FOTOTÄVLING 2006, bidrag
Japp här inne kan ni lägga in era bidrag till tävlingen. Det är vissa problem att få in dem i den ordinarie tråden då den är gjord som en artikel.
Hoppas det är okej att lägga era bidrag här.
Mvh ÅsaF Medarbetare på Hundar
(hoppas inte Kerstin blir grumsen på mig nu)
Nej det blir jag inte jag är bara glad för all hjälp.
Tänkte bara tillägga att man får ladda upp hur många bilder man vill men de får inte ha varit publicerade förut.
Mvh KerstinP sajtvärden
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fina kort båda två. Roligt att se att det börjar dyka upp lite bidrag här inne. ;-)
Audiatur et altera pars

Här kommer mitt bidrag på Akela

Vad fin hon var Zebben.
Audiatur et altera pars

Tack! 

hejsan åsa ! här har jag min siberian husky tik tiffany som ett tävlingsbidrag. JAG FATTAR INTE ETT DUGG! min bild raderades plötsligt bort & går ej att ladda in tillbaka !!! vad är det för fel åsa ???

#7 måste bara säga att det var en otroligt fin bild och hund…

när får man veta vem so vunnit tävlingen ?
provar väl igen att ladd in mitt foto på min siberian husky tik tiffany. när jag tog fotot på henne så var hon småbusig.
jaaaaaaaaaaaa !!! nu funkade det! vad glad jag blir. men nu ska jag se om det tar emot mitt foto på min lilla pitbull valp seagal också. har provat flera gånger nu men ej gått att ladda in.
min pitbull valp seagal
jo det funkade till slut!

Gu va fin vovve du har! men behöver du verkligen stryp på en valp :(
#21 tack! han är fin. ja det ett måste på honom han drar som en oxe just nu! han är nu den 18:e 6 månader gammal så han är ej så liten lägre. han är lite grövre om både hals & kropp nu väger ung. 24 kg nu. han har upptäckt vad tikar är också så jag ska nu kastrera honom. ska ju ändå inte ha honom i avel.

Har alla mina hundar kastrerade med. Tycker att det är en självklarhet om de inte ska gå i avel (vilket de inte ska då de e blandraser)
Har man en hund som drar så tycker jag personligen att man ska ha sele. Skaderisken är stor med stryp & det är framförallt kontakten man måste jobba med om ens hund drar.

#23 Varför ska alla som inte ska användas i avel kastreras?
#24 hunden mår mycket bättre att vara kastrerad än att inte vara det. hanen slipper bli s.k. tänd när tikar löper. de skänner inte av tikarna när de löper på samma sätt när de är kastrerade. jag är för kastrering. haft kastrerade hanar förut & det är bra. dessutom oftast så blir hanarna lugnare av att vara kastrerade. lugn & harmonisk hane. det är väl smak & tycke som man säger, att ha sin hund kastrerad. så om man inte ska ha den i avel så är ju kastrering det bästa.
ska ju själv kastrera min snart 6 månader gamla pitbull nu. & det ska bli skönt både för honom & mig.
och detta med sele på hund som drar är ör mig ingen bra ide. de får skavsår under armarna oavsett vilken sele dom har. mina hundar kan inte ha sele för det ändamålet ( ej för hundar som mina som drar) huskyn som jag har har slutat dra men min lilla pittis drar för kung & fosterland ! jag tränar honom själv eftersom pitbulls inte är välkomna hos brukshundsklubben eller dom andra ställena. ingen vill hjälpa mig med honom bara för att han är just pittis! snacka om hund rasister!!!!

Ojojoj vilken fart det har blivit på tävlingen. Så många fina bilder. Tänk på att ni har hela sommaren på er innan ni bestämmer er för hur en bra bild är. Jag vill ha så mycket sommarkänsla i bilderna som möjligt Det finns en tråd som heter FOTOTÄVLING 2006 där står alla regler och tider. Jobba på och lycka till.

Nr 25: Håller absolut inte med om att kastering är det bästa. Vet Du hur många hundar som har ett helvete just pga kasteringen??

#29 hur kan dom ha ett helvete när dom är kastrerade då?
jag har haft mina hanar kastrerade genom åren & dom har mått bara bra av det när alla dessa löptikar löper. fattar ej vad du menar med det.

