Hej alla hundvänner!
Jag tänkte presentera mig lite! Jag har nyss blivit medlem på hundsajten och är annars bofast på Cornish rex iFokus eftersom jag är CRX-uppfödare!
Jag är dock hundfrälst också och har haft många hundar innan jag satsade på kattuppfödningen. Vi får se om jag så småning om kommer att bli hundägare igen, och i så fall till en Welsh corgi Cardigan, som är min absoluta favoritras!
Hundraser vi haft är afghan, islandsspets, grandis/labbe, Pappillon/lhasa/basset/pudel, Chinese chrested Powder puff och borzoi. Voffsivoffs!
Nu jobbar jag på veterinärklinik och träffar voffsingar hela dagarna!
Ha det fint så hörs vi i trådarna!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Hej, och välkommen hit till HundariFokus :)
Välkommen hit :)
hej och välkommen:-)

Välkommen =)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack!
Är det månne någon Cardigan-människa som hänger här? (gillar visserligen de flesta raserna, men ren nyfikenhet)
www.mytwiggs.com
Välkommen!
Men… islandsspets? Finns väl ingen ras som heter så, vad jag vet. Isländsk fårhund kanske? xD
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#6 Isländs fårhund har jag ibland hört kallats islandsspets.. kan det vara samma? :p
Välkommen hit!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hej och välkommen!
Har också haft isländsk fårhund en gång i tiden, eller dårhund som jag brukade kalla honom. *ler*
Är själv uppfödare av ocicat och ägare till en vavva och en whippet.

Hej och välkommen till en trevlig sajt:)
# 6 0ch #7
Islandsspets är samma som Isländsk fårhund. Av någon anledning sa vi Islansdsspets för att uppfödaren sa det, men det är nog vanligast att man kallar dem Isländsk fårhund. Vi hade en Islänning inne på veterinärkliniken där jag jobbar igår och de kallade den för Islandsspets. Jag vet inte om det finns något rätt eller fel :) De är ju både spetasr och fårhundar :)
# 9 Jassåja! En till katt-galning! Ser man på! Ja, det är alltid lika trevligt att se oci på utställningar tycker jag… :)
Tack!
www.mytwiggs.com
Jag har i alla fall aldrig hört någon kalla isländsk fårhund för islandsspets, och ändå har jag läst en hel del om rasen och träffat en uppfödare. Ja ja, man lär sig något nytt varje dag! =P
Med vänlig hälsning
# 12 Jag kan inte påstå att jag vet varför man har två olika benämningar, men jag är ganska ointresserad av det. Jag tror att det officiella namnet är isländsk fårhund, men som #7 säger också, man hör kanske benämningen Islandsspets ibland. Hur det än är, är det inget jag känner att jag bör ställas till svars för, detta är för mig snart 9 år sedan.
www.mytwiggs.com
#13 Vi har norrbottenspets. men den kallas Nobs. Tror ibland att man ändrar lite för att det är enklare att säga.
Hur som helst så är det samma ras
Jag får också önska dej välkommen
hej och välkommen;)
jag älskar oxå katter men utan att vara uppfödare:) min skogis har dock haft en kull som jag och hennes uppfödare hade tillsammans då hon var foderkatt från början;) sen har jag en husis som är blanding mellan britt/MCO… och till sist har vi en papillon/york/dv.pudel-blandis på snart 11 månader.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
# 14 Javisst! Förkortningar är aldrig fel! Människan är en lat skapelse! Hihi! Tack!
# 15 Kul! Hund och katt är inte helt sällan en fin kombination! Dina djur låter myspysiga!
www.mytwiggs.com
#16 ja, jag skulle aldrig vilja vara utan dem;) trots att jag för 4,5 år sedan när min 12-åriga perser dog i hjärnblödning, bestämt mig för att aldrig mer skaffa ett husdjur;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#14 Förkortningar är allt vanligt, borderterriern brukar ofta kallas border (därför stör jag mig på folk som kallar border collie för border, det räcker väl med BC xD). Blev dock lite förvånad att isländsk fårhund verkar ha två förkortningar, och det är ju inte en så vanliga ras heller, därför blev jag förvånad. Den andra förkortningen jag syftar på är islänning. =)
Med vänlig hälsning

#19 Vilken fin hund! Islänningar är underbara, funderar faktiskt på att skaffa en då det blir aktuellt med hund nr två. =)
Med vänlig hälsning
# 19 0ch #20 Islänningarna är för söta! Ojojoj!
www.mytwiggs.com
#19 Kanonfin islänning! Och katt med för den delen ;)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar