Hunden äter kattsand
Hur får jag min hund att sluta äta kattsand/bajs/kiss? Vi hade först en toa med tak och lucka när vi skaffade katten och jag hoppades ju att hon skulle tycka luckan var läskig men den rädslan kom hon ju över ganska fort och nu har vi för tillfället även foderkatt med en öppen låda och hon kalasar i båda två.
Vi har satt snöre på toadörren men hon lyckas ändå ta sig in och vår ena katt är väldigt stor så vi kan inte ha en hur smal springa som helst och vovven är inte särskilt bred eller stor så hon tar sig ändå lätt in.
Hon har slutat äta pg a detta för att hon får ju så ont i magen av sanden och är nära på en förstoppning för bajset är stenhårt men är fortfarande inte pluttar utan hon bajsar vanligt bajs än så länge. Men vi måste ju få ett stopp på det, annars kommer hon ju att bli jättesjuk.
Kan ni spärra av rummet med t.ex. ett kompostgaller istället? Så katterna kan skutta över på något vis men inte hunden? Man får försöka vara kreativ och fantasifull..
Tror det är svårt att lära hunden att inte äta bajset. Även om det skulle fungera när ni är i närheten så skulle hon säkert passa på när hon blev själv.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ja du det där kan ju vara lite problematiskt, jag har en 10 år gammal Whippet som fortfarande tycker att godsakerna i kattlådan är riktigt kalasgott… =)
Men jag har vänt kattlådorna med öppningen in mot väggen eller in mot ngt hörn, även om det inte alltid hjälper så är det bättre än förr i alla fall.
en kompis till mig hade samma problem så hon satte en låg byrå i badrummet, tillräckligt hög för att inte hunden skulle kunna ta sig upp… för att lådorna skulle stå stadigt lade hon en bit antiglid-matta under dem. kanskse skulle funka även för dig om hunden är relativt liten? (kompisens hund är mellanspets/nakenhundsblandning och tog sig in när de försökte med springa i dörren)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#4 Nämen vad häftigt!
Men bor du i bostadsrätt eller hus då?
För jag bor i hyresrätt och jag tror inte det skulle vara uppskattat om jag borrade hål i deras dörrar xD
Kan du inte köpa en billig dörr på typ blocket och sen byta om du flyttar.?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Precis som du säger #5,så har jag tänk,det är så himla bra o kissarna går in hur bra som helst o Majken är ju för stor,srn slipper man ha kattsand över hela huset gör så så blir du så nöjd,man kanske ska patent på det (L).Lycka Till.Lena
Hälsningar LENA
Oj kattsand måst eju vara jättefarligt. Det blir ju klumpar och stenhårda. Hoppas den inte hinner bli sjuk!
Ett tips, sätt upp kattlådan ganska högt upp, tex på ett bord eller så.. katterna har jättelätt för att hoppa upp medan hunden inte har en chans. Min katt hoppade upp på en dubbelsäng. Jag gjorde även så när jag hade två katter varav ena skulle ha fri tillgång och den andra portionerad mat (för fet). Då satte jag upp maten högt så den trimmade katten kunde hoppa upp, men den feta klarade inte av det =)
Jag har 3 perserkatter och en liten Bichon Havanais,Vovven älskar ju förstås kattlådan med allt som finns där,det går inte att göra något åt det.Jag har borratett runt hål i dörren till lådorna,katterna går in i hålet,Majken är för stor.Lätt som en plätt.Lena