Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 23897 ggr
[Mova]
49

HOSTAR VITT SLEM?! HJÄLP!!

Himla började hosa igår, eller typ kräk hos ni vet men det kom inget..Men nu idag alldeles nyss so hosta hon två gånger och då kom det kanske två matskedar vitt skum/slem, såg ungefär ut som om vi tar saliv i munnen och gurgler det fram och tillbaka i munnen och sen spottar. Så såg det ut och den koncistensen hade det. Det hände två gånger nu, är det någon fara? Hon äter och dricker och är pigg förövrigt.. Tänkte jag hör här inne innan om vad det kan vara för som sagt det verkar ju inte så allvarligt innan jag ringer veterinären. Hoppas på snabba svar om nu någon kan tänkas veta vad det är för något.

AnneN
0

Det brukar inte vara någon fara om hunden mår bra i övrigt, ibland kan de hosta upp slem för att det satt sig något i halsen eller att de ätit något som är olämpligt, ibland kan det även bero på att de är slemmiga i halsen precis som vi männsikor kan bli ibland vid förkylning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Mova]
1

#1 okej vad bra, men jag kan ju ha lite uppsikt över henne iaf det skulle bli dåligt.. tack för att du svara så snabbt :)

AnneN
0

Jo att hålla lite uppsikt är ju alltid bra =)

_**/Mvh Anne

spikes
0

mm men börjar hon hosta mycket råder jag vet,kennelhostan går ju nu,men det hoppas vi ju att det inte ska bli,så du gör klokt i att hålla koll;-)

[Mova]
0

Det känns faktiskt som om det skulle kunna vara kennelhosta eftersom hon börja hosata igår och hon hostar (harklar) nästan hela tiden nu, nu har även thea (valp på 13v) börjat hosta, men inte alls som himla.. behöver dom iaf Thea hostmedecin? läste att valpar och äldre hundar kunde komma att behöva det vid kennelhosta? köper man hostmedicin själv eller skriver vetten ut det efter titt på hundarna? (NOLL KOLL INOM DETTA ÄMNE)

gejsa
0

Om båda hostar tycker jag du ska kontakta en veterinär för undersökning.

Bleenda
1

#0 Håller med om att du ska kontakta veterinären. Dom kan få lunginflammation som följd sjukdom av kennelhosta och bli riktigt dåliga. Och vad du gör. Ta INTE in dom till veterinären. Vänta tills du blir uppropad, så släpper dom nog in dej någon annan väg. Det smittar väldigt. Om det är det.

[Mova]
0

#7 nej jag ringer då till veterinären först så får dom säga till när vi ska komma in så går vi in bakvägen.. men nu har himla inte hostat på ett tag (sen jag skrev sist) och den lilla har jag inte hört hosta alls på länge.. kankse var den stora som hosta när dom låg breve varandra, men håller utkik.. och börjar hon hosta så mycket igen så ringer jag vet :)

spikes
0

8, är det kennelhosta ska man åka så fort man misstänker det,dom kan bli riktigt dåliga av det,min gamling dog till följd av det, så jag råder dig att åka till vet…….

[Mova]
0

9 fast jag är ju inte säker för hon hostar ju bara ibland :( men vad är ett speciellt kännetecken om dom har kennelhosta? men har det smittats genom luften? för dom har ju inte hälsat på andra hundar på ett bra tag..

AnneN
0

_**/Mvh Anne

spikes
0

10,kennelhosta låter som om det vore krupphosta nästan om du har hört talas om det,och vad jag vet så är det luftburet och det smittar kollossalt mycket,så även om hon hostar bara ibland nu, så kan det vara värt att kolla i alla fall,för är det den så kan det ju gå illa som sagt….hoppas allt löser sig till det bästa….

ingann
0

när åskar var ca 5 månader hostade han och fick upp vitt slem ett par gånger, och när jag tittade närmare på det när jag torkade upp, upptäckte jag en lång mask i slemmet… efter avmaskning upphörde hostningarna helt…  så kolla lite extra om du kan;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Mova]
0

13     jo det ska jag göra, är ändå dags att avmaska nu:)

ingann
1

#14 avmaskar du med jämna mellanrum? de nya rekommendationerna är att bara avmaska om du misstänker eller konstaterat att hon har mask.  detta pga att maskmedlet kan förstöra den naturliga tarmfloran och istället få problem med mage/tarmar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Mova]
0

15    nej   jag   avmaskar intemedjämnamellanrum, mennuvardetlängesedan jaggjorde   det   och jagkanjubörjamedattprovadeteftersomdusaatt      hosatn kanskeberodde påmask..  (  mitt    tangentbord ärkonstigt detblirbaramellanrum ibland..    )

Ascot
0

Min hund brukar ibland kräkas upp vitt slem när vi är ute och han blir ivrig och drar.

Zebben
1

Låter som kennelhosta. Det är ingen fara så länge du håller koll på hunden. Se till att den dricker ordentligt. Man behöver inte åka till veterinären om hunden inte är väldigt hängig eller om den dricker dåligt. Har man en liten valp eller en gammal hund så tar det oftast hårdare på dessa, speciellt om de inte är vaccinerade mot kennelhostan.

Man kan promenera som vanligt, men hunden ska inte ansträngas. Sätt gärna på sele så den slipper känna tryck mot halsen. Låt den vila, de kan ofta bli lite trötta och med någon grad feber.

[Mova]
1

18.    okej.     för det är ju den storahunden somhostar mest    den lilla har      hostat      till      lite       då      och      då    sen      vi      köpte      henne.(mitt tangent        bord      ärlitekonstigt,det      är      därflör      mellanslagen      blir   knasiga)