hur ofta går ni ut med era hundar?
jag är lat av mig, det erkänner jag.
men hur mycket går andra ut med sina hundar och är det så mycket för lite jag går ut?
Vi går ut:
07.00
12.00
14.00
18.00
20.00
22.00
00.00
(02.00 om jag inte kan sova, vilket är vanligt)
oftast tar en runda 20 minuter och då går vi till fotbollsplanen och kastar frisbee så min tös blir jättetrött :)
träffar vi på någon hundkompis ute bli det ännu mer lek och bus.
några gånger i veckan går vi även någon av dom stora rundorna.
(45 minuter resp. 3 timmar)
hur mycket är ni ute?

Jag tycker Ditt schema ser lite stressigt ut. Dels för att Du är ute för ofta och då på korta rundor. Hunden hinner inte komma till ro hemma mellan promenaderna. Sen om den enda aktivering Ni gör är att kasta frisbee tills hon blir jättetrött är ingen bra lek. Den drar igång otroliga mängder stresshormoner i kroppen på hunden. Vill man kasta frisbee eller boll till sin hund så kan man göra det i mycket måttliga mängder max var 3:de dag. För det tar 2-3 dagar för kroppen att få ner stressnivån. Bus med andra hundar är också en stressig aktivitet.
Om Du har möjlighet så försökt minska antalet promenader och öka på tiden/längden på de promenader Du gör.
Eller är det en valp Du har? För då förstår jag att Du måste ut så ofta och korta vändor. Men här är leken/kastandet fortfarande skadligt.
Lycka till och Du sköter Din hund som Du vill, det var bara lite tips och råd. 
hon är 9 månader, och är inte jätteduktig på att hålla sig mer än 4 timmar..
kastningen sker på hennes vilkor, ca 10 kast sen springer hon iväg med den och skäller gulligt :)
Jag tar gärna emot råd och tips, vill ju att hon ska ha det bäst =P

Kanske ska berätta mina hundars promenader.
Åker till jobbet vid 06.30. Eftersom de följer med så får de ett kort tillfälle att kissa på väg till garaget.
Mellan 08.30 och 11.30 så går vi skogspromenad då de springer lösa hela tiden. Sen är det lunch.
13.00-14.30 Är det skogspromenad igen.
Sen åker vi hem. Vid 15.30 när vi kommit hem så har de chansen att kissa på väg från garaget till porten.
2-3 kvällar i veckan åker vi och tränar på klubben alt. hundsimmet. Då får de vila till kl 18.30 då vi börjar träna på klubben. Åker hem vid 20.30 ca
De kvällar vi inte har någon träningsaktivitet så får de vara hemma utan promenad. En kort kvällskiss vid 21-22 sen in och sova för natten.
Viktigt för hundar är att få en sammanhängande sömn. Gärna minst 10 h och allra helst 14 h, men hur sjutton ska man hinna med det? Inte ens jag får ju sova så länge. 
Det är helt olika från dag till dag..
Ibland blir det en lång promenad på morgonen, men oftast blir det bara rastning på ca 10 min då.
Resterande tid på dagen varierar helt beroende på hur dagen ser ut. Men det blir 2 eller fler turer ut iaf. Då kan det vara allt möjligt från långpromenader, träffa hundkompisar, träningsrundor eller bara kortare rastningsrundor.
Sen går jag alltid sista svängen en stund innan jag går och lägger mig och den turen blir alltid bara rastrunda eftersom jag inte vill gå långt när det är kväll och mörkt.
Så alltid minst 4 turer ut varje dag, med varierande aktivering på dem! :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#2 Ok. Skulle nog försöka minska kastningen ändå. För hunden kan inte avgöra när det räcker. När hunden fått nog, så har det troligen redan pågått förlänge.
Minska ner på kastandet och försök kasta bara någon gång per dag eller flera gånger ( 5-10 kast) max 1-2 ggr i veckan.
Aktiverar Du henne på något annat sätt? Mer så hon får jobba med huvudet? Ras?
Vi går första vid 06.00 sedan vid 10.00 nästa varierar beroende på när jag slutar osv, men mellan 14-16 blir den av sedan en vid 20 tiden och en kissväng runt 23 innan läggags, dock kan jag inte schema lägga våra ute rutiner pga vi är på klubben och tränar vissa dagar, är i skogen och söker/spårar andra dagar eller är på landet vissa helger och då är hon ute hela tiden :P
Men vi har iallafall minst 1 långpromenad ( 2 timmar iblan längre ) 2 mellan promenader ( 45 minuter typ ) 2 korta rundor ( 15-20 minuter) ( kvällskiss )
Men som sagt de är alltid olika.
www.blueberryhedgehogs.com
#5 ska göra det :) det är inte varenda gång vi kastar, men det blir i princip varje dag. visste inte det där med stresshormoner faktiskt.
Jag har en cocker spaniel och vi hålelr på at träna sök just nu (och ligg som hon fått för sig att hon inte kan längre).
inte dra och gå fot i koppel är också det vi tränar på. lite svårare då hon oftast får springa lös då det är väldigt folktomt område.
Gå lös är hon däremot jätteduktig på och kan tom gå fot så :)
Ja för oss ligger de till såhär;
Ut på morgonvarv lite längre
Ut igen vid 15.00 och går vi upp senare (vilket vi brukar) går vi inte fören vid 17.00 och då är de lite kortare än morgonvarvet
ut igen vid 23.00 och då går vi till en kulle där han springer av sig och får leka endel för sig själv och mig förståss.
Sen är de ju olika från dag till dag, men vi brukar oftast gå upp vid 12.00 så morgonvarvet är inte fören då. Och är de mycket energi i oss båda och vädret tillåter de så går vi mycket längre på ett av varven. Desutom bör han väl stimuleras med något några gånger i veckan .. typ spår eller nått
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
jag är ute 3-4 ggr om dagen, blir det 3 ggr så beror det på att vi har varit i skogen i flera timmar på eftermiddagen, och då behövs det bara en 20 minuters runda de andra gångerna
Tjaa.. Vi har ett rätt fast schema. Vilda har ett medfött fel på urinblåsan så hon behöver ut och kissa rätt ofta. Så det blir:
8.00 - 8.30 Morgonkiss i lugn och ro
11.30-13.30 Lunchprommis, lite lek, lite träna och så..
16.30 - 17.30 Eftermiddagsprommis, lite småaktiviteter
19.30 - 20.00 Kvällskiss i lugn och ro.
Sen blir det mer träning vissa dagar och mindra andra, såklart.
Ut för kiss första gången vid 7-8, sen en längre promenad på en timme ungefär vid 12-13, sen ut på kortare kissrunda nån gång vid 16-17, sen ut igen på gården bara för kiss vid 20 och så ut en sista gång innan vi lägger oss.
Det är väl på ett ungefär, men det är lite olika från dag till dag.

