kronisk artros
Nu har jag fått beskedet att min lilla tös har kronisk artros och har börjat medicinera, bytt foder och ska ge henne glucosamin.
Men jag undrar hur framtiden ser ut, kommer hon att kunna hänga med på långpromenader och följa med ut i skogen som förut? Simma?
Hon har bara pålagringar på ena hasen, och är väldigt pigg och glad, och har aldrig varit ovillig till att röra sig förutom att hoppa in och ur bilen. Nu går hon givetvis inga promenader efter veterinärens inrådan, men jag kände att frågorna kom nu efteråt. När kan jag börja gå promenader med henne igen?
För tillfället är hon inte halt, bara stel. Hon har blivit halt någon dag då och då efter att ha rört sig mycket i ojämn terräng, men även när hon är halt vill hon mer än gärna följa med!
Någon med artroshund som vill berätta lite hur det är för er? Jag har ingen erfarenhet alls om detta.
jag har ingen artros hund själv, men en god vän till mig har precis fått reda på att hennes har det på sin 6 åriga tik,och på hennes hemsida finns det en väldigt informativ länk hon har lagt om just det,där kan man säkert få tag på mycket svar,pm,a om du vill ha den adressen;-)

Jag har en 10 år gammal golden med artros på armbågarna så det märks ordentligt.
Hon får så långa skogsprommisar hon vill, farten går ner en aning på slutet, men än hänger hon med. När vi barmarkstränar huskyna får hon stanna hemma. Dra släde till vintern måste jag nog tvinga henne låta bli, men nån kort sväng kanske, på hårda spår…
Hon får standartds led & brosk samt deras fiskolja för att förstärka effekten. Sen en vecka eller så går hon nu på rimadyl. en tablett morgon och kväll, till hon är bra, kan resa sig, hoppa i bilen, upp i sängen osv igen. Då ska vi börja minska så långt vi kan, och hitta hennes underhållsdos.
Låt inte hunden vila för mycket om den är äldre. Muskler som försvinner på en gammal hund är nästan omöjliga att få tillbaka!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Har en schäfertik med artros i bakknäna. Hon följer med på jobbet och det blir ca 2-4 h promenad i skogen varje dag. Hon går lös och tokracar med andra hundkompisar i ojämn terräng. Sen åker vi till klubben och tränar lydnad, bruks m.m några dagar i veckan. Ju mer de rör sig desto bättre. Börjar man trappa ner tappar de muskler och då går det fortare utför.
När jag fick diagnosen började jag ge Aktiv Hund, ett glykosaminpreparat som är bättre än de andra, enligt mig. Och det blev otroligt stor skillnad.
Skulle rekommendera Dig att bli medlem i artrosföreningen, där kan Du få mkt hjälp och svar på Dina frågor. www.hundartros.se
Min hund är bara 5 år, så hon är ju inte gammal direkt. Hon är otroligt pigg och glad och trots perioder med stelhet och lättare hälta har hon hängt med lika bra som alltid, det enda är att hon har linkat fram på tre ben ibland eller sett stel ut.
Nu efter en tid med smärtstillande/antiinflammatoriskt så ser man faktiskt stor skillnad på henne när det gäller stelheten.
Det låter lovade att höra om era hundar som verkar hänga med bra i vardagen trots artrosen, vad skönt att höra! :)