Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3334 ggr
linzzann
1

foder för tunna hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan =)

Våran whippethane på 4 månader är lite smal enligt oss. När vi sedan hörde från en uppfödare att han var för tunn så åkte vi genast hem och försökte göda han med pannkakor och ägg och annat fett. Men sedan hörde vi från en annan att man inte skulle göra så för att då kunde hunden sluta äta sin egen mat. Men Viggo tycker inte om maten! Vi kör med Eukanuba och det är ett bra foder enligt alla vi frågat.

Vad tycker ni? hur ska vi göra för att han ska tjocka på sig lite? Någon som vet ett bra foder för hundar som är för tunna? 

Tack på förhand! /Linn

Bogart
0

Du ger väl honom valpfoder? De brukar ju vara fetare än vuxenfoder… Om man ska byta foder för att hunden ska gå upp lite så brukar man väl bli rekommenderad foder för aktiva hundar, men du bör väl köra på valpfoder. Så ge honom helt större portioner?

Sedan så är det väl inte helt omöjligt att han kan ha mask, så att kolla upp det kanske inte vore helt fel. Finns något som heter "kolla masken" på apoteket som man kan köpa. Annars kanske någon annan här har lite mer tips på vad man ska kolla efter om man misstänker mask. :)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Mischa
0

Jag tycker inte han ser för tunn ut (enligt bild) men har veterinär sagt något?

öka doseringen på fodret och sprid det över dagen.

≧◔◡◔≦

linzzann
0

#1     Ja, vi ger honom valpfoder och vi håller på och avmaskar honom (det tar ju tre dagar) . 

#2 nej, jag la inte upp en så bra bild (han står ju lite böjd) men man ser revbenen och så. förra ggn när vi skulle vaccinera han så sa dom ingenting, men vi ska åka dit igen och fråga vad de tycker

fettmedkevlar
0

#0 Pannkakor och ägg?

Öka istället fodermängden på valpfodret :) Sen så är ju whippet en relativt tunn ras.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Tezza
0

Visst kan ni ge han äggula (1/vecka) i bland men inte för att att göda han och ge absolut inte pannkakor, det är ingen mat för en hund. Sen ökar man dagsgivan på fodret lite åt gången för det tar ju någon vecka innan det syns på hunden. Jag skulle ge det valpfodret ni ger och öka givan som någon skrev och går det inte att få i han större mängd så skulle jag dryga ut med färskfoder som är rikt på fett. Vill han inte ha mer mat varje gång så kan ni ju lägga in ett extra mål mat om dagen.

linzzann
0

men vi ger honom så mycket mat han vill såklart men han äter ju inte maten! det där med pannkakor hörde vi från en annan uppfödare som vi träffade.

SaraC
0

Gå efter rådet att inte ge en massa annat, eftersom det inte får honom att vilja äta den vanliga maten.

Försökt göra utfodringen roligare? Lägg torrfodret i en toarulle/petflaska/kong/eller annan aktiveringsleksak. Släng ut fodret över gräsmattan ute eller göm på olika ställen inne, och låt honom leta. Ge som belöning när ni tränar små trix eller annat.

Jag tycker inte heller han ser tunn ut på bilden. Många hundar kan ju se både lite för tunna ut och lite för tjocka ut när de fortfarande växer, sådant som rätar ut sig när de vuxit till sig. Har du pratat med din egen uppfödare om din oro omkring detta?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

linzzann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7  tack för rådet :) ska göra utfodringen roligare. Vi har i försej provat att ha det som godis men han spottar ut det direkt. Men ska köpa en kongleksak och prova med :)

Lägger också upp en bättre billd på han (lite smutsig vi hade just varit i skogen xD)

SaraC
0

#8 Lycka till!

Annars tycker jag du ska höra med din uppfödare angående vikten/hur han ser ut i hullet. De vet ju vad som är normalt för rasen. Funkar det absolut inte så kan han/hon kanske också rekommendera ett annat foder. Annars kan de ju gå lite i vågor hur det äter just under uppväxten, mkt som händer i kroppen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

fettmedkevlar
0

#8 Kör du med fasta mattider åt hunden?
Jag kör själv med fasta måltider åt min hane som är jätte kräsen och varit alldeles för tunn, han har vägt 5-9 kg för lite.

Men jag kan ge det tips jag alltid ger, kör på fasta måltider och ge ingenting annat än hundfoder tills hunden förstått att det gäller och äta. Äter han inte på 10-15 minuter så plocka bort skålen, och ställ ner sedan åter igen vid nästa måltid.

Sen är ju valpar lite tunnare som små(dom flesta) och lägger på sig vid 1 års åldern :)

Houdini
0

Absolut inga pannkakor………

Prova fodra med bestämda mattider (mat hela tiden tycks göra hundarna mätta vid bara åsynen).

Tex  den mängd valpen ska ha enligt uppfödaren eller fodersäcken (beräknas på hundens NORMALA VUXENVIKT)

och fodra 4 ggr / dag!

OBS!  Äter inte valpen nå´t mål TA DÅ BORT MATEN och vänta tills nästa måltid, INGA GODISAR EMELLAN MÅLTIDERNA (och naturligtvis inga pannkakor)

fettmedkevlar
0

#11 Ungefär precis det jag skrev :P