Sover normalt sett till tio nångång, då är det en längre runda mellan 45 minuter och en timme ungefär.. vaknar jag tidigare blir det en kissrunda på en kvart då och sen vid tio elva den längre rundan… kissa och så ungefär en kvart vid ett och tre.. sen frammåt sextiden en längre promenad och sen.. nio och elva brukar det kissas igen.. fast alla småkissningar avgörs av vad vi gör inne, sover han blir det färre leker och busar han blir det fler
Vi börjar dagen med en 45 min promenad där Molly får vara lös större delen av promenaden. I början av promenaden får hon springa av sig på badstranden (som är hundtillåten förutom mellan 1 juni - 31 augusti). Sen går vi två vändor till med ca. 4-6 timmar mellan varje. Aktiverar både inne och ute (beroende på väder och bådas dagsform).
Medarbetare på jack russel terrier
hihi.. vet inte hur ni vet hur lång tid de tar på varven.. men imorrn ska jag tusan ta tid:P
vår dag börjar med morronkisseriet vid 7 sen går vi ut när åskar säjer till. oftast ligger det numera på 4-5 ggr/dag, ibland mer… minst en promenad varje dag ligger på minimum 60 minuter…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Elviras tider varierar en del beroende på mina och min kombos arbetstider. När vi är hemma får hon gå ut när hon vill, hon ställer sig bara vid altandörren eller också kommer hon och gnyr när hon vill ut sen sparkar hon på dörren när hon vill in ( om inte jag går ut och tvingar in henne för att hon skäller) På sommaren är altandörren nästan jämt öppen när vi är hemma så då springer hon ut och in som hon vill. Sen blir det oftast 1-2 timmars skogspromenad och någon form av aktivering inne eller ute i trädgården. Inne brukar vi träna tricks eller leka gömma godis leken. Kombon och jag brukar även turas om att gömma oss inne så får Elvira leta reda på oss. Hon älskar såna lekar. Vi åker ganska ofta och hälsar på folk som har hundar och är det såna hon kommer bra överens med så får hon ju aktivering genom det också.
Bilden är Elvira på ett av hennes favoritställen, stenmuren i trädgården
Har inget direkt schema. Men det blir c:a 5 prom varje dag, olika längd, med c:a 4-5 timmar emellen.

