Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 553 ggr
Aelsklinn
0

Hemma själv.

Hej hej. För min del är det som sagt inte aktuellt med hund förän om flera år, men ändå går tankarna kring hundägandet runt i mitt huvud varje dag.

Jag har förstått att 4 timmars ensamvarande per dag är absolut max för en vuxen hund (om man lyckats bra med ensamträning osv.). Så det är något jag funderar mycket kring… Jag ska snart börja jobba halvtid i en butik och kommer då jobba 5-6 timmar per dag, 3-4 dagar i veckan. Om jag fortfarande har den typen av schema när jag skaffar hund. Är det  hållbart? Vissa dagar kommer jag alltså vara borta mer än de rekomenderade 4 timmarna. Medan 3-4 dagar i veckan kommer jag att vara helt ledig och självklart hemma med hunden. Skulle det kunna fungera?

AnneN
0

Enligt djurskyddslagen ska en frisk vuxen hund rastas minst var 6:e timme så det finns ingen lag som säger att man får lämna hunden ensam max 4 timmar. Men känner du/hunden att det blir för många timmar att vara ensam så kanske du kan skaffa dagmatte/husse, någon som går ut med hunden då och då under dagen eller hunddagis.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aelsklinn
0

#1 Nej, jag vet att det inte är en lag. Men det är ju en oskriven regel inom hundkretsar. Ja, jag har funderat lite på det här med dagmatte. har gjort en tråd med frågor om det också.

Vad tycker du personligen? Att det scenariot jag beskriver skulle kunna funka? Eller att det är bättre att ha en dagmatte under de dagar jag jobbar?

ingann
0

Är det en lugn hund som inte har problem med att vara ensam ser jag inget hinder för att lämna den de timmar du arbetar;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AnneN
0

#2 lite olika från hund till hund, en del klarar utan problem att vara ensam en arbetsdag bara de får den aktivering de behöver före/efter jobbet, medan andra hundar inte klarar att vara hemma ensama alls

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aelsklinn
0

puttar

SaraC
0

Jag lämnar inte hunden längre än fyra, max fem timmar. Skulle jag lämna honom regelbundet skulle jag hålla det till fyra timmar per dag. Kunde jag inte hålla det skulle jag se om någon annan kunde ta hand om honom när jag var borta. Det är min syn på saken.

Men jag håller även med Anne om att det handlar mycket om individen. Vissa hundar klarar bättre att vara ensamma och en del klarar det inte alls. Så det är ju lite svårt att spekulera kring innan man vet hur hunden ifråga kommer att vara.

Jobbar du t.ex 6 timmar får du ju även tänka på tiden det tar från och till jobbet osv.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aelsklinn
0

Hm , ja vi får väl se hur ensamträningen osv går. Sen kanske jag och sambon kan lappa ihop våra scheman (vet inte om/hur han kommer jobba/studera efter jul) så att hunden slipper vara ensam. Annars kan man ju lösa de dagarna med dagmatte… Tack för alla synpunkter och råd.