Ohh, vad skojigt att få se alla era bidrag.
Audiatur et altera pars

Jobbar med hundar och ser dagligen hur dessa kastrerade hanar blir "mobboffer" av andra hundar, både tikar och hanar. Nu säger jag inte att alla kastrerade får problem. Beror på individ, tidpunkt för kastrationen och ålder på hunden när kastrering genomfördes.
De blir många gånger påhoppade av andra hundar, där de bl.a blir juckade på. Både av tikar och hanar. Känner många kastrerade hundar som inte längre fungerar med andra hundar sen de kastrerades. Hanarna har inte heller längre möjlighet att komma upp i den testosteronnivån de är födda med, vilket gör att en del börjar med utfall el. liknande problembeteenden.
Har även en träningskompis som fick sin schäferhane förstörd efter kastreringen. Han blev extremt loj, tappade aptiten och gick inte längre att tävla i eliten.
Så jag skulle inte rekommendera att kastrera alla hundar, speciellt inte utan att sätta sig in i de negativa sidorna och vara beredd på koncekvenserna som faktiskt finns och kan dyka upp.
Men visst, har man en hane som blir väldigt stressad vid löptikar och de inte går att undvika, så mår de klart bäst av testa att kastera. Men riskerna finns ju att man får en hund som jag beskrivit om ovan.

Kerstin eller Åsa: Vad menar ni med publicerade? Får inte bilden vara publicerad här på iFokus eller får den inte vara publicerad någon annanstans över huvudtaget tex hemsida, tidning, osv?
Har några bilder att välja på, men de bästa finns eller har funnits att se på andra ställen på nätet, bl a min egen hemsida…. så det kan ju vara bra att veta om man måste ut och hitta någon vacker vovve att fota på, eftersom jag inte har någon hund själv längre.
/Carola
#29 mina egna hundar en av dom var en stor schäfer hane, han kastrerades vid 3 års ålder. han mådde bara bra av det. de andra som jag kastrerade mådde toppen de med. har aldrig haft problem med nån av dom. inte heller med andras hundar där mina varit med.mina hundar blev aldrig mobbade på något vis heller. de har alltid haft ett bra psyke.
min pitbull hane som snart fyller 6 månader ska jag nu kastrera också, så att han lugnar sig. för en del pitbulls får en rätt stark sexdrift så då måste man kastrera dom. men det gäller ju så klart inte alla apbt:s. vet inte hur min egen är när det gäller sexdrift för han har inget visat än. det enda som han visat sedan en tid tillbaka är att han är vild & måste bli lugn. apbt är ju lite vildare än en s.k. vanlig ras.
jag har haft & kastrerat många hundar genom åren,men aldrig fått beskymmer med dom eller att andra hundar mobbat eller juckat på eller likn. kanske för att alla mina hundar har haft ett stort självförtroende & varit dominanta hundar oavsett om de varit tikar eller hanar. har aldrig ägt nån som varit underlägsen en annan hund.

Tråkigt att Du ser att man måste kastrera en hund för att den ska bli lugn. Det är få hundar som är lugna när de endast är 6 månader gamla. De är valpar och är naturligt lekfull och nyfikna. Det krävs träning och hunden lugnar sig även så småningom när de blir äldre.
Nu träffar jeg en hel del hundar dagligen och har så gjort de senaste åren. Så jag ser vad en kastrering kan göra för en hund och det är inte endast positiva saker.
och att apbt är "vildare" än andra raser har jag inte själv märkt. Min erfarenhet av dem skiljer sig inte så mycket från andra hundraser i samma ålder.
Vad menar Du förresten med din ´mening " apbt är vildare än andra vanliga raser? Är det en ovanlig ras Du har? 

Ska vi fortsätta diskutera så kanske vi ska öppna en egen tråd och inte "förstöra" denna. 

Kastreringen.
En hane behöver ej må dåligt om han ej kastreras för alla löptikarna, min pojke har inga särskilda men av det, han är väldigt lugn faktiskt.
Sen är det inte självklart att kastrera då det finns risker med det oxå, men det tänker man inte på för det e en så "vanlig" operation. Allt möjligt kan dyka upp. http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=2524912
Och att dom blir lugnare, det kanske dom blir men det kan som även bli med kulorna kvar. Det krävs träning.
Kastrering är en lat utväg om man säger att alla som ej ska användas i avel ska bli det. För att dom blir lättare att hantera. Kan förstå att vissa hanar kan må fruktasvärt dåligt utav löptikar eller något annat och då är det väl bra att man kan kastrera.
Och som Zebben säger kan en kastrerad bli "mobbad" eller må dåligt över att är kastrerad.
Sen är det upp till var och en att bestämma hur dom vill göra med sin hund.
Min kille ska iallafall ha sina kvar att vara stolt över.

Jag menar inget illa mot någon av er… men vore det inte bättre att, som Zebben sa, öppna upp en ny tråd för att diskutera kastrering vs icke kastrering? Det är intressant att följa, men det hör ju liksom inte riktigt hemma i den här tråden :)
/Carola

Vilken underbar bild på Max.. Min älskling älskar oxå att gräva, gräver till och med i sängen hehe
till gizmo girle /zebben.
jag har valt kastrering på min hund. inga hanar jag haft har mått dåligt av det.
en sista komentar:
vad jag menar med "vanlig ras" var att det är ju ej så många som skaffar sig en apbt. därför räknar inte jag den som en s.k. vanlig ras där jag tex bor är dom ej så många som har rasrena apbt.bara blandraser.
& till sist: apbt är faktiskt "lite" mer aktiva både som valpar & vuxna än tex schäfer pyrrar mfl. av egen erfarenhet. har haft flera raser innan apbt & jag tycker att detta stämmer med att apbt är mer livligare än de andras raserna. där jag bor är det väldigt vanligt att man kastrerar valpar i min apbt ålder & det händer ofta. zebben verkar tro att alla apbt är som de få du mött på,så är ej fallet. det vet jag eftersom jag äger en själv & haft apbt innan också.
så om jag kastrerar min hund är min sak. jag själv har bara upplevt positivt med det på mina egna hundar. för jag gör det även för min andra hunds skull med & det är en tik för hon ska inte ha några blandras valpar med min apbt.jag är emot blandras avel. han ska inte para sig med henne alls !
har alltid varit för kastrering & kastrerad kommer min hund att bli nu. nu är denna debatt slut!

Oj vilken försvars ställning.. Sa juh att det är upp till var och en om de vill kastrera men bara att man inte kan säga att alla bör göra det. Var inte mer än så.

# 46
Ja, jag har också disktuterat klart. Men det är ju intressant att Du skriver att jag bara mött några få abpt. Jag vet nog bäst själv vilken erfarenhet jag har av rasen..

#34 Carola och alla ni andra. Meningen med denna tävling var att sporra er alla till att fota nya snygga bilder under denna sommar därför får bilderna inte ha varit publicerade någon annan stans tidigare. Alla har ju då lika stor chans att vinna, även de som nyss köpt sig en digitalkamera. Så ni som lagt in gamla bilder kan väl vara snälla och redigera bort dem.Det blir lite lättare för oss att gå igenom bilderna då och välja vinnare. Ni gör det på hanteraknappen. Har redan set många fina bilder på era små vovvar.Det är jätteroligt. "LER" Med så många duktiga fotografer kommer det att bli svårt att välja tror jag. Hoppas ni förstår min tanke med dennna tävling.
Snälla ni som skriver om kastrering disskutera gärna men i en annan tråd.
Mvh KerstinP

Jag ser att det rullar in en massa härliga bilder. Bra jobbat. Sigge ser ut att ha det gott i skuggan. "LER"

Och vilken underbar bild på Buster… fin närbild:D

Lillan sommaren 05
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#57 Vilket härligt hopp rakt ut bara så. Är han alltid så vild i att bada?
# 60 Jisses, en sådan sötnos.
hjälper inte med och ha ett strypkjedia på en hund som drar, bygger bara halsmuskler helt i onödan så tillslut kommer den inte göra någon nytta.
Bättre i sådana fall att du sätter på den ett antidrag sele, eller nos grimma.
det är mitt problem att ha kredja på min hund när den drar. dessutom tänker jag inte alls använda anti drag selen för den är ren skit att ha ! den ger hunden skav sår under armarna dessutom blir det köttsår av den . har faktiskt provat den förut på andra hundar som jag haft. & den funkar inte alls bra.
nosgrimman är skit också,för den ger skavsår & pälslöshet på nosen. har provat den med.
Det beror på HUR man anvder dessa.
Jag har också en hund med lite päls.
Man kan faktiskt lägga mudd där det gör som värst skav på hunden!

