Vilken ras? =S
Vill köpa en annan hund ras än siberian husky..
Den ska användas till agility , lydnad , utstälning , avel…
Vilken ras skulle ni rekomendera?
den ska vara mellan - stor hund ej liten…
Om hunden ska funka till utställning och avel beror ju mer på individen än rasen.
Vad söker du för mentalitet?
Hur mycket tid vill du lägga ner på pälsvård?
Hur pass seriöst vill du träna agility/lydnad?
≧◔◡◔≦
den får inte vara aggresiv XD?? den ska vara pigg m.m.
Spelar ingen roll
Såå jag kan tävla :P
Väldigt dumt formulerat svar. Din hund blir vad du gör den till.
Tycker du bör tänka genom vad du vill ha för mentalitet innan du springer och börjar fråga om raser. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Njee jag är inte så bra på de ingen som bara har tips på fina hund raser OAVSETT mentalitet
Finns det någon i din familj som har hundvana?
Men börja grina då!
#5 hehe jo alla mamma har haft hund i snart 25 år och jag har haft hund hela livet pappa har åxå haft hund i 6 år ca
Var det inte du som redan hade 40 hundar? :/ Räcker inte de hundarna? Sedan så undrar jag varför du ska avla, har du kunskapen som behövs?
Om du ska ha en till hund får du verkligen tänka över lite mer specifikt vad du vill ha för egenskaper, det är helt omöjligt att föreslå en passande ras annars.
Sedan så är jag lite tveksam till att någon som skjöt sin hund på direkten för att den dödade en kanin ens ska ha hund egentligen… ._.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#7 inte på direkten vi avlivade hon sen det skrev jag ju bara för att ja va lessen ju skulle inte du vart de lr?
nej vi har bara 25 hundar inte 40 och nej de räcker inte vi har fullt med tomma gårdar som vi vill fylla ut ..själv har jag bara haft hand och tagit 6 valpkullar men mamma har ju tatt många typ 30 under hela sitt hundliv…
" vi har fullt med tomma gårdar som vi vill fylla ut "
Hej skaffa gossedjur? Nä, jag tror du får läsa en hundbok innan du bestämmer dig för att skaffa hund.
Men börja grina då!
#9 tack så mkt men jag kan hitta hund själv jag frågade bara efter raser och ni börjar klaga efter bara några inlägg vad kul känns ju riktigt upp piggande
….
"Bara" 25 hundar? Det var ju lite kul. Jag förstår att det lätt blir många hundar när man har draghundar, men du kan ju använda dem till mer! Finns ingen anledning att skaffa en till väl? Ta en av de ni har istället och träna agility med, varför inte ta valpen ni inte lyckats sälja? ._.
Med vänlig hälsning
#11 vi behåller redan 2 av den kullen och jag vill ha en annan ras fel med det eller?????
#12 Nä nä det är väl inte fel, men om du vill ha tips så MÅSTE du specifiera vilka egenskaper du söker hos rasen! Om du gör det så kan jag och flera här ge dig förslag. Så tänk över hur mycket motion och träning hunden kommer få, vilken typ av päls du vill ha på hunden, hur mycket tid du är villig att lägga på pälsvård etcetra. =)
Det här testet kanske är en bra början:
Med vänlig hälsning
#4 Alla hundraser är fina :) Om du inte bryr dig om mentaliteten så kan du bara ta den som är snyggast.
Vi du verkligen satsa på lydnad och agility så är ju bordercollie en snabb och bra hund. Men då ska du nog ha möjlighet att kunna låta den valla också.
Jack russel är ju också snabba på agilitybanan men mycket envisa, de är ju terrier.
Sheltie är en populär agilityhund.
Shäfer är populära i lydnad och bruks.
Den här listan kan göras hur lång som hellst. Det som verkligen skilljer raserna åt är mentaliteten. Så om du ska välja så tänk igenom noga hur du vill att din hund ska vara.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Är väldigt intresserad av en australian sheperd Tycker dom är fina m.m. har alltid tyckt om dom eftersom jag gillar hundar som kan ha blåa ögon! så blir det nån blir de en sån och mamma vill ha en podenco ibichenco
Aussie är väldigt, väldigt krävande, och jag hoppas att du tänker på detta! Jag är själv väldigt sugen på en aussie, tycker de är väldigt vackra, men jag har insett att det inte är aktuellt för mig nu, eller inom en snar framtid. Har kämpat med att inse detta, tro mig! xD Utseendet är så lockande.
Om du är så förtjust i blåögda hundar, så antar jag att du vill ha en blue merle aussie? Ett alternativ skulle ju kanske kunna vara en blue merle shetland sheepdog, de är också väldigt fina och kan ha blåa ögon. Funderar själv på en sådan, tycker att det är ett bra alternativ, eftersom shelties inte är lika krävande. Kanske är något att överväga? Vill du ha en större hund så finns det ju även blue merle collies. 
Med vänlig hälsning
nej vill inte ha nå collie eller sheltie eftersom jag inte tycker om deras utseende alls och sen ärom för vanliga ealla fall shelties
Jag förstår lite vad du menar, jag tycker också att det är roligare att ha en liten ovanligare ras, men det måste man nog försöka bortse ifrån om man vill ha en hund som passar.
Men men, är du villig och har möjlighet att lägga flera timmar på att aktivera din hund varje dag i kanske 15 år så ska jag inte hindra dig från att skaffa en aussie. Jag hoppas bara att du tänker över det ordentligt!
Förresten, gjorde du testet jag länkade till i #13? Vore kul att få veta vad du fick för förslag där. 
Med vänlig hälsning
fick
Australian shepherd
Border collie
Collie langhåret
Finsk lapphund
Groenendael
Old english sheepdog
Polsk owczarek nizinny
Schapendoes
Svensk lapphund
Tervueren
Okej, det är ju bra att du fick aussie som förslag där. =) Är du intresserad av någon av de andra förslagen du fick?
Sedan tänkte jag på en sak, du är bara 13 år, och då är det ganska svårt att veta vad man gör när man väl har blivit vuxen, är du säker på att du kan aktivera hunden om säg 5-7 år? Jag är 18 år nu, och jag har faktiskt ingen aning om vad som kommer hända inom de närmsta åren, så jag har svårt att tänka mig att du kan veta vad du kommer syssla med om några år. :/
Med vänlig hälsning
ja kommer nog bo i kirunna då :P kan aldrig tänka mig en vinter utan snö…
Jo, men hur kommer du ha det med skola, arbete etc.? Kan vara svårt att skaffa hund öht. om man inte vet, men det vill jag verkligen inte hindra dig ifrån, man får helt enkelt lösa det när man vet hur ens liv kommer se ut. =) Dock hjälper det så klart att skaffa en hund med mindre aktiveringsbehov, för det är nog väldigt mycket lättare att lösa om man nu jobbar eller pluggar mycket.
Jag gjorde själv "misstaget" att skaffa en hund när jag var tolv, en borderterrier blev det. Nu önskar jag faktiskt att jag hade valt en ras som kräver mindre, eftersom vardagen hade blivit lättare då.
Förlåt om jag tjatar nu, försöker bara se så att du inser vad det innebär att skaffa en hund med stort aktiveringsbehov. Kanske kan någon mer än jag lära av mitt misstag. =P
Med vänlig hälsning
Jodå sibeian husky kräver väldigt mycket motion dom med
#23 en aussie behöver mycket motion, hjärngympa och dessutom helst få valla… det är absolut ingen ras jag rekommenderar till endast agility och bruks då de kräver så väldigt mycket mer…
jag skulle själv vilja ha en men eftersom vi har aussies inom familjen sedan ca 13 år tillbaka (min syster hade den första och hitills enda 5-faldiga champion bland aussies), har jag insett att de är alldeles för krävande för mig så jag nöjer mej med att umgås med hennes och hennes kompisars aussies istället;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Här finns inga aussie och föresten har jag sakt att jag bara ska ha den till agility?? nej för jag ska ha den till annat och den kan få valla renar XP
Har du möjlighet att träna hunden till att valla renarna och sedan valla i princip varje dag, och utöver det aktivera hunden med annat, så kanske en aussie kan funka för dig. Annars kanske du kan kolla upp de raser som faktiskt använts till renvallning? Så som finsk lapphund, svensk lapphund och lapsk vallhund. =)
Med vänlig hälsning
#25 Citat från #0:
Den ska användas till agility , lydnad , utstälning , avel… Slut citat.
en aussie behöver mer än så som du skrev där….
jag tycker iaf att om du verkligen vill ha en aussie ska du kontakta någon bra uppfödare/aussieägare, lära dig mycket om rasen och verkligen tänka igenom om det är en ras för dig… den kräver så mycket att jag tror det blir för övermäktigt för en 13åring att ansvara över, tyvärr… detsamma gäller border collie enligt min mening…
/Ingalill
Uchhh hatar finsk/svensk/lappsk vallhund
ALLA av den rasen jag känner är aggresiva och inte alls trevliga dessutom tycker jag inte dom passar till varken lydnad eller agility
Varför skulle dessa raser INTE passa till agility och lydnad? o_o De är raser jag själv funderar på för nästa vovve, och den ska då allt användas till det.
Tycker det är lite löjligt att säga att du hatar dem för att du har träffat kassa individer av de raserna…
Jag får intrycket av att du har mer eller mindre bestämt dig för en aussie, så det känns lite onödigt att du har gjort en tråd och frågar efter hjälp. :/
Håller med ingann om att en aussie nog är lite för mycket för en som bara är 13 år. Kan din mamma ta huvudansvaret så kanske det kan fungera…
Med vänlig hälsning
Jag är fördet första 14 och för de andra så har jag inte fått nå svar på vilken ras ni skulle tipsa om så jag fick bestämma själv dessutom har jag bestämmt mig för attt det blir en aussie för jag vill inte ha nån lapphund lr nått de har vi nog med här så tråden kan låsas
Står på din sida att du är 13, och då antar vi att du är det.
Du fick inga förslag innan eftersom du inte sa mer specifikt vad du sökte!
Aja, lycka till med din aussie, jag tvivlar dock på att det är en ras för dig, eftersom det är ganska få människor som faktiskt kan ge en aussie det den behöver. :/
Med vänlig hälsning
#31 tack men jag tror faktiskt de e en ras för mig!

Känns egentligen dumt att lägga sig i men ska jag vara ärlig så håller jag med alla de andra, tror inte en aussie är lämpad för dig. Jag är ett år äldre än dig och äger en underbar sheltie, jag går i skolan i många år till och efter det är det dax att börja jobba. Jag skulle aldrig ha tid för någon som krävde mer än vad min sheltie redan gör. D.v.s. bl.a. Aussie. Därför tror jag inte att det passar dig heller. Känns inte som att du försökt anstränga dig en minut för att hitta problem med ägandet av en såpass krävande hund, det borde du. För hundens bästa…. Du väljer hunden, den har ingen möjlighet att ta beslutet själv, tänk på det!
Mvh Ellenfyrkant
Hur vet ni att jag inte har tid min mamma hjälper ju?
Det finns mycket man kan lära den
Och vad spelar åldern för roll låter som om alla som är yngre inte ska ha en hund eftersom dom är så små!
#33 Du tror inte den passar dig men det gör jag vad f*n vet du om mig!? jag kanske har mycket mer tid och uppgifter åt den är vad du skulle haft?

#34 Så behöver vi inte bli otrevliga här….
Ens egen hund ska man klara av att ta hand om mestadels själv anser jag, annars blir det ju inte som ens egen hund? Då kan du lika gärna "låna" en av era andra 25 hundar lr vad det nu var. Möjligt att du har mer tid och uppgifter ja…. Men tror fortfarande inte att du har tillräckligt mkt tid till en aussie eftersom man får anta att du, precis som jag går i skolan? Skolan tar mkt tid speciellt när man kommer upp i gymnasiet och då har man inte alltid så snabba vägar hem heller om det inte är gångavstånd.
Det är kanske så att man behandlas efter hur folk uppfattar en, jag behandlas inte som en småunge, men betéer mig inte som en heller….
Mvh Ellenfyrkant
#34 du får köpa vilken hund du vill för mig men jag tror kappast att en enda aussieuppfödare i sverige skulle sälja en valp till en familj där ett barn ska ha ansvaret över hunden. än så länge är tack och lov rasen tillräckligt liten här i landet så de ställer lite krav på sina köpare…
/Ingalill
#36 ..och det är mamma som köper den åt mig Men jag tar hand om den och dom andra hundarna går inte att valla med!! + att jag för sista gången vill ha en annan ras!!
#37 men varför just en aussie? (som jag är övertygad om att du inte kommer klara av) en aussie är för det första en enpersonshund… den kräver massa tid och arbete som jag inte tror din mamma heller har tid med om ni nu redan har 25 andra hundar!
det finns hundratals andra raser som passar till det du vill så jag förstår inte varför du just vill ha en aussie??? det ÄR ingen hund som passar till en 14åring eller en familj som redan har massor av hundar!!! precis på samma sätt som inte en BC är det heller….
/Ingalill
Håller helt och hållet med ingann…
Det finns ju så många andra raser, som inte kräver lika mycket, som också går att valla med! Har redan nämnt flera i den här tråden, men du avvisar alla förslag med dumma kommentarer…
Vad sägs om en isländsk fårhund då? Eller är de för fula kanske? Eller har du träffat en som du inte gillade?
Med vänlig hälsning
Måste hålla med om att Finsk lapphund kanske skulle kunna vara något. Jag känner många finska lapphundar som är mycket duktiga inom agility och lydnad. Sen tycker jag du ska lägga de dåliga individerna åt sidan, det har inget med rasen att göra, utan oftast ägaren.
Jobbat med en finsk lapphund som hade en j-vel till ägare om jag får säga så.. Den hunden är den trevligaste hund jag träffat. Så glad, och pigg.
En aussie kräver otroligt mycket, och är en helt annan hund än en husky som du är van vid, så det har inte med hunderfarenhet att göra i första hand, utan raserfarenhet.
Tycker du ska ta först och främst en lättare ras.
Jag har erfarenhet av en del aussis, och du anar inte hur hårt deras ägare får jobba med att hålla hunden i trim.
Får den valla, och tung stimulans varje dag, skulle du nog kanske klara av det, men du är 14 år och vad jag har uppfattat det som aldrig ägt en aussie, och om du har vänner som har en, räknas inte. Någon gång måste vara den första, men att skaffa en aussie direkt är lite som att ge sig att cykla innan du lärt dig gå..
Menar inget illa, men eftersom du avfärdar alla förslag och hjälp, från mycket erfarna hundägare, så kanske du ska kolla runt på nätet, där ingen kan säga emot dig, någon kan ju komma med ett helt tokigt förslag och det vill du väl inte?
Det är lite som med media det där.. dra alla över en kam för att man kanske träffat kanske fem dåliga individer.. 
#11 håller fullständigt med dig, måste ju finnas någon av alla dessa hundar de har som hon kan använda
Jag ska ha en aussie för att jag gillar dom ! dom är fina + lättlärda och ni som är "övertygade" om att dom inte passar mig kan dra eller gära vad f'n ni vill jag har hittat en jag ska å kolla på Punkt Slut!!!!!!
+ att jag tror att en aussie passar mig!! och ni som tror ni vet något annat om hur jag ska använda den och hur den kommer leva , motioneras m.m… "vet" fel!
Nu låter du bara barnslig. Du bad om råd och fick det.
Lycka till, hur det nu än blir.
Barnslig vad ska man göra med sånna som tror dom vet allt om allting och alla är så j.vla irriterad asså
#44 Som sagt, du fick råd och du kastade dem direkt, du hade ju redan bestämt dig. Finns folk som är kunniga på den här sidan, och hittils har ingen rekomenderat en aussie till dig. Det är inte utan grund.
Som sagt, lycka till, hur det än blir.
Jag har rekomenderat mig en aussie ni vet ju inte ens vad jag ska ha den till m.m. så ni ska nog inte sga att jag inte passar med den och att jag inte kommer klara av den + att vissa typ tror att jag kommer att plåga med den och sen typ avliva den för att jag inte klarar av den.. FEL!!
De vet inte allt, men de vet helt klart med om rasen än vad du själv gör.
Annars hade de väl inte yttrat sig, eller hur?
Ber man om råd, så är det självklart att folk ger råd som de tror är bäst.
Har de sagt att du inte bör köpa rasen, så har de gjort det av en anledning.
Av välvilja för både dig och hunden!
Det är inte kul att köpa en hund, för att några veckor/månader senare upptäckte att "ojsan, jag tog mig visst vatten över huvudet".
Man måste se på beslutet objektivt, och ta bort tankarna om att "jag ska ha den rasen, no matter what", och tänka steget längre.
En sak jag funderar över, är varför du skrev och bad om råd, när du ändå bestämt dig för rasen och sen blir förbannad när folk säger att du nog bör tänka om och välja en annan ras.
Om du bara velat haft medhållande, skulle du nog låtit bli att skriva överhuvudtaget.
För alla kommer aldrig att hålla med en.
Det är alltid någon/några som säger annat.
Det är sådant man får räkna med när man är på ett forum, eller är bland folk överhuvudtaget.
Man måste lära sig att kunna ta konstruktiv kritik.
Och man behöver inte bli ful i munnen.
Det går att säga det man vill på ett lugnt och sansat sätt utan svordomar.
Tro mig, det blir mycket trevligare att läsa då.
Det var allt jag hade att säga i denna diskussionen.
Tack för mig.
#44 Som sagt, du fick råd och du kastade dem direkt, du hade ju redan bestämt dig. Finns folk som är kunniga på den här sidan, och hittils har ingen rekomenderat en aussie till dig. Det är inte utan grund.
Som sagt, lycka till, hur det än blir.
Oj, dubbelpostat
#46 Du skrev ju själv "Den ska användas till agility , lydnad , utstälning , avel…"
Sen ville du ha den för den är fin, och har blåa ögon, sen är den inte så vanlig. (vilket är ganska kassa kriterier på en hund och kan sluta väldigt fel)
Låter som om vi visst vet vad du ska ha den till.
Så kom inte och säg att vi inte vet, när du själv sagt det.
Står klart och tydligt i huvudinlägget.
Hahahaha X'D vad heter jag? va heter min mamma ? vad heter våra hundar? vad ska jag använda hunden till mer än de jag skrivit ? hur ska den bo ? vad ska den få för mat? hur ska jag ta hand om den?
De e bara svara ni som vet :)
#51 Nu får du ge dig.
Du skrev själv agility , lydnad , utstälning , avel… så då är det klart vi antar att det är det du ska ha den till.. Varför inte skriva allt då på en gång..
*suckar*
#51 ditt uppförande och beteende här visar tydligt att du inte är mogen för eget ansvar av en hund… inser inte din mamma det heller så tror jag ni kommer få stora problem oavsett vilken hund ni än köper… tyvärr för hunden skull måste jag säja=(
Jag hoppas du är mer ansvarstagande och mogen IRL än du visar här…
/Ingalill
Hoppas även att din mamma är såpass mogen och ansvarstagande att hon inte köper en aussie åt en 13-14 årig tjej..
Hoppas kan man ju.
Fy fan vad idiotiskt om ni säger nio kan allt så jaja men det tror jag inte på min mamma har haft hund i 25 år hon kan nog lite mer än en 15-16 åring typ hon vet nog vad hon gör och dessutom ska vi åka och kolla på en hund om 2 veckor så jag säger bara vad ni än skriver så kan ni inte ändra på de XP
#56 Nu var ju inte alla vi 9 stycken 15-16 utan runt 19-20 och uppåt men men. Vad nu det har för betydelse..
Du är själv fjorton.. eller tretton eller hur det nu var.
Man måste inte vara duktig för att ha hund hela livet.
Kunskap och erfarenhet är två skilda saker. Tillsammans är det självklart bäst. Sen kan du aldrig säga att hon vet med än oss, du har varken bevis eller vetskap om den saken.
Vi har heller aldrig sagt att vi kan allt, men vi är kunniga, och det är en skillnad.
Du hade redan bestämt dig från början, vilket gör den här tråden ganska onödig. Men lycka till..
Den här tråden är ingenting annat än barnslig. Frågar man efter andras åsikter får man acceptera svaren man får, även om man inte alltid håller med. Vill man inte ha andras åsikter frågar man inte. Tråden leder ingen som helst stans, så jag låser den nu.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#56 jag har levt bland hundar i över 40 år men är långt ifrån fullärd… jag tror aldrig man kan bli fullärd heller…
aussie däremot har jag haft nära kontakt med i över 13 år så jag tror nog jag kan lite mer än dig iaf om dem:S
men har ni lyckats hitta en kennel som är villiga att sälja till en 13-14 åring kan jag inte mer än önska lycka till och hoppas att den är avlad efter utställningslinjer då jag är övertygad om att en bruksavlad aussie inte är något för er…
/Ingalill
#57: Exakt.
Erfarenhet är inte likställt med kunskap.
Man måste ta till sig kunskapen och råden man får, för att kunna utvecklas i sitt djurägande.
Gör man inte det, så spelar det ingen roll om man haft samma (eller olika) djur i 1 månad eller 40 år.