Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 7083 ggr
TickTack
0

Rasers egenskaper

Vad har ni för raser och vad är deras egenskaper.
Skulle vara kul att läsa om olika hundraser och gärna se foton

lena1
0

jag har en långhårig collie, men det finns det ju redan att läsa om i artiklarna;-)

Totte-
0

Min farmor och farfar har två Finn spetsar. Min pappa brukar jaga med dom, idland följer jag mä. De är skällande fågelhund. Man kan jaga tjäder, orre och kanske älg med vissa men allra mest orre och tjäder:)Hunden står och skäller mot tex orren som sitter i ett träd. Sedan kommer jägaren och smyyger sig fram till trädet, för näe hunden står och skäller på orren så har den fokus på hunden och inte jägaren så att han kan sjuta.

Den hund vi har hemma är också en fågelhund men han är en stående fågelhund, Pointer. Med stående menas med att när han känner lukten att en tex ripa är i närheten ställer han sig han blixt stilla med svansen rest tills nån kommer. Sedan stöter han upp den tryckande fågeln så att tex min pappa kan sjuta den. Och när fågeön är sjuten så apporterar hunden fågeln till ägaren:)

Hoppas ni förstog min berättelse, suger på att berätta om sakerSkrattande MVH Linda

Totte-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ojj glömde en bild på min hund:) Stående..

JonasW
0

JA det finns ju många underbara raser, min egna hund är en Chinese Crested Dog (Kinesisk Nakenhund) som är en liten & riktigt mysig hund, men med ett väldigt bestämt & tufft sätt, man ska vara medveten om vad man ger sig in när man skaffar denna lilla hundras, det är en liten hund, men mycket hund i liten förpackning & mycket tuffa & oftast mer tuffa än terriers.

Jonas

Zvintos
0

Tja, har ju inte haft hund mer än 5 månader.
Så jag kan ju inte yttra mig alltför mycket.

Men det jag märkt med vår hund (rottweiler) är att han kräver en fast hand, att han vet vad som gäller och vem som bestämmer (dvs inte han!).
Annars kan han bli riktigt odräglig.
Vet han väl vad som gäller, är han en supermysig kille som har mycket bus för sig och är väldigt arbetsvillig.
Dock är ju vår kille bara valp ännu, så mycket av buset och energin kanske beror på det. =)

Här är iaf en bild på Balder, vår 7 månader gamla rottweilervalp. ^^

karayna
0

Jag har en Bearded Collie, som är en aktiv och intelligent vallhund.  Beardien är en mycket glad ras som älskar människor; den vill helst vara med hela tiden. Kräver mycket pälsvård och mental aktivering (ja, fysisk aktivering med för den delen - men min hund har blivit väldigt "lat" på senare år och vill helst sova när hon får chansen…) och är ingenting för pedanter då halva skogen fastnar i den långa pälsen.

Jag lägger inte in någon bild då min hund inte har sin fulla päls utan är lite nerklippt. :P

Freke
0

Jag har min "lilla" Blandis som är Ovtjarka/Schäfer.. 50/50

Egenskaper: Vill ta liv av det som är fel i hans värld, allt från busksmygande poliser till vägg kissande grabbar på fyllet eller andra han hundar somär större eller låter på honom utan anledning, glömmer heller Aldrig…

Schäferns lätthet i koppel..

Annars är han mest bara lufsig

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Vargnatt-]
1

Jag har en berner sennen som ursprungligen använts som vakt, drag och boskapsdrivande hund :). Vaktet märker man av hos vår plutt, han varnar när det kommer folk, och draget ska vi använda oss av senare :).

Han är snäll, charmig, familjekär, lättlärd och har sina envisa stunder.

karayna
0

Vargnatt >> Vilken fantastiskt vacker och bra bild! Blir glad när jag ser den. Supersöt hund. :)

silverorm
0

Vi har Missy då, som är 75% Dogo argentino, denna ras framavlades för jakt på vildsvin, pumor och jaguarer. Men rasen ska oxå var en kär och trogen familjehund, som vaktar hemmet noga! En modig, glad, busig, ENVIS ras då, men oxå otroligt kontaktsökande och samarbetsvillig!

Hon har 25% American Staffordshire Terrier, och denna ras var ju från början boskapsdrivande…även denna ras är envis, glad, modig, arbetsvillig och människokär!