#17 hur hinner du?? 5 promenader med fyra timmar emellan är 20 timmar.. och om du ska gå blir det ju nästan 24 timmar.. går du ut dygnet runt? nyyfiken
Oj.. håller man koll på såntdära.. Går ut (när jag är frisk. nu är det min systers jobb) med hunden vid halv 7 på morgonen, ca 45 min-1 timme. lite lös, lite koppel, träna på at gå fint 3 gånger 50 meter är vi uppe i och i övrigt går hon som hon vill. sen är det mat.
Sen åker hon ju med syrran till jobbet, lite bus och kanske.. 3 kissrundor. jag hämtar henne vid 16, tar en kortrunda, åker hem och vi somnar. vaknar vid 18, slappar lite busar lite, tränar sök i lägenheten ibland. sen kommer syrran och hämtar henne, hon får mat, en kortrunda, går hem och vilar, får en runda på ca 30 min, lös, och sen sängen.
på helgerna sover vi längre, tar kortrundor på morgonen, vid lunch åker vi iväg och går en långpromenad på ca 1 h, med sök av godis, kurragömma och kast av boll ett par gånger längs vägen. hem och så beror kvällens schema på planerade aktiviteter. valpkursen har startat på söndagar.
Oj, hade större koll än jag trodde..
#18 Haha. De har du rätt i. Nej, men kanske dom här tiderna: 7, 10, 14, 18, 21…

Då jag har en 4 månaders valp blir det ju en del rundor utomhus.
På morgonen blir det en kortare ruda (ca 10 min) så att hon kan göra sina behov. En snabb kissning precis innan jag åker till skolan ca en 1½ timme efteråt. Runt 12 blir det ytterligare en snabbkiss på innergården. Runt 14-tiden blir det en längre runda (25-40 min) i skogen eller hagarna runt omkring där hon oftast får gå lös. Då brukar jag passa på att öva inkallning, sitt och hennes namn. Ut igen vid 16, 18, 21 och så runt 23 precis innan sängdags.
Beroende på om hon har busat med mig, andra hundar eller hittat på något annat skoj blir det ju fler kisspauser men då är det i princip bara ut på gräsmattan utanför porten.
Albin har nu haft sträng vila i 3 veckor pga operation så det har blivit många korta lungna promenader endast. Men annars så är vi ute minst 3-4 timmar om dan 3 korta och en lång som varierar mellan 1-2 timmar.

Vår dizel får vi tyvärr inte göra mycket med eftersom han producerar för mycket adrenalin. Så istället för en massa spring så blir det psykisk träning som tröttar ut honom.
Men det blir 3 stora rundor per dag. Morgonrunda vid 10-11, dagsrunda vid 15-16-tiden, Kvällsrunda vid 20-21. och sen en fem-minutare innan vi går och lägger oss vid 1-2-tiden. sen på helgerna blir det mer. då åker vi till stranden eller skogen.
varje dag blir det typ en timmes lydnadsträning plus ca 20 minuter med "hitta" (då gömmer jag olika leksaker i lägenheten som han ska leta upp)
#3 Är jag lite trög nu (vilket iofs är allmänt bevisat vid det här laget
) men menar du att dom ska sova sammanhängande t.ex. 14 timmar som vid 20.00-10.00 eller menar du att dom ska ha så mkt sammanlagt under dagen? Om du menar sammanhängande på det sättet så får inte min lillpiga ens i närheten av dom timmar hon ska ha. Hon sover inte ens 4 timmar sammanhängande.
På natten så vandrar hon då och då mellan mitt och mammas rum.

Värst vad ni är aktiva… Vi går ut oftasta bara tre gånger per dag. På morgonen, ett par timmar efter jag har vaknat (kan hända vilken tid som helst mellan 05-11) och fått kaffe i mig. På dagen runt tre eller så, och på kvällen innan vi lägger oss. Aldrig dock mer än 12 timmar mellan morgon och kväll ;)
Dagspromenaden är på riktigt, en till två timmar oftast, morgon- och kvällspromenader är bara för att hundarna får kissa och bajsa och lukta runt lite, typ 20 till 30 minuter.
Jag får inte gå ut med min hund själv..
Men min pappa gör det.
han går ut på morgonen innan han åker till jobbet ca 8. det brukar blir 20 min runda.
sen går min syrra ut med han vid 12.oo tiden, i en halvtimma ca.
sedan efter maten vid 5 tiden och det blir oftast 20-30 min runda.
Sen en sista gång å kvällen vid 9 tiden i ca 10 minuter.
rex är 11 år också.. :)

