Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1691 ggr
Lottar8
0

Rävskabbb =(

Hej!

Nu har vår Drever fått rävskabbRynkar på näsan

Någon som har erfarenhet av det? Hon har fått Advotace för 5 dagar sedan o det blir bara värre med kliandet för varje dag. Tar det lång tid innan det börjar verka?

Så synd om henne….

Kan det smitta till andra djur oxå?

Vet sa att det smittar endast till hunddjur, alltså räv, mård o hund? Såg här i tråden att 18 råttor hade fått detFörvånad

_ Jag har både råttor, marsvin, katt o hund, inte så kul om alla får det…_

Sara87
0

Jag vet en människa som fick skabb av sin hund som fått det från räv :S

Hoppas hon blir bättre med medicineringen :)

nepas
0

Det kan faktiskt ta hela två månader innan man ser någon förbättring :O Men det ska inte bli nämvärt värre under tiden heller, då kanske hon behöver någon ytterligare behandling. Men det är väl tänkt att hon ska få en ny dos om fyra veckor?

Det kan smitta till människa vet jag, där kan parasiten dock inte föröka sig så en människa som fått det från hund kan inte smitta vidare men kan dock själv bli ansatt. Så det finns nog risk att även dina andra djur också kan få det :/

Noggrann tvätt och att ha dom isär så mycket som möjligt är nog det bästa och om någon utav dom uppvisar minsta tecken på klåda så behandla dem också, fast konsultera din veterinär först om dos!

Har du förresten någon annan hund? Den borde också få behandling isåfall.

spikes
0

2,2 månader????, det tar det då inte med stronghold vilket jag använde…..

Lottar8
0

#2 Nej, fy, 2 månader??? Jo, hon ska ha en dos till om 1 månad.

Tror ni att katt, råtta o marsvin kan få detRynkar på näsan?

Nej, jag har bara en hund. En stackars kliande hund…

nepas
0

Ja, det verkar så tyvärr :/

Läs här: Läkemedelsverket

Under avsnittet om rävskabb.

På deras sida om stronghold så står det ingen tidsangivelse, enbart att inga skabbdjur kunde påvisas efter två behandlingar med en månads mellanrum. Vad jag har läst så kan dock klådan finnas kvar även efter att parasiterna är döda/borta. Läs här: Läkemedelsverket

nepas
0

Ang. smitta till katt, råtta och marsvin så hittade jag detta på Agrias webbsida:

Smittar rävskabb från hund till katt?
Det finns ett fåtal fall dokumenterade där katter drabbats av rävskabb men det har huvudsakligen varit katter som redan varit allvarligt sjuka och därmed haft nedsatt immunförsvar och därför lättare drabbats av ytterligare sjukdomar. I normalfallet är det ingen större risk för att rävskabbsinfektion ska smitta mellan hund och katt. Om det finns en hund med rävskabb i samma familj som det finns katter brukar det inte behövas någon behandling av katterna utan enbart den drabbade hunden behandlas.

Hittade inget om råtta och marsvin förutom några foruminlägg angående att de haft råtta/marsvin som hade rävskabb men inget om varifrån de hade fått det ifrån. Men eftersom de kan få rävskabb, och vad jag kan läsa mig till så är det en och samma parasit på alla djur, så finns risken att det kan smittas till dem också. Men troligtvis så gäller det för dom samma som för katterna, som det står om ovan.

Lottar8
0

# 5+6

Tusen tack för hjälpen, vad snäll du ärGlad

Får hoppas att det slutar klia snart o att det inte tar 2 månader…

O att de andra djuren klarar sig! Tycker det blivit mycket värre idag om man jämför från igårRynkar på näsanSå SYND om henne!

Stackars alla rävar som får detta fruktansvärda o inte kan få hjälp ens Gråter

nepas
0

Ja, det hoppas jag med!

Att bada henne någon gång i veckan tror jag kan vara bra för klådan och använda något bra schampoo som mjukgör litegrann. Och, som sagt, tvätta allt hon legat/varit på innan hon fick behandling.

Ja, usch, stackars rävarna. Det måste vara otroligt jobbigt för dom :/

fettmedkevlar
0

Står ganska bra på innehållsförteckningen för Advocate, klådan KAN bli värre för att sedan minska. Och ja, människor kan "smittas" och få något som kallas skenskabb. Det är dock övergående klåda utan medicin.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

fettmedkevlar
0

Kan tillägga att min schäfertik har haft skabb, kör med advocate och hon skall ha sista dosen den 20onde. Hon kliar sig dock ännu, men inte lika mycket.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

spikes
0

undrar då om det kan ha och göra med hur tidigt man upptäcker det, för det tog 2 dygn på mina sedan var klådan och en del så blessyrer efter kliandet borta……

Lottar8
0

Jag frågade vet om jag skulle tvätta allt o han sa att det inte alls behövdes. Parasiterna lever bara 2-6 dygn utanför värddjuret, sedan dör domGlad Så tydligen behövs det inte- skönt!

