krulliga hundar
Nu har jag varit hundlös i snart 5 år..Saknar det enormt mkt men sambon är ju hundallergisk dock inte mot övriga pälsdjur konstigt nog.
Ringde en uppfödare och hon sa att både Pudel och bichon frisè (säkert stavat fel) har bra päls (mjäll) som gör att många allergiker klarar av dem om man badar hunden ofta.
-Vad tror ni?
Jag vill ju så otroligt gärna ha en liten hund som mitt tredje barn, som tränings kompis :)
-Uppfödaren har sagt att vi kan få pröva med öppetköp, men vet inte om det känns bra för hunden eller för oss..vill inte riskera att ha samvete för en omplacerings hund ju..
Vill så gärna ha en liten toy Pudel kompis att skämma bort.
V'änligen/Linda
Jag har två pudelkillar, och även bekanta som är allergiska, och det funkar fint. ingen har känt av sin allergi även fast de hållt på med mina grabbar. Självklart går det inte att säga säkert, men rent generellt brukar pudlar funka bra. Men ska inte du och din sambo åka och hälsa på hos pudel-uppfödaren då? för att se hur han mår av det.
Lycka till!
Min pappa klarar varken de raserna du nämner eller t.ex. Lagotta Romagnalo som också sägs vara en sådan ras som allergiker eventuellt kan klara av. Men det där med allergi är ju väldigt individuellt.
Jag föreslår att ni åker till repektive uppfödare och tillbringar "timmar" där och verkligen "frotterar" er med hundarna. Vem vet det kanske är någon av raserna som passar
det vore ju kul för er.
Om uppfödaren är villig att gå med på öppet köp,kanske ni kan få låna en av hennes vuxna hundar ett tag,då brukar man märka om det går.