Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10265 ggr
sokka
0

Jobba i djuraffär

Krävs det någon speciell utbildning för att jobba i djuraffär? zoologi eller liknande? Vill gärna det! Någon som vet???

Jojsan
0

Putt

[Catteklina]
0

Djuraffärer brukar väl kräva att man har gått någon form av gymnasium med djur *minns inte vad det heter just nu* Typ Spånga eller liknande.

reverse
0

De formella kraven brukar vara naturbruksgymnasium, helst med inriktning på sällskapsdjur. Däremot vet jag inte hur ofta det faktiskt efterföljs, med tanke på vad mycket inkompetent personal jag träffat på i djuraffärer. (Har själv gått Spånga gymnasiums djurvårdarlinje).

//Lina

spikes
0

vad jag vet så är det inget krav, men naturligtvis ett plus om man söker jobb på en sån affär.ibland räcker nog en stor erfarenhet av olika slags djur, och viljan att lära sig;-)

[Catteklina]
0

#3 Så hette det! Naturbruksgymnasium… Skäms

Dom flesta jag haft kontakt med ville ha den utbildningen på sin personal. Tyvärr har jag "bara" gått handel, men kom på kälke in i alla fall efter praktiken.

Silenos
0

När jag gick i 9an praoade jag i en Zooaffär. Fick sedan jobba där på kvällar , helger och lov. Butiksinnehavaren lärde migallt eftersom. Jobbade där i två år.

Anett Lindbom
0

Jag tycker nog att all personal i en zoobutik borde ha ngn form av utbildning. Inte som det är nu att vissa zooaffärer ser ut att ta in vem som helst för att jobba i affären & sedan om dom har ngn kunskap eller inte verkar inte spela ngn roll. Hur kul är det att gå till en zoobutik med funderingar och personalen ser ut som frågetecken, eller att man som kund vill beställa ngt och dom har inte en aning om av man pratar om. Det är så tråkigt att gå till sådana zooaffer, så numera bojkottar jag helt dom zoobutikerna. Numera går jag enbart till dom zoobutiker där personalen vet vad dom pysslar med & att dom vet vad dom pratar om.

Zvintos
1

#7: Fast man behöver ju inte veta exakt vad man pratar om trots utbildning.
Finns de som kan mer, fastän de inte gått någon utbildning. =)

Anett Lindbom
0

Jomen på zooaffären här i stan vet dom knappt vad dom har i akvarierna, samt att dom lyfter kaninerna i öronen..

Har persnalen gått en vettig utbildning så borde dom ju ändå veta bättre än vad dom gör på zooaffären här i stan.

Det är klart att dom inte behöver kunna allt men dom borde ju ändå kunna grunderna i djurhållning samt hantering av djuren, och att dom borde kunna hjälpa åtminstånde nybörjare som kommer in och kanske ska köpa sig ett litet djur eller akvariefiskar, kan personalen inte sådana enkla småsaker då har dom inget i en zooaffär att göra.

MarHai
0

Min granne har en djuraffär i sthlm. Han har som krav att man har ett stort intresse för djur, och även människor, har rätt stor kunskap om olika arter och tillbehör, samt vara skötsam.
Men såna krav är det nog väldigt få djuraffärer som har…
Kommer nog att bli anställd hos honom när jag har gått ut gymnasiet, och fixat körkort.
Går på naturbruksgymnasium, med inriktning på smådur/djurvård. Kommer att gå Zoohandlarkursen nu i höst.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Karmatarerskanise
0

Här i stan var jag bor har jag sett flera av zooaffärerna sälja djur till barn utan föräldrar, sälja råttor ensamma fast dom ska vara två osv.

Det är möjligt att dom VET vad som gäller men bara struntar i det.

Keso
0

För att få driva en djuraffär krvävs enligt 20§ Djurskyddsförordningen att man har utbildning, se länk http://www.notisum.se/index2.asp?iParentMenuID=236&iMenuID=314&iMiddleID=285&top=1&sTemplate=/template/index.asp

Utbilningen som krävs finns i 2 kapitlet sällskapsdjurföreskriften L80, se länken http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

För att bara vara anställd och inte ha ngt huvudansvar och troligen inte jobba ensam krävs ingen utbildning.

reverse
0

#10 Vilken djuraffär är det då? ;) Alltid bra att veta vilka djuraffärer här i sthlm som håller lite kvalitet.

Och vart finns den här "Zoohandlarkursen"? Den har jag faktiskt inte hört talas om… Var visserligen längesedan jag läste djurvård…

//Lina

Ellenfyrkant
0

Efter tre år 'djurvård' på gymnasie är man färdigutbildad djurskötare ^^

Mvh Ellenfyrkant

Keso
0

#13 ZOORF anordnar dessa kurser + att det finns minst en privatutbildare som har godkända kurser. Bla kaninavelsföreningen har egna kurser i bara kanin för sina medlemmar, även uppfödare kan behöva gå kursen för att få sälja djur (här har omfattningen betydelse).

Har man en gymnasieutibildning med inriktning mot smådjur och är osäker om den är ok ringer man Jordbruksverket och kollar med dem.