Båda dessa hundraser älskar att vara till lags, att man ska vara nöjd som förare. Det man måste tänka på oxå är att båda raserna har en mycket hög smärtgräns, så man måste noga kolla igenom hunden varje dag! Mycket människoälskande raser! Älskar att mysa hemma (gärna i säng o soffa)Glad

[Vargnatt-]
0

#9 Tack så mycket ^^

Mikaela_B
0

Har en Rottweiler, en fast hand och mycket träning för användning av huvudet krävs ju helt klart. Motion och aktivering.
Envis, glad och arbetsvillig ras vill ja ju påstå ( hon är inte min första ) så tycker de stämmer bra på hela rasen i sig :P
Mycket människokär och djurkär.
Vakt, gårdshund så en del vakt sitter ju i helt klart.

Mycket nöjd med rasen och en till blir de våren 2009 ;)

www.blueberryhedgehogs.com

sighni
0

Jag har whippet och saluki.

Whippet är en mycket lätthanterlig och trevlig hund. Mild i sinnet. Tycker om värme och vill därför ligga i sängen under täcket. Gillar inte att vara ute när det är kallt eller blött. Gillar att springa. Mycket stor jaktinstinkt. Lättlärd och lättskött.

Saluki är mer egen. Reserverad mot främlingar. Stor jaktlust. Älskar att springa. Inte lika känslig mot väder som whippettarna. En fantastisk hund om man kan uppskatta dess egenheter. Ingen allemanshund.

icansson
0

har en rottweiler/dobbermann tik som precis kommit in i familjen har tidigare haft denna typ av rasblanding och jag uppfattar rasen som en glad,arbetsvillig,kärleksfull hund men man måste vara bestämd men med en vänlig hand. Rätt uppfostran och kunskap så är det underbara hundar.

Aribigga
0

Vår Golden Retriver Tuffa älskar allt och alla, speciellt människor och katter. Hon är en hejare på att bära och är det något som inte riktigt passar damen så tar hon en pinne i munnen i protest! Hon har väldigt lätt för att slappna av när man inte gör något (tex väntar på sin tur på agilitykursen) men när det är hennes tur är det full fart spar tid.

Hennes ras är ju avlad för att vänta på att en anka ska bli skjuten och sedan hämta den så jag tycker hon är en typisk golden, och hon är en golden med fart i. Såklart har hon en utvecklad passion för lerpölar också ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

KindredCold
0

-Jag har en dobermann/schäfer som är en utmärkt vakthund.
Sällskap är alla mina hundar, men vakt är en bra egenskap, om det är på rätt sätt, som min "doscher" har. Schäferbiten av henne är så av bruks, och dobermannen är också en arbetande ras. Båda raserna är utmärkta väktarhundar och används inom försvarsmakten. Schäfern är dock från allra första början vallhund, men nu har det försvunnit. Dobermannen avlades fram av en föregångare till nutidens rottweiler. Även troligt härstammat från dåtidens "slaktarhundar", samt en schäfersort från Thüringen. Frambringaren av denne ras är Friedrich Louis Dobermann som avlade fram rasen på 1870-talet som hjälpmedel i hans arbete som skatteindrivare.. Rasen är lämpad som bruks- skydds- och sällskapshund.
Nu vart det mycket text, schäfern kan säkert någon annan berätta om.

-Har också en golden/labbe/flat som passar utmärkt till jakt, om man nu skulle vara intresserad av det. Många jägare vill pröva honom, men han är ju ingen tränad jaktis, så.
Alla är ju apporterande fågelhundar, närmare beskrivning kan någon annan säkert ta över, som har dessa renrasiga :)

(sambon fick också vara med på bild. Denna bild är det Rinoa till höger, Akilles till vänster.)

Anett Lindbom
0

Jag har en Whippet, en sk fattigmanshunds som förr användes till tjuvjakt, en whippet jagar snabbt & tyst. 

En Whippet kan vara lite, eller rätt så tjuvaktiga av sig, ligger det ngt ätbart framme så tycker ju whippeten att det ligger där för att ätas upp, oavsett om det var till whippeten själv eller om det goda tillhörde ngn människa.

