skenlöp?
Jag har en liten hund som löpte i midsommar och hon har skenlöpt ett par gånger tidigare men nu kommer det väldigt mycke mjölk och hon har gått upp nästan 2 kg.
Vår granne har en liten hane som är 11månader nu ,kan det vara så att hon har haft ett riktigt löp emellan och ska ha valpar? Hon har varit gathund i Spanien så vi vet inte hur gammal hon är så vi har ju haft dom delade när hon löpte just för att det inte skulle bli några valpar. Sedan undrar jag om inte hanan var för ung?
Tacksam för svar

11månader är väl inte för ung?!
En hanne blir könsmogen allt ifrån 7månader och framåt!
Är inte direkt insatt i tikar.. Har bara haft hanhundar…
så du kanske bör kolla upp om det är så att hon är dräktig, kontakta veterinären för en undersökning är väl aldrig fel att göra?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Kolla så hon är dräktig hos en vet.
Min rottistik fick valpar (innan vi fick henne) när hon var 10 månader ca.
Hanen var bara några veckor äldre. Så möjligheten finns ju.
Tikar jag ju löpa två ggr per år, eller en.. har man inte haft den så länge, kanske man inte hunnit kolla upp, och hänga med löpen.
Min tik jag hade sist löpte ca två veckor i Mars månad, och ca 2 veckor i September månad.. Följt av skendräktighet..
En tik kan ju bli skendräktig, och kan få mjölk då, vilket kan vara farligt.
Så gå till en vet. och få det verkligen konstaterat med ultraljud.
Tack försvaret men jag har varit på vetrinärstationen och de har ingen röntgen eller ultraljud där, så jag vill avvakta eftersom jag har koll på när hon löper och då kan det inte vara någravalpar. Men om det är möjligt att hon har haft ett riktigt löp så är det givetvis möjligt, det var det som jag undrade över. Jag har aldrig hört att de kan bli dräktiga i skenlöp. Är det möjlig så skall jag absolut ringa djursjukhuset. MVH helenejaa1
#3 Ingen aning.. Inte jättebra på just tikar och löp :)

Vad är skenlöp?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Det är som skendräktighet, fast löp..
Tror jag förklarar rätt om det är att tiken tror hon löper :)
Aldrig haft en tik som skenlöpt, min tik blev skendräktig efter varje riktigt löp..
Men det lär vara samma princip :)