Lottar8
0

Ja, det undrar jag oxå!

Vår noggranna granne har en golden som de är helt galna i. Den har oxå rävskabb, o har alltså fått ett köttsår som är som hela min handflataRynkar på näsan

Har de inte märkt att den kliar sig, eller fortsätter det att klia så grymt mycket trors medecinering?

Än så länge syns det inget på vår Diva o det är jag så tacksam för. Fy att ha ett öppet sår o fortsätta klia i detGråter

Lottar8
0

#11 Var det med Advocate?

spikes
0

14, nej det var med stronghold,och min gamling hade ett stort sår vid svansroten av det och det slutade klia redan efter 2 dygn,därför blev jag så fundersam;-)

silverorm
0

Det var våra råttor som vår hund smittade…Rynkar på näsan Enl vet ska man oxå veta att hunden smittade andra djur 3-4 veckor INNAN symtomen uppkom! Så alla djur den smittade varit i kontakt med ska behandlas, annars går smittan runt! Man ska även kontakta kommunen som då anlitar en jägare som skjuter av de sjuka djuren, räv, grävling, hare, rådjur, älg, även fåglar..

Inte alls kul det här, min hund kliar sig ännu ilsket, det har blivit utslag även efter första behandlingen, till ansiktet och ner på tassarna. Att tänka på som vi råkade ut för är att hunden inte ska komma i kontakt med väta de första behandlingsdagarna, regn ex, hunden ska ej heller slicka sig för mycket på utslagen, det blir bara värre då! Det finns en salva att köpa hos vetten som stillar klådan heter: Viatop min hund älskar den!

Kan påpeka en annan konstig sak, rävarna här i Mölnlycke är inte rädda för människor…de går även in i folks hus! Någon annan som känner igen det beteendet?? Låter inte normalt iallafall…Obestämd

spikes
0

rävar som har skabb söker sig till bebyggelse för att leta mat,men sedan finns det ju dom rävar som nästan är tama och då har oftast folk matat dom och tillåtit dom att få komma närmare,och det är i mina ögon helt fel.

vad jag också kan reta mig fruktansvärt på angående vilda djur är ju att, folk med frukträd äpplen även gammalt bröd osv osv, lägger ut det i vägkanten oftast så rådjuren får hämta maten där, och hur snällt är det på en skala 1-10,det är ju tydligen jätte svårt att gå upp en bit i skogen och lägga det där:-(,vi har ju massor med olyckor med rådjur härnere bara för det…..lite ot;men det bara kom i skrivandets stund….

Vattnadal
0

#13 Jag kan tänka mig att då det är en golden har det blivit fuktexem, sk hotspots, i samband, därav såret som bara växer och kliar mer.

Just många retrievers har problem med detta, och då hundar kommer till veterinären med exem, kollas ofta om de har löss eller skabb, då det är vanligt att de har detta och får exem. Fast det är ju vanligt att de få exem av att bara vara blöta oxå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lottar8
0

#18 jaha, det visste jag inteGlad

Lottar8
0

#16 Det var alltså dina råttor som smittade hunden?*Trög*

Var de i kontakt så de rörde/lekte med varandra? Lr nosade de bara genom buren?

Fattar inte varför vet säger att det bara smittar hunddjur?

Är det vanligt att de får utslag oxå av rävskabb?

silverorm
0

#20  Det var hunden som smittade råttorna, hon har fått det av sjuka djur i området vi bor i, här finns mycket räv, grävling, hare och rådjur…vi ser räv varje morgon vi är ute med hunden!!

Råttorna är kompis med hunden, de springer ju lösa en stund i köket varje dag, o de älskar att klättra på Missy och putsa hennes ansikte…då har ju de tyvärr blivit smittade av henne, vetten sa att råttorna hade exakt samma utslag som hunden. Så råttorna fick stronghold och Missy fick advocate.

Vetten sa med att rävskabb angriper alla däggdjur (även fåglar) nu speciellt på hösten när nätterna börjar bli kalla, de söker sig då till varma djur! Utslagen blir detsamma.