Suck...
Nu har mamma vart och köpt helstryp till vår valp "för att han ska sluta dra". Har försökt förklara att man inte ska ha stryp på valpar för att det kan vara skadligt för hals och nacke osv, och att man måste träna bort dragandet. Jag tränar så fort jag går ut och det brukar gå jättebra, men sedan är det någon annan i famlijen som har varit ut med honom och då är han precis lika dragig igen.
Så om det finns någon artikel någonstans om att stryp kan vara skadligt på valpar så får ni jättegärna länka, för det känns som att jag behöver lite hjälp här…¨
Usch jobbigt när familjemedlemmarna tycker olika :/
Enligt min mening använder man absolut inte ett stryp för att en hund ska sluta dra. Sådant får man TRÄNA bort, precis som du skriver. Och det är ju en valp! Man kan ju liksom inte förvänta sig att hunden är född koppeltränad…
Det enda jag skulle sätta på en hund för att testa om den drar mindre i det är en helt vanlig sele.
Försök prata med resten av familjen och visa dem hur du gör när du tränar valpen att gå i koppel istället. De vill väl att hunden lär sig att gå i koppel utan att dra? Det är väl hundra gånger bättre än att försöka hindra den att dra.
Jag vet tyvärr ingen artikel om att det är skadligt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Varför säger du inte bara till henne att ni kan träna bort det utan stryp först?
Eller säg att "vi kan väl försöka träna bort det, tillsammans. Vi ger det 1 månad och om han inte slutat dra så kan vi testa din metod ett tag."
(Fast tränar ni konsekvent och med en bra metor tar det nog inte mer än 2, 3 dagar. Dom brukar förstå fort. Men det är klart dom kan ha "bakslag" och dra när dom vill åt något, men fortsätt träna konsekvent bara.)
Om ni har koppel på honom på varje promenad, varje dag och tränar honom KONSEKVENT hela tiden under varenda promenad så har ni väldigt snart en dragfri valp om ni tränar på rätt sätt och belönar ooooofta och myyyyycket på ett bra sätt.
Konsekvent är nyckelordet.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tog ca 5 timmar att träna bort dragandet med vår helt ofostrade (däribland INGEN koppelträning) då 17 månaders tik..
Vet man vad man ska göra, och när, så går det för det mesta väldigt fort :)
Bara en nyfiken fråga. Hur gammal är valpen?
tror inte det finns någon fakta på skador orsakade av halsband, däremot kan du ju som någon sa, visa din mamma/familjemedlemmar hur du gör och att om ni alla gör det så kommer valpen att lära sig.
≧◔◡◔≦

Jag är lite kluven till det här faktiskt… Jag har en 2 år gammal tik som jag har haft sen hon var 9 månader. Förra ägaren tränade ingen koppelträning alls med henne och sa att hon drog ännu mer i strypkoppel än sele. Så hela första året gick jag snällt med sele på henne, hon slutade inte att dra trots koppelträning (jag var inte tillräckligt konsekvent). En dag hade jag glömt hennes sele och fick då låna ett helstryp. Udda gick som en Gud, hon höll inte ens kopplet sträckt, vilket var något vääääldigt ovanligt. Jag var bara tvungen att ringa till förra ägaren och fråga om jag hade missuppfattat henne ett år tidigare, alltså om hon hade menat tvärtom med sele/stryphalsband, men jag hade fattat henne rätt.
Udda går fortf. fint med helstryp och jag förstår fortfarande inte hur det går ihop sig. Hon provade aldrig ens att dra första gången hon hade helstryp utan gick bara fint.
Idag har hon sele på sig när vi är ute i skogen och ränner, men på ställen där hon ska vara kopplad (t.ex. i stan) går hon med helstryp och det går jättebra!
Med det här vill jag inte säga att man ska sätta helstryp på en valp! Jag håller med om att sele är bäst för dragiga hundar, jag ville bara visa på att det finns undantag=)

Jag har stryp på Kiara nu men då e hon ju ej valp längre, nej prova med olika selen o massa träning, gudarna ska veta att jag tränar fortfarande helt utan resultat ibland haha
Jag har alltit använt stryp, vid behov, på mina jakthundar. Ett eller två små knyck och ett NEJ ! är allt som har behövts för att de ska sluta dra. Och har därefter inte haft några problem med att hunden drar. Den tiden som det tar med andra metoder kan användas till annat trevligt umgänge med hunden. Jag tränar inte koppelvana på valpar förrän jag ser att valpen mognat. Jag bor på landet så jag behöver inte motionera valparna i koppel förrän jag märker att de vill gå sina egna vägar. Då är det dags för halsrem och koppel, drar hunden när den vant sig vid detta, är det dags för stryp.
Jag har aldrig haft några problem att lära hundar att inte dra, och inte hört att stryp skulle vara skadligt. Däremot skulle det aldrig falla mig in att använda stryp på en liten valp. Den ska man ge så mycket tid och omsorg och lära vad ett NEJ ! betyder. Det kan ibland räcka med den tillsägelsen när det ska dras i kopplet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Detta är vanligare än vad man tror tyvärr! Ett par "kompisar" till mej har en Pitbull/am.staff valp på 19 veckor, dom började med helstryp på honom vid 15 veckors ålder då tjejen då ej längre orkade hålla honom på promenaderna då han drog så himla mycekt, nu har dom alltid helstyp på honom och tycker det är så bra eftersom då orkar tjejen hålla honom (än så länge ja vänta till det kommer 20 kilo + på den lilla hunden) dock går han och drar konstant och "styper sej själv hela tiden" men vad kan man göra mer än att rekommendera dom att inte ha stryp, det går n genom ena örat på dom och ut genom det andra för dom vet ju bäst!
Så himla tråkigt! Sen tycker dom vi är elaka på våra tik på 11 månader för att vi har ett 6 cm tjockt halsband, enligt dom är det bättre ju smalare halsbanden är för det är snällast mot hunden…*suck!* Vem gav dom hundkörkort??
Orkar man inte hålla en valp som är 15 veckor så är frågan om man överhuvudtaget ska gå ut med hunden, eller vänta tills man orkar. Ägaren hade behövt gå kurs i hur man fostrar en valp, samt en kurs för hundägare.
Allt för ofta ser man folk som kommer halvspringande efter en dragande hund. Inför "hundkörkort" !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#11 Håller med och kan tillägga varför skaffar man en sådan hund som man inte orkar hålla? Man vet ju ungefär hur mycket hunden kommer väga som vuxen så den lbir ju inte direkt lättre med åren på något sätt heller
Det krävdes inte så mycket - vi åkte och bytte strypet mot ett läderhalsband dagen efter. Och nu drar han aldrig längre, förutom när han är bajsnödig
Men tack för alla svar.
#13 Bra att det löste sig :)