min tik
hej
jag har en blandrastik på 3 år
hon har älskat alla djur förrut hon är lika gammal som min katt zelda och de är goa vänner, min tik fick 14 valpar, och vi behålde en valp, så långt är inga problem, men katten fick 4 kattungar, och så tänkte vi att behålla en, men som jag aldrig trodde så beter bell sig konstigt, hon som lekt med hamstrar :) hon flåsar och blir stel som en pinne och bara skakar, en gång nafsa hon och fick tag i svansen, hon får nu hälsa med munkavel på sig, varför beter hon sig så här jag är rädd att hon ska skada den lilla, eller är detta ett normalt betende, katten är nu 12 veckor så jag måste hitta ett hem åt honom innan han blir förstor eller finns det något man kan göra har någon annan varit med om detta, tacksam för hjälp mvh trollet
14 valpar??? skämtar du?
hur beter hon sig mot de andra kattungarna då? eller har de redan hunnit flytta?
har ni annons ute på katterna kanske någon mer ringer och vill ha den sista oxå;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
tack för svaret de har flyttat men hon har varit sådan mot dom sedan de kom, ja det är nog inte så svårt att bli av med honom , hade hoppats bara att det gick att förändra betendet, men det kanske beror på att kanske bara hon får ha valpar och ingen annan.
när flyttade de andra kattungarna då? det kan ju ta en stund för hunden att acceptera kattungen…
/Ingalill
hej tack för svaret för några veckor sedan flyttade dom ut
för några veckor sen??? de är ju 12 veckor nu skrev du ju i #0… det är faktiskt lag på att kattungar ska vara 12 veckor innan de tas från mamman!
/Ingalill
ja men min katt tycker dom är jobbiga nu, hon är ute hela dagarna och bryr sig inte längre , och dom har det bra, annars hade jag inte låtit dom flytta,
varför tror du de stiftar lagar om de inte kommit fram till att det är för tidigt att lämna dem???
oavsett om ni tror att mamman inte bryr sig så behöver kattungarna sin mamma!
Lämnar ni bort hundvalparna oxå vid 5-6 veckor när mamman får ont av att de diar o inte vill vara där så länge??
Du får ursäkta, men det är enligt mig ingen bra djurhållning alls… hade jag sett er annons om så små leveransklara kattungar hade jag definitivt anmält!
/Ingalill
valparna flyttade inte innan, men mamman lämnade dom tidigt, hon har varit jätteduktig, men lämnade dom sedan så jag har tagit hand om dom tills de fått hem och dom är hos min sambos barn och ett av mina barn har en här i närheten hon fick bara 4 så jag har daglig kontakt, men det var inte detta det handlade om, men jag ska sätta ut en annons idag på honom så han får ett nytt hem, han är 13 v på lördag

håller med #7 skulle oxå anmält annonsen! Stackars små
#8 det handlar inte om ifall du har daglig kontakt med dem eller inte… det absolut tidigaste du får lämna ut kattungar är 12 veckor! sen om de snuttar till o från på mamman även senare så får de inte tas förrän de är helt avvanda…
Lag från 1/5-08
9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder.
Med temporärt räknas kortare stunder som veterinärbesök etc…
Jag tycker faktiskt du ska kastrera katten så du inte får fler ungar!
/Ingalill
jaja jag har faktiskt gjort detta redan eftersom , hon fick åka akut in till vetrinären, hon är en liten katt men väldigt go. men nog om detta nu.