Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 830 ggr
Bogart
0

Treibball

Är det någon här som tidigare har hört talas om den här sporten, eller kanske till och med testat på den? Jag har nyligen fått upp ögonen för den här ganska nya sporten, och tycker att den verkar mycket intressant.

Sporten handlar om att "valla" bollar. Hunden ska, genom att följa förarens instruktioner, putta in bollar in i till exempel ett mål. Kan vara ett väldigt bra alternativ till vallning, om man har en hund med mycket vallningsinstinkt, men inte har möjlighet att valla.

Tydligen så började en kurs i detta idag (vilket jag även märkte idag) här hemma i Uddevalla. Just typiskt. Obestämd Min hund är nog inte så lämplig för den här sporten ändå, men hade ju varit kul att testa på.

Lite mer info finns här: http://www.treibball.tk/

Så, vad tycker ni om det här? Verkar det intressant? =)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[lottaeriksson]
0

Jag har hört talas om det via en bekant som har en Australien Shepherd. Hon var väldigt intresserad av att börja med denna sport eftersom hennes hunds vallinstinkter får komma fram, plus att det är otroligt bra aktivering Glad

Jag själv tycker sporten verkar jätterolig Skrattande Men det är dock ingenting för mig med tanke på att jag har en Amstaff.. Han är absolut inte intresserad av att valla någonting Tungan ute Jag har dock nu de senaste dagarna tagit kontakt med uppfödare av korthårig collie om en eventuell valp år 2010, så i framtiden kanske det är någonting jag kan syssla med!Skrattande

Bogart
0

Jag är lite i samma situation som dig, har en borderterrier nu, inte så bra hund till den här sporten kanske. =P Men jag funderar också på en vallhund till nästa hund, har ett gäng raser jag funderar på, som till exempel isländsk fårhund och sheltie. Då blir det nog mer aktuellt med den här sporten. ^^

Med vänlig hälsning

[lottaeriksson]
0

Okej, näe den är nog inte det ;) Det är bättre att hitta en sport som passar ens ras isf ju!

Jaha, så du är inne på det du också :D Varför just Islänningen då? ^^,

Bogart
0

Jo, sant, så jag får väl börja jaga med min vovve! Eller… kanske inte är så aktuellt. xD

Jadu, jag har kollat efter vallhundar med lite mindre aktiveringsbehov, och där är islänningen en av de jag har uppmärksammat. Att man sen har varit hos en uppfödare och gosat med små valpar kan ju också vara en bidragande orsak till att den rasen lockar… Oskyldig

Med vänlig hälsning

[lottaeriksson]
0

Haha det kan jag förstå ;) Valpar oavsett ras får en att smälta :)

Jag har fastnat för Collien eftersom det är en allround hund, och är mkt arbetsvillig :) Och sen är det bra eftersom den är korthårig, min pojkvän tål nämligen bara korthåriga hundar. Sen tycker jag att de korthåriga collierna rent utsagt är en fröjd för ögat också ;)

Bogart
0

Jag är också ganska förtjust i korthårig collie, men vad jag har förstått så kräver de lite mer, och jag söker en lite slappare hund, dock inte för slapp. Annars hade jag funderat på den korthåriga, den långhåriga är faktiskt en av raserna jag är intresserad av. Så vitt jag vet så är de inte lika krävande.

Oj oj, nu kom vi kanske liiiite OT här… =P Aja, vallhundsraser och treibball hör väl ihop till viss del, hehe.

Med vänlig hälsning