hunden får mkt kärlek o närhet.

Det var lite av vad jag som uppfödare tycker!
Vänliga hälsningar
Susanne!

Mulla
0

#1 instämmer fullt ut..

Är i valpköpartagen nu och detta är vad jag tittar efter..
Det är mkt viktigt för mej nu när jag ger mej in i en ny krets med ny ras/rasstandard att min uppfödare har lång erfarenhet av rasen samt intresserad av att föra fakta, information och tips vidare till mej som valpköpare..

Jag har varit i kontakt med flera uppfödare men känner att jag äntligen hittat rätt!

Men ALLA tidigare inlägg har en poäng och nått jag letar efter i mitt valpköp!

Tiarasmatte
0

det jag kräver av mina valpköpare är att dom har tänkt igenom köpet ordentligt,att dom inte jobbar heltid eller har passning,att de åtminstone läst om rasen först,att de alltid kontaktar mig över nånting de undrar över,kontakt mellan säljare och köpare är A o O!Amrisen är en ganska lätt ras men behöver pälsvård så det är ganska viktigt att informera om…amrisen är dock en bra första hund men lite erfarenhet är aldrig fel,jag är oxå väldigt noga med vart mina älsklingar flyttar så jag brukar först låta köparen komma o titta på valpen vid leverans åker jag med hon/han till nya hemmet…då ser man lite hur de nya köparna bor osv…jag har säkert glömt nåt här men det jag kan tillägga är att jag nog är ganska hård när det gäller köpare,valparna e ju bäbisar till oss ju;)

Tiarasmatte
0

o så som valpköpare vill jag detsamma av uppfödaren!

Woogiebox
0

#12 Först o främst så vill jag tacka för ditt inlägg. Och sen vill jag gratulera dig för att du hittat rätt uppfödare, det är också viktigt.

Vänliga hälsningar

Susanne

Bogart
0

Jag tänkte at jag kunde slänga in en till fråga till uppfödarna här. Flera säger ju att ni ställer krav på valpköparna, vilket är bra, men jag undrar då om ni någonsin har nekat någon en valp? Om ni har det, varför?

Är bara lite nyfiken… =P

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Woogiebox
0

# Ja, jag har nekat någon en valp & det var pga knepiga grejer som personen sa. T ex en hund mår inte bra av att vara lös för mkt, då blir dom stressade osv.
Så det kändes INTE rätt att sälja en boxervalp till en sån person, som inte förstår bättre, tyvärr.
Som sagt, jag är väldigt noga med vart mina valpar hamnar.

Vänliga hälsningar
Susanne