#26 får man fråga varför du inte får gå ut med hunden själv?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
/Ingalill

Har aldrig hört något om att de ska sova 10-14 timmar sammanhängade men där emot att de ska sova ca 10-14 timmar /dygn sammanlagt
_**/Mvh Anne
/Ingalill
#27 för att ja är inte dirket stark , och rex drar mycket är väldigt stark. och kan hoppa på andra hundar om inte pappa e med. för han har bara respekt för pappa typ.
#32 äh, lägg ner.. om det är en familjemedlem som man levt med sedan man var tre så är det väl ens hund??? Eller får bara den som räknas som ledare av hunden räknas som ägare? i så fall kan jag verkligen kalla min hund för MIN hund. Men egentligen är det min syster som har henne på foder och ägaren bor i stockholm. Men eftersom det är mig hon lyder bäst så kan det inte vara ägarens hund i alla fall och inte syrrans hund fast det är där hon bor.
Fjantig du är..
tråden borde kanske låsas så vi slipper bråk? det var inte det som var meningen.
familjehund är allas hundar. jag kallar vår familjehund också för "min", så det är väl en tolkningsfråga.
Äh.. tråden ska inte behöva stängas för att vissa skriver utan att tänka.. diskussioner blir de på ett forum:) De är ingen fara ska du se.

Jag kallar Velvet får min hund trots att vi är 2 om att äga henne
_**/Mvh Anne

Jasså ni har bytt ämne…

Det är väldigt olika med Nagli, men på vardagrna brukar vi ta en liten kissrunda i området vid 06.40, sen om hon är med sin dagmatte på dagarna brukar hon ta ute henne. När jag kommer hem tar vi sen en liten runda och sen på kvällen.
På helgerna brukar det bli när jag vaknar och sen anpassar man de andra promenaderna efter de man tagit så jag har inget speciellt schema! ;)
De totalt onödiga och elaka kommentarerna är borttagna av mig, om ni ser att det fattas några nummer. Åter till trådens ämne! :)
/Sara, medarbetare

Mina hundar får 3 - 4 promenader per dag beroende på när vi kliver upp och hur långa de är. Är det skoldag så jag ska upp tidigt så blir det 4 promenader annars blir det 3. En av de här promenaderna är på 1-3 timmar, de andra ca 20 min. Sen blir det någon form av träning oxå.

Mina hundar är med mig på jobbet, jag är dogwalker och rastar andras hundar när de är på jobb, därmed så får mina hundar vara ute från kl.09.30- 15.00, i både regn, rusk och solsken så går vi antingen promenad eller så får de springa fritt och leka med de andra hundarna, när vi kommer hem så är de helt slut så då sover de och äter, sedan går jag ut med dem vid 22.30 på kvällen, detta är på vardagarna, helgerna så går vi ut vid 08.00-08.30 våra hundar är ganska morgontrötta och sedan går vi en promenad eller går till skogen i ca. 45 min, sedan hem och äta frukost, så får de vila och sedan går vi ut vid 13.30 och går i ca. 35 min, och så går vi en promenad på kvällen, eller om vi vid våran husvagn så får de vara ute hela dagen, och vandra och leka i skogen, eller så åker jag och min sambo på utflykter och tar med oss hundarna. Mvh.Marie

eftersom jag har en 10 veckors valp så blir det en jäkla massa springandes.
Vi går upp vid 7-8 beror på när barnen vaknar.
Hundarna får frukost och släpps ut på tomten.
Efter lunch så blir det en promenad på 40min
Sen brukar både jag och barnen vara ute på tomten och leka och då är hundarna också med.
Efter middag så går jag en kort promenad med Cavalieren 15-20min och sen blir det en längre promenad för Portisen 1 tim ungefär.
På kvällen släpps dom ut på tomten.
Jag och portisen spårar 2-3 gånger/vecka. Sen brukar vi social träna någon gång/vecka.

Tänkte nästan stänga ner ett tag…usch vilka påhopp vissa får av småsaker!!
Våra tider hur vi går ut ser iaf ut så här; 8.00 på morgon då går vi en liten sträcka.
kl.12 då går vi en längre promenad på ca 4-6 km.(ca varannan dag)
kl.16 en liten sträcka eller skogspromenad+bus med syrrans hundar,var 3;e dag ca
20.00 en lite längre sträcka på ca1- 2km varannan dag eller 4-6 km varannan dag CA)
23-00 kort sträcka så hon får kissa(oftast på gården )
varje dag ser inte ut så här men på ett ungefär!!!Ibland är vi ute på våran gård hela dagarna o hon springer lös…spelar fotboll eller fångar bollar mm med barnen o oss…Nu är Tiara redan 4 år så hon behöver inte springa ute hela tiden eller arbeta så hårt eftersom hon e amris…hon älskar däremot att sova på morgon samt bada i sjöar,leka o busa i skogen…fast syrran skulle nog kalla det mest för att lukta på blommorna då hennes hundar är mera energiska;)
Man behöver inte överdriva i något när det gäller djur!!!!Alla borde veta vad som är lagom…annars skall man ej ha hund!!!

