Vad tycker ni?
Hejsan
Är lite kluven just nu då jag nyligen fick höra en disskution om ledarskap. Det sas såhär.
-Säg NEJ en gång (så långt är jag med och förstår att tjat inte lönar sej). Men sen sas det att om hunden inte lyssnar ska du se till att göra det så obehagligt för den som möjligt. Gör inget om hunden skriker/gnäller till.! För då kommer den förknippa olydnad med obehag!
Fast jag känner dock att jag vill att min hund ska göra som jag säger för att den vet att det lönar sej och för att göra mej tillags! Han ska tycka det är kul! Vill inte att min hund ska göra som jag vill för att annars gör det ont som f*n!
Vad tycker ni om detta? Vad är ledarskap för er? Hur gör ni för att nå ert mål som ledare? Hur gör ni när hunden gör fel?
Det där är inte ledarskap, det där är våld. Man kan lära en hund vad ett Nej betyder utan att behöva använda våld! Usch. Det bevisar jua bara att de som förde den disskutionen inte hade en aning om någonting.
Jag är inte speciellt duktig heller, men så mkt fattar jag iaf..
Visst kan man "bestraffa" hunden för att den inte lyssnar. Men aldrig, aldrig genom något obehag! Jag skulle snarare vilja kalla det att lära hunden att om den inte lyssnar så får det konsekvenser, istället för att kalla det straff.
Tränar jag viktiga saker och hunden skiter i mig, kan jag t.ex. vända och gå ifrån honom. Ignorera är en annan konsekvens.
Nej, jag är helt med dig i tänkandet att hunden ska lyssna och lyda för att den VILL och tycker det är KUL! Det är absolut målet! Men jag är hårdare med att han ska lyda i viktiga saker som t.ex. inkallning. Fjantar han runt när vi tränar in ett litet trix bryr jag mig inte alls på samma sätt, eftersom det inte är viktigt.
Sedan får man ju inte glömma att rannsaka sig själv. Vägrar hunden lyda för att den inte vill? Eller är det kanske bara så enkelt att det är jag själv som inte lärt in momentet tillräckligt bra? Hunden kanske helt enkelt inte förstått.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag tycker att om du säger "sitt" exempelvis, så sätter sig hunden eftersom du flera gånger gjort det väldigt klart för hunden att det är jäävligt trevligt och roligt att sätta sig när du ber den.
När du kallar på hunden kommer den eftersom den vet att det är sååå kul att komma till dig.
Jag tycker inte att hunden ska sätta sig eftersom den vet att den blir slagen och misshandlad om den inte gör det. Det är inte respekt för ägaren, det är rädsla. Det är heller ingen ledare som torterar sina flockmedlemmar. Finns inget ledarskap i den metoden.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
läs artikeln dominans och dominans beteenden så får du veta mycket;-),annars tycker jag inte du ska lyssna på dessa personer som säger så,du är själv inne på helt rätt spår….