Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4648 ggr
Annaaa
0

Wippet

Ni med whippet - hur stor jaktlust har era hundar? Är jaktinstinkten ett problem eller går den att kontrollera?

ChatNu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ägt en del Whippet..just nu har jag en. Fick avliva min andra för ett par månader senGråter

Men till din fråga..den som jag har kvar, vill absolut INTE jaga..jag tror han är den lataste Whippeten i SverigeCool Han är en slöfock på alla plan.
Min andra som jag fick ta bort han var en utmärkt jakthund..och kunde inte motstå att pinna iväg efter smått & gott. Han tävlade också på rundbana.
Han hade linjer från Australien i sin stamtavla där Whippeten används till mycket jakt & det kändes som om detta påverkade hans väldiga intresse för jakt.

Min andra som jag har nu verkar inte fått jaktgenen precis..lixom 2 Whippetar som jag hade när jag var yngre. Ingen av dem var speciellt intresserad av att jaga..

Du får höra med ev. uppfödare hur lusten är hos föräldrarna & om de har en lagom jaktdrift är det inget problem att jobba bort det.

Jag kan ju personligen säga att lättare & trevligare ras får man leta efter. Så jag personligen har inte upplevt detta som ett problem.
Och vill man absolut inte föda jaktinstinkten så skall man inte träna eller tävla på rundbana eller liknande..Skrattande
Det förstärker bara instinkten ..

Lycka tillGlad
Bifogar en bild på mina hjältar..först ut är min vackra Zigge som inte finns merKyss

ChatNu
0

Här kommer Kalle..den lata killenSkrattande

Anett Lindbom
0

Jag har min fjärde whippet nu och jag har aldrig haft några större problem med mina whippets mer eller mindre jaktlust. Det är ju mest en träningsak så visst går det att kontrollera. Whippets är lättlärda hundar & dom fattar snabbt vad man vill.

Min första Whippet hade stor jaktlust men för mig fick hon aldrig chansen till att dra iväg efter ngt djur. Medans husse, min dåvarande man som inte hade fullt så stor koll på hundarna så för honom jagade hon både hare & älg. Min whippet som jag har nu bryr sig knappt någonting om det vilda ute, det enda han är ute efter är de ev. löpande tikar,=) Ja katter gillar han ju också men det är nog mest för att vi har katter här hemma så han tro att alla katter är lika snälla & goa och att dom inget hellre vill än att få busa med en äldre Whippetfarbror.

Har man whippet, eller vilken vinthund som helst så lär man sig att hela tiden se före hunden när den är lös, utifall att det skulle dyka upp en katt, en hare eller hundrädda människor till exempel.

Anett Lindbom
0

#2, Åhh en sån där latmask har jag också, När vi är ute så undrar han varför man ska springa när man kan gå och lukta på alla kissfläckar, och inne ligger han gärna & myser i sängen eller i soffa, Kommer det folk för att hälsa på så kan han ju på sin höjd gå dit och nosa lite, om han orkar förstås annars brukar han bara titta upp lite under täcket för att se vem det var som kom och sedan sover man vidare..:)

Bokskogens
0

Min whippa är inte så gamal ännu, snart 10 mån, och hon har än så länge inte dragit på något. Men som Hedbrant skriver, man får hela tiden se före hunden.
Hade jag gett henne lov hade hon jagat katterna på gården.
Däremot har hon börjat att markera när det är något i skogen som hon skulle vilja titta närmare på, stelnar till eller ställer sig på bakbenen.

Så tycker inte det är något problem (ännu… *leer*)

ChatNu
0

#4 Finns det verkligen en latmask till i SverigeSkrattande
Du beskrev just min Kalle *ASG*
Tydligen finns det såna här lata modeller, men de är charmiga som fåKyss  Din latmask var ju sååå sötKyss

Får bara hålla med er andra som berättat..att precis så fungerar en WhippeKyss

//Maria

Annaaa
0

Vad fina hundar ni har allihop! Trodde faktiskt inte att det fanns lata whippetar! Tack för svaren. :) Jag är i valet och kvalet mellan olika raser just nu.

Så om jag får fråga en sak till - hur fungerar pälsen? Läste i rasstandarnden att whippetar har tunn päls utan underull och att de kan frysa pga det. Behöver de kläder när det regnar och blåser? Fäller de lite grann hela tiden så att det mesta kan borstas bort eller tappar de allt på en gång som andra hundar?

linzzann
0

Hej. Jag har just skaffat en whippet så jag är inte säker på alla frågor, men jag kanske kan hjälpa dig lite grann.

Whippar behöver täcken ja, men om dom får röra på sig och hålla igång så går det bra. om den är på en utställning och den ska stå still i flera timmar om det blåser så behöver den ett täcke. Whippar fäller inte mycket men ändå lite. min hund fäller lite hela tiden men alltså jag har ju som sagt inte haft han så länge. Whippet är för övrigt en jättetrevlig ras och jag tycker absolut att du ska skaffa enGlad lycka till / Linn