Dragig hund

det går att göra lite olika beroende på hur stor / rädd hon är.
Du får kolla vilken metod som är bäst. dessa har jag lärt mig på instruktörsutbildningen
1. beröm när hunden är bakom eller vid sidan om dig, går hunden före dig så stampa i backen med foten och byt sedan riktning.
2. samma som ovan fast om hunden blir rädd av stampet, byt bara riktning utan att stampa. glöm inte berömma när hunden är bakom eller vid sidan.
3 stanna när hunden drar, när den kolla på dig och undrar va fanken som händer beröm och sen fortsätt gå
ryck inte i kopplet när du byter riktning utan "drag" med dig hunden till den nya riktningen.

Du skulle även kunna göra så att så fort hunden drar så stannar du och backar lite så att hunden kommer fram till dig. Alltså så fort kopplet lättar (och hunden letat efter din ögonkontakt) så ger du hunden en massa beröm o kanske även någon godis. Det kan ta några gånger men då hunden väl har fattat vinken så blir det bättre.
Jag gjorde såhär med min hund, det tog 1 konsekvent promenad och dragandet var intill helt borta prommis 2. Några påminnelser, någon enstaka påminnelse prommis 3. Inte ens 1 dag alltså.
Andra dagen la jag till kommandot "tillbaka" när jag backade, så om han drar nu kan jag bara säga "tillbaka" och han vänder tillbaka och kommer upp på min vänstra sida.
När kopplet späns, backa 3 eller 4 steg, hunden kommer att dras med och vänder sig förhoppningsvis om och går mot dig. Beröm! Godis eller någonting lugnt. Snurra nu runt ett varv, långsamt, så att hunden följer dig runt hela vägen och hamnar på din vänstra sida igen.
Fortsätt gå.
När kopplet späns, backa 3 eller 4 steg, beröm, vänd runt ett varv så hunden hamnar på din vänstra sida. Beröm. Gå vidare.
Se till att inte göra skillnad på att dra lite och dra mycket, så fort kopplet späns så backa bort och vänd runt.
Om du tränar detta hemma också mellan några promenader, eller tränar det hemma FÖRST innan du försöker det ute, så går det säkert snabbare.
Placera en störning, exempelvis lite köttbullar, på en tallrik eller i en skål på golvet. På med koppel och gå förbi skålen. Hunden ska gå fint vid din sida och inte dra, ha kort koppel så att kopplet späns fort så hunden inte hinner komma så långt före dig. När det späns, backa bort från skålen, vänd om precis som jag skrev innan.
Gå mot skålen igen, lite brevid så att du kan gå förbi den.
När hunden lyckas gå fint brevid dig så gå förbi skålen. När ni kommit några steg förbi skålen, ge ett varsågod och låt hunden gå tillbaka och få köttbullarna. Upprepa!
Hunden lär sig att så fort den försöker skynda mot skålen så kommer den bara längre och längre bort. Går den fint vid din sida så får den ju komma framåt! Det är vad den vill!
Om ni är ute och det är en superintressant luktfläck tex, låt hunden gå fram efter att den lyckats gå förbi utan att dra. Backa bort om den drar, vänd om så hunden kommer på vänster, gå förbi utan att hunden dra och "varsågod, nu var du duktig så din belöning blir att få nosa där du ville".
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]