Liten hund fryser mer?
Jag är emot djur som ska bära kläder. Visst om djuret verkligen fryser! Har själv en iller som inte kan följa med på promenad på vintern nästan för att hon måste värma upp sig så pass innan.
Men kom förbi mig en tjej med en minihund med kläder, så jag frågade om hennes hund fryser mer än andra hundar. Då svarade mina vänner att små hundar fryser mer, för dem har mindre kött på kroppen, och dessutom älskar dem att ligga i väskor för att det är vamt och bekävmt.
Stämmer det?
// Linnéa
Jag har taxar och dom darrar ibland. Men det är INTE för att dom fryser. Det är för att få cirkulation i kroppen.
Men visst. En del hundar har sämre päls än andra och då kan man skydda dom med något täcke när det är som kallast.
Att dom sitter i väskor och på armen i stället för att få gå på backen som vanliga vovvar får göra, beror på att det är modernt.
jag har ju haft yorkar och dom har ingen underull, alltså fryser dom mera, men jag anpassade promenaderna med dem när det var kallt, för kläder och väskor är inget för den hundrasen, och i mitt tycke int för någon hundras ;-), skakar gör dom ju för att hålla värmen, som 1 skriver….
Mindre kött har dom ju inte i jämförelse med sin kroppsstorlek.
Däremot beror det ju på hårlag och även till viss del rastillhörighet, vinthundar har inte lika mycket fettceller och kan säkerligen frysa tack vara det.
Även hundar som inte får röra på sig och hålla cirkulationen uppe fryser ju om det är kallt.
Min russell darrar såklart om hon står still i kyla, rör hon på kroppen försvinner det.
Många småhundar tenderar däremot att darra.
Vad det beror på kan variera, vissa av upphettsning, andra av uppmärksamhetskrav eller att dom helt enkelt fryser.
≧◔◡◔≦
Tack för snabba svar! Tycker det var konstigt att dem ska ha mindre kött, visst har dem det, men det är anpassat till hundens storlek. Min iller darrar också, men det är för att få igång circulationen som med hund då :)
tänkte också på det med väska, alla hundar vill väl kunna springa runt själva?!
Min stora blandrashanne frös som sjutton på vintern.
Min jobbmopsar.. fryser inte alls.
En Chihuahua jag träffat fryser inte alls heller, medans weimaranen hon också äger fryser som bara den..
Så jag vet inte om det stämmer riktigt..
Nog mest en klycha?
#6 Har du sett nyfödda valpar någon gång? Dom kan inte hålla värmen själva. Ett sätt att klara det är att darra. En valp ligger aldrig riktigt stilla. Dom ligger och skakar, darrar och är allmänt rörliga. Och det är för cirkulationen.
#6 Ja, visst. Men nu pratade jag om vuxna hundar i olika storlekar som fryser.. ^^
Frågan var ju om små hundar fryser mer än stora.
Min tik darrar när hon är förväntasfull.. Tex, om hon ser husse på avstånd. Men hon fryser inte. Det gör ingen av mina hundar nu :)
Sen att valpar darrar och att de fryser.. men jag pratade inte om nyfödda valpar ^^
men ser tydligt om en hund fryser, jag som har päls på min kan möta dobbar och andra korthår då det är riktigt kallt, och dom lyfter ofta på benen där dom står, det är ett sätt för dem att visa att dom fryser, vilket mina aldrig gör
#9 Precis, så gör wiemaranen och min förra blandrashanne som jag berättade om. Vi köpte ett täcke till hanen och han frös inte så mycket mer, lite om tassarna, men de riktigt kalla dagaran gick man ju fler, men kortare rundor.
Min tik idag, har täcke när det är -15 och blåser, annars visar hon inte tecken på att frysa eller så.
#8 Ville bara förklara att det finns i hunden. Ända sedan valpstadiet så att säga
10, precis, den enda gången jag har haft täcke på en av mina collies, var när han fyllt 11 år och fällde ur totalt en vinter, då behövdes det annars fryser dom ju aldrig;-)
Hade en taxtik som fick hormonrubbning efter en valpning. Jag döpte henne till "svensk naken tax" Då åkte täcket på, på promenden. Hon fick kala fläckar. Men det löste sej med en B vitamin spruta.

Är nybliven ägare till en Chihuahua.. Hon är frusen av sig o gillar inte regn. Jag är helt emot kläder som inte fyller någon funktion, men blåsiga o kalla dagar har hon kläder.. Som tex på valpkursen(öppet ställe där det är kaallt), annars tycker hon inte det är roligt att göra nått o står bara o skakar. Men är det inte svinkallt o jag inte har jacka så har inte hon det iheller. :) Jag har en bärväska till henne för att hon älskar att va med överallt o valpar bör inte gå så långt.. Och jag tycker inte det är så lämpligt att hon går själv bland folkmassor då hon kan bli trampad på… Men går vi i lugn o ro så får hon ALLTID gå själv. Jag bär aldrig henne i onödan. :)
Dom ska ju inte ha såna där " Kläder " Men täcken.
Korthåriga hundar på vintern har ibland täcken.
Typ som: Kinesisk naken hund måste ibland ha täcken på sommaren till och med.

Så kan man ju inte säga direkt :P
En Chihuahua fryser ganska självklart mer än en lh. Collie. Men en saluki fryser troligtvis mer än en japansk spets i många lägen. Så jag tkr inte man kan säga att små hundar fryser mer/ lättare.
Mvh Ellenfyrkant
Nog fryser min kompis vavvor mycket om man jämför med min jappe (40 cm om det räknas som litet?). Men min grandis frös å andra sidan också, till skillnad från jappen :) Så nja, det beror väl som andra sagt mest på pälsen och inte storleken.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar