Torrfoder utan spannmål?
Finns det något torrfoder utan spannmål?
Ja, alltså jag har inte hittat något torrfoder utan spannmål och jag tror inte det finns.
Jag har sökt och läste en hel del på nätet. Ville helt enkelt bara höra om andra hittat/vet något bra torrfoder som inte innehåller allt för mycket spannmål av någon sort. Jag hittar inget jag tycker är vettigt egentligen. Jag vill inte utfodra med utländskt foder.
För mig är det så att jag inte tycker att det är så vettigt att ge varken katter eller hundar så mycket spannmål som torrfoder innehåller. Hundar och katter kan väl inte tillgodogöra sig allt för mycket vegetabilskt protein och kolhydrater.
Men, men… lite torrfoder serveras det här iallafall. Mer förr - mindre numera (men jag "BARFar" inte).
Ingen som har en endaste liten kommentar?
Helt okej med en massa spannmål i torrfodret?

Tror inte det finns något torrfoder utan spannmål. Det finns väl med mer eller mindre spannmål.
Nej, det är inte ok med en massa spannmål i torrfodret. Ju mindre desto bättre.
God morgon!
Zebben: Ja det är just det där "ju mindre desto bättre" det håller jag med om. Men alla torrfoder tycks innehålla väldigt mycket spannmål… Men eftersom det också finns en uppsjö av torrfoder, och oftast inom samma märke har de flera olika sorter, så är det ganska svårt att hitta vettiga torrfoder.
(det här är något som har intresserat mig en tag, men eftersom jag är tämligen ny här på detta forum är det ganska intressant att höra vad andra tycker just här… men inte många nappade ;) Inte tillräckligt intressant att diskutera "bukfylla" får jag anta)

Jag tror att torrfoder måste innehålla en viss mängd spannmål för att få det att hålla ihop, om du förstår vad jag menar. Så det går att bakas och behålla sin form.
Men jag är inte alls säker, jag har läst det någonstans. Vill man undvika spannmål så får man ju gå över till färskfoder.
Japp torrfoder måste enligt tillverkare innehålla spannmål för att hålla ihop.
(torrfodret uppfanns på 50-talet - man hade en massa biprodukter kvar efter mjöltillverkning m.m. - hur skulle man tjäna pengar på det? Jo torrfoder :). Sen är det ju naturligtvis vidarutvecklat betydligt efter det.)
Här hemma hos oss äter inte djuren speciellt mycket torrfoder, men som sagt det händer.