Wow! Vilka bilder! Jag håller på #53, #57 och #58!

Mera sådana härliga sommarfoton!

#75 haha:D ur go juh

#66 Med risk för att förstöra denna tråd lite så måste jag säga att jag tycker att det är bättre att ha kedja i ett år på sin hund för att den drar (en hund får ALDRIG dra i ett stryp) än att låta den dra hela livet i en anti-drag-sele. Då låter man ju den göra det den inte får göra. Det är JAG som bestämmer hur mina hundar ska gå och att dra är ALDRIG accepterat.

Villka härliga bilder allihoppa. Jag måste erkänna att jag glömt bort den här tävlingen. Vår hund är jobbig att fotografera eftersom han gärna vill titta i motsatt håll vad kameran ser. :-)
Jag var dock ute med vovven några dagar efter att Sverige förlorade VM och tog lite foton med inspiration av fotboll. Är han inte snygg? :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Hund, solstol och grill. Kan det bli så mycket somrigare? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hej!
Sänder min bidrag.
Tyson apporterar i plurret. :)
Kramis
TinaH

hahahaa 
Heter alla hundar TYSON här inne ?!? 

Fantastiskt vilka fina bilder ni bidrar med. Hm detta blir inte lätt att välja.

Jag hittade hit då jag sökte efter fototävlingar med djur. Min bästa vän är en otrolig människa och så duktig på att fotografera så jag ville skicka in hennes helt underbara bild…Har fått okej av henne att skicka omkring hennes bilder, det står copyright på dom…(Kaisa Baudin)
Hoppas det är okej?
På bilden är det henns Rottisvalp Devarox Cayenne och denna bilder ligger mig varmt om hjärtat den visar verkligen bandet mellan djur och människa…En solig sommar dag!!!
//Mia

Här är mitt bidrag. Hoppas det är ok trots att jag har lagt upp den i mitt bildgalleri redan idag.(http://www.terrariet.se/bildgalleri/Coppermine/cpg144/index.php?cat=2).
Det stod ju att bilderna inte får ha varit publicerade tidigare, vet inte exakt vad som menas med det.
Bilden är iaf tagen idag. :)

Vad många fina bilder vi fått in här. Super trevligt tycker jag.
Audiatur et altera pars

Mamma mia så mycket härliga sommarbilder men vi vill se fler så ladda in bara.

När är tävlingen slut?

Klumoigt av mig att inte börja tråden med en kopiering av ursprungstråden där sådan information stod med. Ber om ursäkt.
FOTOTÄVLING 2006
Vem tar den bästa hundbilden? Tema är naturligtvis SOMMAR.
Fota den vackraste,roligaste,gulligaste eller knäppaste bilden på din eller någon annans hund i sommar.
Lägg upp bilden på forumtråden under tiden 060606-060831.
Vinnaren kommer att publiceras 060910.
Priset är hemligt.
LYCKA TILL !
Av: KerstinP
Datum för publicering
- 2006-06-05
KerstinP Publicerad: 2006-06-05
Audiatur et altera pars

När är sista datumet för att ladda upp bilder? Jag kör på analogt så det tar lite tid för mig :P
#134 Läcker bild! :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Nu är det väl stop med bidrag va? :)

FOTOTÄVLING 2006
Vem tar den bästa hundbilden? Tema är naturligtvis SOMMAR.
Fota den vackraste,roligaste,gulligaste eller knäppaste bilden på din eller någon annans hund i sommar.
Lägg upp bilden på forumtråden under tiden 060606-060831.
Vinnaren kommer att publiceras 060910.
Priset är hemligt.
LYCKA TILL !
Ja, nu är det stopp med bidrag till fototävlingen. Nu börjar granskningen av alla fina bilder. Det blir inte lätt. Men vi gör så gott vi kan.
Mvh KerstinP sajtvärd

Ni har ju många fina bilder och titta på. Kommer inte bli lätt för er och bestämma vem som vinner.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
han är så ful så han blir söt=)
ops… varför inte låsa tråden när datumet gått ut?
Ojj! Tävlingen var ju slut ! Vem vann ??
vem vann hund foto tävlingen ?
hon ser ut som en varg där hon står.