Lille Gizmo!
För två veckor sedan fick vi hem våran hund valp Gizmo ;)
Skickar några bilder på honom.
Vi har ett problem och behöver hjälp:
Han är ju bara tio veckor, men han skäller på alla han ser, barn,vuxna,större hundar,små hundar,hästar m.m.
Vi försöker att få han på andra tankar när han börjar skälla, men bryr sig inte. Vad kan man göra så han inte ska skälla?

Vet bara hur man gör när dom är större. Men så små har jag ingen aning om.
Hur gör ni när ni avleder honom då?
#2 Vi sätter oss ner vid han och pratar lugnt med han, och försöker ge han typ en pinne eller ngt han kan leka med, men han totalt ignorerar
Ett råd jag kan ge är att gå fram till det han skäller på och låta honom kolla upp det ordentligt. Du går fram och tar i det och då kommer garanterat valpen också av nyfikenhet att vilja kolla även han.
Det låter som om han är rädd och osäker. Det här rådet går jag själv efter när mina valpar kommer in i "spök åldern", men då är dom äldre.
Förklara för dom du möter och fråga om du får gå fram. Visa dej självsäker så litar valpen på dej.
Du har en riktig liten sötnos

Kanske måste vara lite mer lös utan koppel så han får kolla runt lite själv. Min är nästan jämt lös hemma. Hon är jätteduktig när jag ropar på henne. Kommer jämt även när hon leker med andra hundar. Däremot när hon är kopplad hoppar hon fram och tillbaka och drar.
På hundklubben började hon också att skälla på många hundar för att hon ville fram. Dom flesta som jag mötte tittade med rädsla på henne. Hon är stor och ser vuxen ut redan fast hon inte ens är 6 månader.
Då gjorde jag så som Cesar på tv gör. Tar min hand och använder fingrarna mot henne och säger tss då vänder hon sig mot mig och slutar skälla. Då berömmer jag henne. Efter att ha fått gjort så några ggr så har hon blivit tyst och fin nu när hon är på hundklubben. Så det fungerar jättebra. Men om du kan göra så med din lilla valp har jag ingen aning om. Hon är ju fortfarande så liten. Men du kanske kan pröva lite försiktigt?!
Han är alltid lös på tomten, men inte när vi rastar han på vägen, och idag så träffade vi en hund ute, så skulle han få hälsa, men han bara skällde och morrade, även fast jag satt vid den andra hunden.

Men han är säkert bara osäker. Inte är han argsint redan. :)
Provade ni inte att låta dom få träffas?
#7 han morrade och försökte naffsa till den andra hunden, så den andra hunden ville bara gå därifrån sen ^^

Morrar på lek väl? Det är ju en liten valp som du har.

Morrar på lek väl? Det är ju en liten valp som du har.

ja jag håller med #10…ingen valp är ju elak
Ge honom mer tid,han är ju en bebis än och allt e ju så främmande för han som kanske bara vart inne på kenneln eller på deras gård…Du skall nog inte sätta dig ner när han blir osäker utan stå rakt och ryck lite i kopplet o säg; tsss som nån skrev här!du skall visa han att du bestämmer,är hans matte och räddar honom undan farorna som han tycker att allt e eftersom det är en stor värld ute
Om du hukar dig ner så visar även du på osäkerhet,det blir då motstt effekt o han känner att han måste skydda dig mot det otäcka som han själv e rädd för
Du skall se att det kommer att vända efter ett tag då han blivit mera socialtränad! LYCKA TILL!!!
Jag vet inte om han morrar på lek, han morrar iaf och försäker naffsa till, och sen vill den andra hunden inte försöka få kontakt mer med han.

Sök upp någon som kan hundar eller kanske åk till uppfödaren så dom får titta på valpen. Den kan ju ha något fel och tex ha ont. Men elak är den inte om den är frisk.

"12 valpar leker på det viset,försöker nafsa dom stora hundarna som inte alls e lika roade av de smås lekar;)därför vill inte den vuxna hunden ha mer kontakt…men som gejsa skriver här så kan du ju be vetten kolla upp han så han inte har ont,har han inte det så ska du få se att han snart slutar med morrandet mot andra hundar…som sagt så är inga valpar elaka….
okej, då väntar vi och ser, för han morrar inte åt våran schäfer. men det kan ju också vara för att våran större schäfer visat att det är han som bestämmer,
jag hade testat avleda med nått gott eller ta med en favoritleksak ut på promenaderna

Är du alltid ute och går med den vuxna schäfern och valpen? Isf börja att gå ut själv med valpen så den får bygga upp ett självförtroende och vilja att hälsa på andra hundar utan att morra. Tror att den mest är osäker isf.
#17 Dom har aldrig vart ute på en promenad tillsammans, bara fått leka med varann på tomten, men idag så skällde han bara på en hund osm var mindre än han, och dom som var större gjorde han inget mot ^^
Guud såå sööt! :D

#18# Vad bra! :)