Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1546 ggr
tira
0

greyhounds ifrån nnv.

har planerat att adoptera en Greyhound ifrån neverneverland och undrar nu om någon har egna erfarenheter där i från.allt av intresse.mvh tira

MyTwiggs
0

Vad är det? Har du en länk?

Jag har ingen erfarenhet av detta, som du nog förstår, men jag blev intresserad ändå.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Maddepadde
0

www.neverneverland.se

Har själv inga erfarenheter, av något hitte-hunds-företag.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

tira
0

hittehundsförstag kan man väl knappast kalla det.det handlar om människor som mkt aktivt jobbar på att placera ut och ta hand om alla dessa 100 tals hundar som folk har tröttnat på sen jobbar dom också för att försöka ändra själva hund ägarmentaliteten i själva landet.i sverige har våra hundar det överlag bra och skyddas till en del av lagar och av människors omtanke.i många länder får dom aldrig en chans.gå in och läs på GIN där en kvinna startade upp och för sin kamp för att rädda greys och dessutom förbättre deras standrad medans dom lever.en Greyhound lever i 14-15 år. på irland i 14-16 månader!!!!!mvh tira

Anett Lindbom
0

Men annars finns det ju många hundar som söker nya hem i Sverige också, både hemlösa och omplaceringar.

Maddepadde
0

Vi behöver väl knappast fler hundar i Sverige, men det är min åsikt. Varför inte ta hand om dom vi redan har. På det sättet får vi dessutom inte in en massa sjukdomar.

Företag eller inte, jag förstår mig inte på grejen att ta in hundar från andra länder innan vi tagit rätt på våra Svenska djur.

Du får naturligtvis ha din åsikt, jag respekterar den, men ovanstående är vad jag tycker och anser.

Men börja grina då!

fettmedkevlar
0

Jag själv har ingen erfarenhet, men jag tycker att vi skall ta hand om dom svenska hundarna först innan man tar in hundar ifrån utlandet. Plus att man minskar risken för att ta in en massa sjukdomar också i Sverige.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

MyTwiggs
0

# 5 och # 6 Jag förstår hur ni menar. Jag vill inte lägga in några värderingar i denna tråd, men vilka sjukdommar är det ni syftar på? Reglerna är väldigt hårda för import av djur från utlandet och jag tror knappast att vi riskerar att få in några sjukdommar som inte redan finns i landet genom att importera djur på ett lagligt sätt?

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Marylojs
0

#7 Jodå, det finns en hel del sjukdomar och även t ex dvärgbandmask som vi ligger i farozonen för att få in. Hundföretagen utomlands fuskar med vet.intyg och slarvar, och det är ett faktum att vi får in sjuka hundar till sverige.

Maddepadde
0

Maskarter som Marylojs nämnde, TVT (Tumörsjukdomen), iofs har vi ju redan fått in den - MED EN GATUHUND. Är ledsen, men tycker inte att det är riktigt klokt att importera gatuhundar.

Men börja grina då!

tira
0

neverneverland arbetar med irländska hundar och deras ev sjukdomar är samma som vi har här.jag har inte tagit ställning för hundar ifrån tex rumänien.nu handlar det om att jag vill ha en Greyhound.här i sverige har vi ganska hårda regler runt dessa hundar så chansen är minimal att fuska till det.på irland är greys ingenting värda och det går inte att placera ut dom.om vi inte tar vårat globala ansvar och bara värnar om det som är vårat och svenskt och för den sakens skull inte kan räcka ut en hand till tex en hund som annars garanterat blir avlivad då är vi nog ganska illa ute mvh tira