tänderna
Hur ofta ska man borsta tänderna på en hund?
Ska man börja redna när den är valp att borsta dom?
redan ska dert stå*
Smartast är väl nog att börja så tidigt som möjligt för att vänja hunden :)
men hur ofta ska man borsta dom? alltså typ 1ggr i veckan eller varje dag
Tjaa, vi kör ca varannan vecka på Turbo, men medan man tränar så kan man köra lite oftare. I början är det ju inte meningen man ska få tänderna rena utan bara vänja hunden med att man rotar runt lite i munnen ;)
Vi började med att Turbo fick nosa och bekanta sig med tandborsten, sen började vi borsta på läpparna och nosen. När han accepterade det utan problem så fortsatte vi med lite i munnen (här kan hundtandkräm hjälpa till att göra det roligare). Och numera kan vi borsta ordentligt utan problem.
Man kan alltid ge märgben eller dylikt nu som då också, även det är bra för tänder och tandkött :)
#4 okok tack det ska jag tänka på
jag började med tandborstning direkt när åskar var 8 veckor.. första gångerna fick han bosa och upptäcka att det inte var något skrämmande, sen tog jag en liten, liten klick leverpastej på för att han skulle se tandborstning som något bra och roligt… i ca 1 månad borstade vi varje dag men nu har vi gått ner till 2-3 ggr/vecka med hundtandpasta;) däremellan äter han ben och dentastix för att hålla tänderna i schack…
tänk dock på att aldrig använda människotandkräm då den innehåller xylitol och/eller andra ämnen som är giftiga för hundar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
japp det vet jag.. Tack
Jag borstar min hunds tänder väldigt sällen,typ 1 gång i månan men han e så osamarbetsvillig..fast det bästa är väl varje dag!