Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 3003 ggr
dreamiz
0

lhasa apso

Efter tre år utan hund ska jag äntligen bli hundägare igen o det känns helt enkelt bara toppen förstås!

Tim är en lhasa apso på 4 år som behöver ett nytt hem. Efter en del funderande (trots att det kändes rätt direkt) så sa jag ja till att ta hand om honom o jag kan nu knappt bärga mig tills han flyttar hem till mig!

Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra lhasa apso-ägare. Jag har inte haft den rasen förut men de verkar härliga! O det är alltid kul med kontakter med andra hundägare. Under de tre åren jag inte haft hund har jag kommit ifrån den biten en del. Har tidigare haft borzoi o papillon. Härliga raser! Att det blev en lhasa apso nu var för att han behövde ett nytt hem o han verkar passa mig perfekt. Det ska bli så härligt med en hund i huset igen!!

Mymlan
0

Jag har en Lhasa tös på 3 år. Envisa hundar. Reserverade mot främlingar. Mkt päls att sköta men man kan klippa ner dem. Man får ständigt höra -- Men vad söt shi-tzu.. Men då shi-tzun kom till så använde de en Lhasa Apso och en Pekinese så uppstod shi-tzun. Skillnad? shi-tzun har kort nos aningens intryckt medans Lhasan har lång nos och ngt aningens större.

Underbar ras men man får vara envisare än dem :-)

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dreamiz
0

Innan har jag haft svårt att komma ihåg vilken som är shitzu o vilken som är lhasa men har ju vetat att det är två olika raser.

Har läste lite om lhasan o såg då bla att den använts i shitzu aveln. Alltid kul att lära sig mer!

Jag tycker det verkar va en himla mysig ras! Att den är reserverad mot främlingar gör mig inget (har haft vinthund förr så det är något jag är van vid.)

Det är pälsen jag funderar på men jag får låta tiden avgöra om jag kommer ha honom nerklippt eller inte. Han är nerklippt nu. Har du/nån något tips om pälsvården? Alltså nåt som underlättar? Man ser ibland att päls runt ansiktet är uppfäst osv.

Jag ser så fram emot fredag då jag får hem min pojke!

JohannaaR
0

Jag har en lhasa tik som hunnit bli 12 år gammal. Fick henne när jag fyllde 10! Det är en undebar ras, riktigt envis ja absolut! Reserverad?? I Selmas fall nej… hon lägger sig villigt på rygg och blir kliad på magen av nästan vem som helst…. bara de inte "flyger" på henne som en del barn kan göra då säger hon ifrån på skarpen!

Jag har aldrig träffat en hund som har så stark personlighet, man kan nästan se på henne vad hon tänker.. Ex: Tror du verkligen jag är så dum att jag tänker gå ut och kissa nu?? det regnar ju ute… Eller: Tror du jag tänker äta de här torra äckliga kulorna?? Ät dem själv…

De är också väldigt bra på att läsa av sinnesstämning på matte… Vet inte hur många ggr hon har kommit med slokande svans när jag har varit ledsen och bara tröstat…. det blev en hel liten historia det här EN UNDERBAR RAS om man vill ha en mysig knä hund som ställer upp i alla lägen .Även perfekt sängvärmare Selma ligger på en egen kudde brevid mig. Räkna dock inte med några långa skogspromenader.. om hunden inte känner för det Selma sätter sig på rumpan och tittar på en som om man är dum i huvet.

Om du inte ska ställa ut rekomenderar jag nerklippning hunden blir mycket piggare och det blir inte så mycket jobb med pälsen.

Lycka till med din nya tuss!

Mymlan
0

#3 Det där ang regnet känner jag igen men min hon kan kissa då det regnar ute men INTE bajsa vi kan gå ute hur länge som helst hon vägrar baja ute. Utan det gör hon då hon kommer in, på toalett golvet, hon vet i alla fall på wc gör man sina behov.

#2 Du kommer märka till våren då allt smälter etc så kommer de ha ett sandtag under magen med sig in mkt sand man får dammsuga upp varje dag flera ggr/dag.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

dreamiz
0

Jättekul att höra om era hundar!

Det där med att visa tydligt o kunna läsa av tydligt känner jag igen från min papillon (som dog för tre år sen). Han var jätteduktig på sånt! O han gillade inte heller när det var blött o ville då helst inte vara ute.

Av vad ni berättat så låter lhasan inte helt olik min pappis så det kommer säkert gå jättebra. Det verkar vara en underbar ras o just min blivande hund verkar va hur trevlig som helst! Imorn kommer han hit o det ska bli så kul!!

Vet inte än om jag kommer ställa ut men har räknat med att om jag inte ska göra det så får han va nerklippt. Verkar ju enklast så, även för honom.

Linda
0

Har hört att de är kända att bli väldigt gamla.

Mvh Linda

mandymoo
0

Jag kan ge dig en hel del råd om pälsvård *ler*…. om du vill.

dreamiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu e han här! Tim kom i förrgår o verkar finna sig bra tillrätta. Han e alltså en pojk på 4 år, har lagt in ett foto i mitt galleri här på iFokus. Han e så söt! Får se om jag fortsätter ha honom nedklippt eller inte.

Det märks att han är säker på sig själv, utan att vara kaxig, vill vara i centrum, envis, reserverad mot främlingar. Men inget av det där är något som jag upplever som negativt utan är sånt jag är van vid sen innan.

#7 Som nerklippt verkar pälsen lättskött men jag tar gärna emot råd ändå! O om jag inte ska ha honom nerklippt, om jag tex vill ställa ut honom, då vore det inte fel med en del råd då jag inte haft någon med sån päls förut.