Och precis som det står om whippets här ovan i tråden så gillar Whippets värme, dom ligger gärna i sängen nerbäddad någonstans under täcket och bara har det varmt & gosigt. Och whippets undviker gärna att gå ut om det är blött ute. Min whippet går omvägar bara för att slippa gå i vattenpölar. Men min första whippet som jag hade för många år sedan kunde lägga sig i vattenpölarna för att svalka av sig om hon hade sprungit mycket, medans han som jag har nu aldrig skulle göra ngt sådant, usch man kan ju bli blöt om de små fossingarna:)

Men annars så är Whippets lättlärda & lättskötta hundar och i en lagom storlek, en underbar hundras helt enkelt. Dom bryr sig inte så mycket om folk eller andra hundar ute, inte min whippet i alla fall. =)

Bilden är på en av mina wippets som jag hade förr, en dålig bild men jag har fotat av en vanlig pappersbild.

[lottaeriksson]
1

Jag har en American Staffordshire Terrier, en fd Kamp- och stridshund; användes vid strid och krig och vid tjurhetsning och som omutlig vakthund.

Idag är Amstaffen en trevlig sällskaps- och vakthund. Det är en ras som mår dåligt av att inte få mänsklig närhet och kontakt, och behöver en fast hand i sin uppfostran. Även om rasen idag avlas som familjehund är det väldigt viktigt att tänka på att denna ras en gång avlades fram i syftet att aldrig ge sig i slagsmål. Därför bör man som ansvarig ägare undvika alla sådana situationer där slagsmål kan uppkomma, eftersom det är otroligt stressande för hunden och kan väcka gamla arbetsuppgifter till liv som inte har någon relevans i vårt samhälle eller i ett hundliv.

Min lilla gó Amstaff är världens underbaraste Glad Men jag ska inte sticka under kudden med att han har varit otroligt krävande i sin uppfostran, mkt mer krävande än vad jag trodde! Han är jättesnäll mot vuxna, barn och andra djur. Dock är han inte den som lägger sig i konkurrenssituaioner, därför är jag alltid på min vakt vid möten av andra hundar, speciellt andra hanhundar. Men som sagt, han är min lilla gó-kille! Skrattande

blackangel
0

Jag har ju en blandis boxer dalmatiner som heter Kiara.

Hon e ganska mycket som en boxer till sitt beteende, snall, alskar att vara med, lekfull men lite avvaktande mot framlingar(ursakta satvning min son har haft sönder tangentbordet i ett dampanfall haha),.

Kiara e valdigt lattlard hund alskar att springa som en galning mycket energi i henne;)

giffan
0

#19 gud villken söt

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mysan59
0

Jag har två Jack Russel Terrier och rasen som sån är ju tuff, dom är ju grythundar och ska tampas med grävlingar, MEN, mina är som två olika raser…

Hanen, tuff, aktiv, sprallig, glad charmig och skulle han bli rädd nån gång (när det är mörkt ute, hehe) så tar nyfikenheten överhanden och han går fram och undersöker ändå vad det är, t.ex. en soptunna Skäms

Tiken vill ligga på soffan och äta praliner Glad Busar ibland, men väldigt kort stund, gillar inte promenader, om inte vädret är perfekt, dvs inte regnar, inte snöar, inte är för varmt…

