Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1799 ggr
Anett Lindbom
0

Hur långa prommisar..

Min Whippet är ju 10½ år gammmal nu, vi har varit till veterinären & kollat honom tidigare & han är fullt frisk. Att vi var till veterinären var för att han magrade av så mycket men efter vet.besöket & div. olika provtagningar så har jag nu bytt foder till honom och jag tycker att han har börjat lägga på hullet lite nu, och han ser mycket fräschare ut och det bara av att ha ätit fodret i knappt en vecka snart, han har även börjat få tillbaks sina fina muskler.

Jag & min Benji är ute och går en del, Jag älskar att promenera & bara få gå och jag gillar att gå i rask takt, min hund gillar också det bara han får nosa & kissa in där vi går.

Men nu är det så att han är lite hostig ibland under promenaderna, det är inte mycket men ändå.

Det jag undrar är hur mycket och långt jag kan gå utan att han storknar, jag vill ju inte att han ska dö på kuppen bara för att jag vill gå långt. När vi var till vet så lyssnade hon på Benjis hjärta och det lät bara normalt.

Hur skulle ni göra & hur mycket skulle ni våga gå med en äldre hund utan att behöva vara orolig för hans hälsa?

Elega
0

Vad jag vet så är ju promenader den bästa terapin för hundar och det bästa sättet att skapa band mellan hund och förare. Eftersom proverna såg bra ut och även hjärtat lät bra skulle iallafall jag fortsatt gå ut med hunden som vanligt och han inte ser ut att må dåligt, blir svag/trött fort eller hostar väldigt mycket.

Men du kan ju alltid ringa till vet och fråga. Det skadar ju inte, om du nu är osäker. Det är ju alltid bäst att höra med dem först.

spikes
0

fick du reda på varför han hostar?, är han fullt frisk så är promenader skönt för dem, det mjukar upp leder och annt , man ser om dom inte orkar mera…..min tolvåring gick jag långa prommisar med som vanligt, körde till och med lätta lydnads pass med honom i lugn och ro, han var lycklig hela tiden innan vi fick ta bort honom.

KindredCold
0

Du märker oftast när han inte orkar längre.
Svärmors gamligar, 7 år och 8 år gamla.

De orkar inte alls gå lika långt som de gjorde förr.
De börjar släpa tassar och se allmänt hängiga ut om de får gå "för långt"
Om du är orolig, kan du ju gå kortare men fler promenader.
Kontakta vet. ang hostningen..
Behöver inte vara något allvarligt. Vet en västgöta som "harklar" sig.. Inget fel på honom. Han är drygt 11 år gammal.
(han är döv, men det har ju inget med harklandet att göra, utan åldern)

Det är säkert inget, men värt att kolla upp.

spikes
0

3, 7-8 år är inte speciellt gammalt, blev lite nyfiken på vad det är för raser;-)

Anett Lindbom
0

Hostan på Benji har kommit lite senare, det blir lite som små host/harklingar.

Jag kan ju tillägga at Benji var ur kondition ett tag innan vi var till veterinären, jag vågade inte riktigt pressa honom lika mycket som förr om åren men eftersom att han är frisk enligt vet & proverna så har vi succesivt byggt upp konditionen igen, så jag tänkte om det kanske kan vara därför som han hostar till ibland, det är inte så  mycket nu som när vi började bygga på kondisen igen.

Han tycker ju om att gå & att få vara ute & ränna så vi kör på som vi gör nu men att vi(=jag) kanske får gå liiite långsammare..

spikes
0

5, jaha men då är det säkert bara ökat slem i halsen, gamla hundar har ju lite konstigheter för sig ibland också, min gamling fick ökad vaxproduktion, och klorna växte som ogräs på honom, fast allt var som vanligt;-).ja man kan ju bara tänka på att varva ner ett snäpp med dem i det man gör, det syns ju om dom orkar eller inte, men att hålla igång är jättebra för lederna och skelletet på en gammal hund.

KindredCold
0

#4 De är blandraser, en större (Tänk stor schäferhane), och en lite mindre (eurasierstorlek). Den mindre är älst och kommer nog överleva den större.
De är gamla och trötta, så tyvärr kommer de inte finnas hos oss så länge till.

spikes
0

7,alltid jobbigt att se att dom blir gamla, men du nämner chäfer storlek, det är ingen storlek för mig som jag känner till blir gamla förrän dom kommer upp i 10, års åldern, däremot vet jag att typen varghundar osv osv blir gamla fort, inget elakt nu hoppas du förstår;-)

KindredCold
0

#8 Blandraser blir inte lika gamla som blandraser, och större hundar blir inte lika gamla som mindre :)
Jag sa stor schäfer.. närmare 65 cm ^^
En schäfer blir inte riktigt så stor, finns ju så stora, men jag har träffat fler lite mindre :)
Nej nej, jag förstår, men han blir 8 nu i år, och den mindre blir 9..

spikes
0

9, nej självklart är det olika på olika individer;-)

Anett Lindbom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6, Ja nog växer klorna som ogräs alltid numera på gamlingen här hemma, men annars är han som han brukar, ja förutom at han ibland försöker ta sig större friheter som att tjuva ngt ätbart. Men det är mysigt med gamla hundar, dom är så kloka & charmiga.

#8, Nackdelen medstorväxta raser är att dom inte alltid blir så gamla, våran gamla varghund blev nästan 9 år och bara det ses ju som gammalt på hundar av den rasen.

Oavsett vad för ras så är det så himla sorgligt när den stunden kommer då när det är dax för ens käre vän att få somna in, Jag gruvar mig för när det börjar bli dax för min Benji men jag hoppas att han hänger med i några år till.

spikes
0

11, javisst är det charmigt när man ser att dom börjar återgå till lite tjyvar valpis hyss när dom blir äldre:-)