hmm första ggen vid 07.15, sen typ efter en 4 timmar igen och så e de ju med ute nu hela tiden då jag grejar i trädgården så det e lite olika men cirka 4-5 timmar emellan prommisar…
Vi går på en promenad om dagen, på kvällen efter att jag slutat jobbet. Då brukar vi gå minst 1 timme, men ibland blir det längre, som mest är vi ute 3 timmar.
Men så bor jag i hus också, så hundarna får fritt fram att gå in och ut så mycket de vill i trädgården.
På dagarna när vi jobbar så står hundarna i hundgården, så de kan välja om de vill vara inne eller ute då också.

Med min stora hund (2 ½ år) går jag ut med henne när hon behöver ;) Hon skäller till när hon behöver ut. Sen har vi ju en 13 veckors valp som det blir en del ut med ;) Efter lek, mat och sovandet. :P Men vi har inga speciella tider, det är för att jag är hemma typ hela dagarna. Eller någon är i alla fall hemma. :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag går ut 4 ggr/dag med mina hundar. En av rundorna är långpromenad (ca 1 tim.) Mina hundar är gamla nu så de nöjer sig med lite. Den äldsta följer inte längre med på långpromenader. Jag brukar låta alla tre vara lösa på nåt fält då springer de av sig lite och kan själva bestämma hur mycket de orkar. Den äldsta lider av inkontinens periodvis, då blir rastningarna tätare och det ligger tidningar inne som hon sätter sig på om hon vill. Det blir mest om natten.
ni som går hemma om dagarna hur kommer det sig och hur göra ni om hunden vänjer sig vid att någon alltid är hemma o sedan lämnar den själv i några timmar är det något problem då?
#50 Även om man alltid är hemma får man se till att ensamträna hunden. Det är viktigt.

Har ganska fasta turer med Puma då hon är med mej på jobbet varje dag
Uppgång 05.00 varje morgon, jag fixar med hästarna och Puma springer lös på gården till ca 05.45
10.30-11.00 Har vi prommenad i staden
13.00-13.30 Prommenerar vi lös i skogen
16.00-22.00 Springer Puma in och ut ur huset som hon vill och har en hel gård med massor av mark som sin egen.
Brukar ta en kopplad prommenad med henne också vid 17.00 taget då jag själv är ute och motionerar 30-60 minuter så då får hon jobba lite, dock får hon inte följa med varje dag.
Inte den blekaste aning! När han säger till att han behöver, ibland bara ut och kissa och sedan in igen och andra gånger en hel runda på ca 20-45 min.

#50 Jag var hemma på dagarna för att jag inte hade jobb på dagarna, men det hör väl inte hit? Sen som #51 säger man måste ju ensamträna ändå.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#54 nej det hör inte hit men alla som vill svara på frågan får men behöver inte
#50 jag är hemma hela dagarna för jag har sjukpension… men precis som hera säjer måste man ensamträna ändå för det finns ju tillfällen när man inte kan ta med sig hunden… som tex läkarbesök, möten i barnens skolor etc… då är det jätteviktigt att hunden klarar av att vara ensam.
för att inte min hund ska "glömma" hur det är att vara ensam låter jag honom stanna hemma ca 1 ggn i veckan och går bort till en kompis och fikar ca 1 timme;)
/Ingalill
#56 de låter ju jättebra. själv är jag hemma hela dagen i stort sett jobbar mellan 4-6 på eftermiddagen. så där är hon själv en stund och det funkar jättebra.
Jag är hemma pga av att jag pluggar på distans. Men vovven är ensamhetstränad för det. Han blir ju själv nån timme i veckan när man t.ex. åker och handlar eller är iväg på något annat han inte kan följa med på.

Jag e hemma pga av sjukskrivning sen ett tag tillbaks o ett tag framöver, men hon far vara hemma sjalv da jag aker ivag nan timme o handlar m.m…..

Jag e hemma pga av sjukskrivning sen ett tag tillbaks o ett tag framöver, men hon far vara hemma sjalv da jag aker ivag nan timme o handlar m.m…..