kryptorkid
hej :)
våran whippethane är krypt.
jag har hört att man inte får tävla agility om han är det, stämmer det? Vi har redan börjat träna han, och han är jätte duktig :) så när vi hörde det så blev vi besvikna. Finns det en speciel klass för kryptar som i utställning? tack för svar!
tävla bör du få göra med honom även om han är kryptokid men däremot kan han inte få några titlar även om han vinner. utställning är tyvärr inte heller tillåtet för kryptokider.
när vi hade cavalierer så tävlade 2 st i lydnad men endast den ena fick sin titel som lch eftersom den andre var just krypt…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Men brukar inte Whippetklubbens egna utställningar ha egna klasser för dom hundarna som är krypto(har för mig det)?, dom hundarna kan ju inte ta några titlar eller ngt sådant men det kan ju ändå vara kul att få en bedömning på hunden, om man nu är intresserad av utställningar förståss.
Hur det är inom agilityn har jag ingen aning om,
Man får väl tävla med blandraser? Då ska väl inte utställningskvalitet vara ett krav även på agility?
Själv har jag en goldenhane som är kryptorkid (jag har tänkt kastrera honom eftersom det sägs att den testikel som ligger i buken löper större risk att få cancer m.m) och en annan som redan är kastrerad (och alltså inte heller kan få poäng på utställning). Har gått agilitykurs med båda, och det var ingen som sa något om att de inte kunde vara med och tävla…!?
Tränade tidigare viltspår med min "eunuck", och blev då rätt besviken när jag fick höra att han aldrig kan bli viltspårschampion - eftersom det kräver poäng på viltspår OCH poäng på utställning. Jag var inte medveten om att championatstitlar BARA är avsedda för avelsmeritering…
Du får tävla i agility, lydnad, rallylydnad och bruks med en krypt hund. Men du får inga titylar förutom LP i lydnaden och du får inte tävla på internationella tävlingar (gäller endast i eliten).
Ceasar är krypt och inneha LPI och LPII och nu sattsar vi på LPIII (har ett 1a pris).
**MVH Cerrolyn