Dörr räddning
Behöver tips och råd hur man ska rädda ytterdörren ?
Mitt lilla monster Cooper ( kina puff ) gillar inte att vara ensam hemma och river gärn apå ytterdörren och framför allt karmen …
De har han alltid gjort mer eller mindre när han varit ensam hemma, blivit lite lungare med de men ja inget uppskattat beteende …
Nu ska vi bo till o från i en övernattnings lgh och han FÅR INTE förstöra nått där….
Tips … Eftersom de är dessutom en hyresrätt kan vi inte sätta upp en skiva med tex. skruv heller …
Och min lilla krabat kan hoppa ganska högt …
Den enda lösningen jag har just nu är såklart träning , men hur …..
Och en plexi skiva med dubbehäftande tejp, men orolig att tejpen kan få med sig färg eller penlen från dörren ….
Hjjjjälp

går det inte på något sätt att skärma av så att han inte kommer åt dörren?

#1 Håller med. Kompostgrindar brukar vara bra att ha…..
Men självklart måste din hund ensamhetstränas. En hund som din mår inte bra av att vara hemma. Ni får nog börja om från början med den delen. Hur gammal är den? Hur har ni gått till väga vid eran ensamhetsträning?

Teasta att ha honom i en bur(kan låta elakt men har hört att de känner sig trygga så då de e ensamma.) Köp en mysig en som du kan inreda o ha lite leksaker i oxå=)

#3 Enligt nya djurskyddslagen som träder i kraft nu 1 maj så får man inte ha hunden i bur annat än vid transport, tävlingar odyl
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#4 Aha har hört av så många att det skall liksom vara bra för hunden alltså inte att sitta i bur jämt men ibland då den skall vara lugn, men men där ser man

Kanske kan begränsa den till ett rum eller något då ni ej e hemma eller ha kompostgaller framför dörren?!
Han e ganska gammal, vi har ofta löst de med hundvbakter ect .. men jag känner att jag måste kunna lämna han ensam en stund när jag går ner till tex mataffären ..
Han har sin bur ( öppen ) på nätter och de känner han sig trygg med…
Om jag "skärmar av han " till ett rum så äter han säkert upp den innedörren ist …
Självklart e träning första prio i detta läge, men vill inte att de sker skador under tiden vi tränar …

Inte alls säkert att hunden mår bättre av att sitta i bur. En del hundar mår nog bättre om de känner sig trygga i sin bur, medans andra säkerligen mår mycket sämre då de inte kan utagera sin stress utan måste tvingas ligga stilla.

Är du rädd om dörren så sätt kompostgaller för så kommer hunden inte åt dörren….
# Han hoppar över ….
ja tror inte jag e den enda med dörr rivande hund ;-)
Men nu har jag alla fall bokat en problemhandledare till vovven som ska försöka lära mig hur man ska göra …
Sen blev de plexiskiva framför alla fall

Men om du ställer kompostgallret lutat mot dörrkarmen, blir det bara en dm innanför gallret, där kan han omöjligt hoppa in och krafsa.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annars kan du ha två kompostgaller ovanpå varandra, det har jag när min tik löper. Det översta sätter jag upp med två små spikar, de hålen syns ej sen.
Väcker en gammal tråd, men ville bara säga att Träning ger färdighet ;-)
Cooper har inte alls rört dörren eller förstört nått i vårt nya boende , ( Ta i trä )
Men de ligger mycket jobb bakom , så alla hundägare som skylle att hundarna skulle vara hopplösa fall, bara o jobba med problemet ;-)
#13 Det var jätte roligt att höra att allt gått bra. Det kommer upp så många frågor här på forumet och tipsen haglar in. Men man får sällan veta hur det går sen.
Jätte kul faktiskt. Krama vovven
Hur gjorde du för att få hunden att sluta? Min hund har fått lite problem med att vara ensam efter en mindre flytt, så tips från någon som har haft liknande problem och sedan löst det vore väldigt uppskattat. Min hund krafsar också på dörren om han få möjligheten, och jag har märkt att han ibland blir väldigt stressad. :/
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Jag fick en jätte bra aktiverings leksak från min kompis osm hunden blev helt över lycklig över så den får han bara leka med när matte gick i väg ( trodde han ja , hehe)
Till att börja med så smög jag ut i tapphuset i nån minut, och sen till affären men bara för att han inte ska assosiera att han blir ensam bara för att han får leksaken så har jag lurat han ibland med att låta han leka med den även när jag vart hemma.
Sen har han stor drag hjälp av sin trygga hund kompis som är van att vara ensam hemma.
Jag tänkte testa, anti skall, vibb halsband, vatten flaska, spray halsband, men efter att jag läst på om de metoderna insåg jag att de skulle inte hjälpa oss långsiktigt…
Nu har vi en "Ikea barngrind" också för säkerhets skull som en slus emellan hallen och resten av lgh, han kan hoppa över, men vi har tränat mycket "ajaja" när han står vid den och de gångerna jag sett honom hoppa över.
Tid, tålamod och rätt metod ;-)