Helst bara ligga på soffan och goooosa och äta lite gott Oskyldig

e%20da%20Telef%C3%B4nica.Surgiu%20em%201991%2C%20e%20atua%20nas%20cidades%20de%20S%C3%A3o%20Paulo%2C%20Rio%20de%20Janeiro%2C%20Niter%C3%B3i%2C%20Curitiba%2C%20Foz%20do%20Igua%C3%A7u%20%2C%20Florian%C3%B3polis%2C%20Balne%C3%A1rio%20Cambori%C3%BA%2C%20e%20mais%20recentemente%20em%20Porto%20Alegre.%0D%0A%0D%0AA%20TVA%20entrou%20em%20opera%C3%A7%C3%A3o%20atrav%C3%A9s%20do%20sistema%20MMDS%20com%20os%20canais%20CNN%20(TVA%20Not%C3%ADcias)%2C%20Showtime%20(TVA%20Filmes)%2C%20TNT%20(TVA%20Cl%C3%A1ssicos)%2C%20ESPN%20(TVA%20Esportes)%20e%20Supercanal%2C%20que%20passa%20a%20ser%20chamado%20d)e%20da%20Telef%C3%B4nica.Surgiu%20em%201991%2C%20e%20atua%20nas%20cidades%20de%20S%C3%A3o%20Paulo%2C%20Rio%20de%20Janeiro%2C%20Niter%C3%B3i%2C%20Curitiba%2C%20Foz%20do%20Igua%C3%A7u%20%2C%20Florian%C3%B3polis%2C%20Balne%C3%A1rio%20Cambori%C3%BA%2C%20e%20mais%20recentemente%20em%20Porto%20Alegre.%0D%0A%0D%0AA%20TVA%20entrou%20em%20opera%C3%A7%C3%A3o%20atrav%C3%A9s%20do%20sistema%20MMDS%20com%20os%20canais%20CNN%20(TVA%20Not%C3%ADcias)%2C%20Showtime%20(TVA%20Filmes)%2C%20TNT%20(TVA%20Cl%C3%A1ssicos)%2C%20ESPN%20(TVA%20Esportes)%20e%20Supercanal%2C%20que%20passa%20a%20ser%20chamado%20d)e%20da%20Telef%C3%B4nica.Surgiu%20em%201991%2C%20e%20atua%20nas%20cidades%20de%20S%C3%A3o%20Paulo%2C%20Rio%20de%20Janeiro%2C%20Niter%C3%B3i%2C%20Curitiba%2C%20Foz%20do%20Igua%C3%A7u%20%2C%20Florian%C3%B3polis%2C%20Balne%C3%A1rio%20Cambori%C3%BA%2C%20e%20mais%20recentemente%20em%20Porto%20Alegre.%0D%0A%0D%0AA%20TVA%20entrou%20em%20opera%C3%A7%C3%A3o%20atrav%C3%A9s%20do%20sistema%20MMDS%20com%20os%20canais%20CNN%20(TVA%20Not%C3%ADcias)%2C%20Showtime%20(TVA%20Filmes)%2C%20TNT%20(TVA%20Cl%C3%A1ssicos)%2C%20ESPN%20(TVA%20Esportes)%20e%20Supercanal%2C%20que%20passa%20a%20ser%20chamado%20d&search=Search)e%20da%20Telef%C3%B4nica.Surgiu%20em%201991%2C%20e%20atua%20nas%20cidades%20de%20S%C3%A3o%20Paulo%2C%20Rio%20de%20Janeiro%2C%20Niter%C3%B3i%2C%20Curitiba%2C%20Foz%20do%20Igua%C3%A7u%20%2C%20Florian%C3%B3polis%2C%20Balne%C3%A1rio%20Cambori%C3%BA%2C%20e%20mais%20recentemente%20em%20Porto%20Alegre.%0D%0A%0D%0AA%20TVA%20entrou%20em%20opera%C3%A7%C3%A3o%20atrav%C3%A9s%20do%20sistema%20MMDS%20com%20os%20canais%20CNN%20(TVA%20Not%C3%ADcias)%2C%20Showtime%20(TVA%20Filmes)%2C%20TNT%20(TVA%20Cl%C3%A1ssicos)%2C%20ESPN%20(TVA%20Esportes)%20e%20Supercanal%2C%20que%20passa%20a%20ser%20chamado%20d)[](mailto: * erähnliche Personen Mehr unter Wikipedia.org… Wikipédia Français - L'encyclopédie… TVA Cette page d’ répertorie les différents sujets et articles partageant un même nom. TVA, sigle composé des trois lettres T, V et A, peut faire référence à : * taxe sur la valeur ajoutée, un impôt indirect ; * Groupe TVA, une entreprise québécoise ; * Réseau TVA, un réseau québécois de chaînes de télévision. et aussi : * La Tennessee Valley Authority, une entreprise publique américaine chargée du développement de la vallée du Tennessee ; * TVA ()

[Catteklina]
0

#18 Sjukt fin bild!

blackangel
0

#20 tack sa mycket:)

linzzann
0

Jag har en whippethane på 4 månader ungefär. Det är ju bara att gå upp och kolla på vad #17  har skrivit för jag håller helt med henne :) Här är en bild på sötingen :)

iingmili
0

Jag har en Schipperke, hon är sex månader.

iingmili
0

Jag skulle ju beskriva henne det glömde jag. Hon är otroligt kelen och lättlärd och när vi köpte henne fick vi höra att Schipperke var en ras som var som ett tjuvlarm på fyra ben, men våran Bella skäller i stort sett aldrig.

Anett Lindbom
0

#25, Vad söt din Schipperke är, det är en ras som jag skulle kunna tänka mig nästa gång det blir hund..