Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4019 ggr
elpi
0

Hormonspruta

Jaha..så har Rocky fått en hormonspruta idag. Jag håller tummarna för att det funkar. Annars blir det kastrering.

Nån som har erfarenheter av hormonsprutor?

Ha en bra dag allesammans! Skrattande

gejsa
0

Inte mer än att min veterinär inte gillar att spruta in hormoner i kroppen. Det är inte bra.

bejtedejte
0

Inte min veterinär heller. Eftersom de inte kommer att må sämre av att kastreras tycker jag det är lika bra att "klippa" direkt. Det gjorde jag på min hane eftersom vi skaffade en tik också. Vi hade ju kunnat ge hormonspruta i samband med hennes löp, men det hade både blivit dyrare och farligare.

Hawknestgrove
0

HAr en kompis, som hade hormonsprutor på sin Jack Russel några år. Men i längden är det inte bra enligt veterinären. Det blev kastrering i våras. Med facit i handen, så hade det varit enklare och billigare att kastrera direkt. En undran jag har, är varför det ska vara så hemskans dyrt att kastrera en hanhund gentemot en hankatt? Nån som kan svara?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

elpi
0

Oj, vår veterinär tyckte tvärtom..att det var en bra idé att prova med det först för att se om hans hanhundsaggressivitet blir bättre.

Kanske beroende på att detta är just den enda anledningen till att jag vill kastrera honom. Han är i övrigt mycket lugn och snäll, och är inte särskilt påverkad av löptikar. Hans problem är bara andra hanhundar.

Jag hade ju inte tänkt fortsätta med hormonspruta i all evighet..för det är ju heller inte särskilt ekonomiskt.

elpi
0

PS. Däremot funkar inte hormonspruta om avsikten är att det INTE ska bli valpar..detta eftersom den inte garanterar att detta. Om det är avsikten så är kastrering det enda alternativet..

elpi
0

#3  När jag frågade hur mycket en kastrering skulle kosta frågade veterinären efter hur mycket hunden väger. Detta eftersom priset på narkosen är ganska högt. Kankse är de så att kastrering av hanhundar är dyrare än på hankatter eftersom katterna är mycket mindre, och följdaktigen behöver mindre narkos.

Men jag är inte alls säker på det..var bara en tanke..Glad

bejtedejte
0

#6, hur mycket skulle det kosta för din vovve? Vad är det för ras? Jag betalade 1600:- för min 45-kiloshane på en klinik här i Helsingborg. Helt okej alltså! :) Jag lät kastrera honom för säkerhets skull, han har aldrig reagerat det allra minsta på löptikar men eftersom jag inte var så sugen på Old english sheepdog/dobermann-valpar så var det bara en säkerhetsgrej. Dessutom så hoppades jag att hans hundaggressivitet skulle lugna ner sig eftersom de blir lugnare överlag när de kastreras. Vet inte om det funkat eftersom han i samma veva fick epilepsi och började behandlas med Fenemal, som ju är väldigt lugnande. Med facit i hand skulle jag låtit bli att kastrera honom eftersom kastrering + fenemal antagligen blev för mycket lugnande på en gång, han ger ett ganska sömnigt intryck för det mesta, men mår ju bra och är pigg som tusan när han väl vill.

elpi
0

Men det är ju jättebilligt!!! Du måste absolut ge mig namnet på den kliniken Skrattande. Jag fick beskedet om att det skulle kosta runt 3000:- för min hund. Och han väger bara 33 kg!! Låter ju nästan som jag blev lurad..hm. Eller kan det verkligen skilja så mycket mellan klinikerna?!

Ja, det är ju lätt att vara efterklok..men du kunde ju inte veta att han skulle få epilepsi. Jag hoppas ju som sagt att Rockys hanhundsaggrisivitet ska minskas. Bara att hålla tummarna. Jag hade ju tänkt kastrera honom på en gång..men när veterinären tyckte att det var en bra idé att prova en kemisk kastrering först så gjorde jag det. Kankse dumt..hm. Ja, inte mycket att göra nu. Tokigt namn egentligen..kemisk kastrering..med tanke på att veterinären sa att den inte garanterar att det inte blir valpar..hm.

Nä, nu ska jag ut i solen en sväng. Ha det bra alla!! Glad

elpi
0

Ps. Rocky är en blandras. 50 % dobermann, 25 % labbe och 25 % schäfer..(Glömde skriva det i förra inlägget..senil)

Vattnadal
0

När vi kastrarde Vidar ringde jag runt till alla kliniker i Gävle. Den dyraste kostade 3800, och den billigaste 2500. Den gbilligare struntade i hundens vikt, han hade fast pris, den dyrare gick på vuikten, och där hade det bliovit ännu dyrare, för jag sa att det var en alsakan husky, och då gissade de att han vägde ca 20 Kg, men han vägde mer. Minns inte hur mycket han vägde som 6 mån valp, men nu väger han 39…

Det lönar sig att ringa runt och jämföra. Samtidigt bör det tas i beaktan att det ska vara en veterinär som man litar på, och inte någon skum typ i en källare…Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

elpi
0

#7  Ringde och kollade med Din Veterinär i Hbg..det skulle kosta 2.900:-.

tinurx
0

Hej är ny här på forumet men vill jättegärna också veta var man kan kastrera en hane till det priset i HBG. Skrattande 

// Tinha

Illris/Gismo
0

jag hade en schäfer för några år sen, som fick en sån där hormonspruta. men han blev så sjuk av den. i 3 veckor så var han sjuk under hela den tid som den sprutan skulle vara. jag visste ej något om denna sprutas biverkningar då. veterinären sa inget om det då heller. skit dyr var den också !

fick sen veta ett par år senare av min veterinär jag har nu att denna spruta borde förbjudas. den var ej bra att ge djuren. många inte alla, djur speciellt hundar hade blivit väldigt sjuka av den precis som min egen blev. han gilade ej detta med hormon sprutor eftersom medlet i sprutan  kan skada djuren. den veterinär som gav sprutan fanns i ett annat län & har gått i pension för flera år sen. han visste att hundarna kunde bli så sjuka av den men håll tyst om det. sa det inte för än jag ringde honom & berättade hur sjuk min hund var då. det struntade han i. dålig stil !

själv så glömmer jag aldrig hur dåligt min hund mådde av den så sån skit kommer  jag aldrig mer ge mina djur nu när man vet hur det kan gå. då är det bättre att göra en vanlig kastrering med en gång istället. så min hund blev kastrerad efter detta. & blev helt återställd. som tur var.